Verkeersveiligheid

Meerdere grote bedrijven verbieden vergaderen achter het stuur

Foto: telefoon in auto
Wettelijk gezien mag je een telefoon achter het stuur gebruiken als hij in een houder zit. Foto: Shutterstock, BLACKDAY.

Bij meerdere grote bedrijven is het verboden om te telefonisch vergaderen achter het stuur, blijkt uit een rondgang door de NOS. Bij andere bedrijven mag vergaderen alleen zonder camera aan. Een vijfde van de mensen vergadert weleens achter het stuur, liet SWOV, de stichting voor verkeersveiligheidsonderzoek, vorige maand weten.

Bij onder meer Shell, Unilever en FrieslandCampina is bellen in de auto al jaren niet toegestaan. Bij andere bedrijven mag bellen alleen handsfree. “Teams-gesprekken voer je dan natuurlijk zonder je camera aan te houden. Gezond verstand is wat ons betreft leidend”, laat een woordvoerder van ING aan NOS weten. Bij Heineken mogen werknemers wel kort handsfree bellen, maar is er een verbod op vergaderen achter het stuur. Die regels zijn sinds de pandemie aangescherpt.

Vergaderen achter het stuur is een “zorgelijke ontwikkeling” volgens het SWOV, “omdat respondenten hierdoor langere tijd zowel auditief als visueel worden afgeleid”. Je telefoon gebruiken in de auto is overigens niet verboden als de telefoon in de houder zit. Toch waarschuwen meerdere organisaties voor de risico’s.

Campagne

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat is bijvoorbeeld verantwoordelijk voor de MONO-campagne, die mensen aanspoort tot een telefoonloze verkeersdeelname. Onder meer Veilig Verkeer Nederland, TeamAlert en de ANWB zijn partner van de campagne.

De campagne is ook gericht op werkgevers: “Als werkgever zorg je voor een veilige werkomgeving. Die verantwoordelijkheid heb je niet alleen op de werkvloer, maar ook voor je medewerkers die onderweg zijn”, zo valt te lezen op de website.  “Vanachter het stuur vergaderen en berichten lezen is niet veilig en niet slim”, schrijft het ministerie. “Even met je ogen of gedachten niet bij het verkeer en iedereen loopt een groot risico op ongelukken.”

Auteur: Laura Houtenbrink