rijhulpsystemen

Minister Harbers: geen bewijs dat intelligente rijassistentie slecht is voor verkeersveiligheid

Foto: Mark Harbers.
Demissionair minister Mark Harbers. Foto: ANP / Hollandse Hoogte / Dirk Hol.

Er is geen wetenschappelijk bewijs dat Intelligente Rijassistentie (ISA) een negatief effect zou hebben op de verkeersveiligheid. Dat is het antwoord van demissionair minister Mark Harbers op Kamervragen van Hester Veltkamp (VVD). Aanleiding voor de vragen was berichtgeving van o.a. de Telegraaf, waaruit onder meer bleek dat rijhulpsystemen afleidend kunnen zijn. Daarnaast zou de digitale snelhedenkaart niet op orde zijn.

Intelligente Rijassistentie is vanaf juli verplicht in alle nieuwe auto’s. Als de bestuurder zich niet aan de geldende maximumsnelheid houdt, geeft het systeem een waarschuwing. Hoe die waarschuwing eruit ziet, verschilt. Het kan gaan om geluid, beeld, of lichte tegendruk of trilling van het gaspedaal. De bestuurder kan de snelheidsassistent ook uitschakelen.

In diverse berichtgeving van onder meer de Telegraaf, het AD en Autoweek werden echter ook zorgen over het systeem geuit. Zo zou het geluid van de rijassistent irritant zijn of zelfs afleidend. Dat beeld bevestigt de minister deels. “Uit de meest recente monitor (december 2023) blijkt dat een deel van de automobilisten afleiding ervaart door het gebruik van rijhulpsystemen. De reden hiervoor kan niet direct worden vastgesteld en daarom is een vervolgonderzoek toegezegd”, schrijft Harbers.

Niet onveilig

Wel “is er vooralsnog geen duidelijk wetenschappelijk bewijs dat door ISA negatieve effecten op de verkeersveiligheid optreden”, aldus de minister. De Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) verwacht juist dat de kans op een dodelijk ongeval met 18 procent afneemt door gebruik van het systeem. De kans op een ongeval met ernstige verkeersgewonden neemt naar verwachting af met 13 procent.

Een andere zorg die in de Kamervragen naar voren komt is dat het systeem een verkeerde maximumsnelheid zou doorgeven. De ISA baseert zich op informatie langs de weg (zoals verkeersborden) en een digitale snelhedenkaart. Die kaart zou echter niet op orde zijn, waarschuwt de ANWB in de Telegraaf. Ook zou het kunnen voorkomen dat een verkeersbord niet goed leesbaar is of te ver van de weg af staat. Volgens Harbers is het de verantwoordelijkheid van de fabrikant om de correcte maximumsnelheid door te geven.

Daarbij gelden Europese normen. “De fabrikant moet aantonen dat ISA de correcte snelheidslimiet bepaalt voor ten minste 90 procent van de totale afstand en voor ten minste 80 procent van de afgelegde afstand op elk van de drie wegtypen (stedelijke wegen en straten, niet-stedelijke wegen en autosnelwegen/autowegen/wegen met gescheiden rijbanen)”, schrijft Harbers. Daarnaast “zorgt Nederland ervoor dat de informatievoorziening zowel digitaal als fysiek op orde is”, belooft hij.

Privacy

Automobilisten hoeven zich geen zorgen te maken dat hun persoonsgegevens bewaard worden door de ISA, blijkt verder uit de antwoorden van de minister. Het systeem maakt gebruik van de snelheid van het voertuig en de informatie over de geldende maximumsnelheid, maar het slaat geen gegevens van de gebruiker op.

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat zit in verschillende werkgroepen en besturen, ook op Europees niveau, om de ontwikkelingen rondom ISA in de gaten te houden en mee te denken. Ook gaat de Europese Commissie de effectiviteit van het systeem nog evalueren, dat gebeurt uiterlijk 7 juli.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Laura Houtenbrink