Overbruggingsperiode

Honderden leerlingen in vijf Utrechtse gemeenten mogelijk maanden zonder vervoer

Provincie Utrecht
De provincie Utrecht besteedde begin 2023 het doelgroepenvervoer voor 22 gemeenten aan. Foto: Shutterstock

Het leerlingenvervoer in vijf Utrechtse gemeenten (Bunnik, De Bilt, Utrechtse Heuvelrug, Wijk bij Duurstede en Zeist), dreigt volgend schooljaar in de problemen te komen. Vanwege een gebrek aan voertuigen en chauffeurs dreigen in potentie ruim zeshonderd leerlingen tot aan de kerstvakantie zonder leerlingenvervoer te zitten.

Begin mei werd bekend dat Connexxion en Willemsen- de Koning in 22 Utrechtse gemeenten de uitvoering van zowel de Regiotaxi als het leerlingenvervoer voor hun rekening gaan nemen. In Bunnik, De Bilt, Utrechtse Heuvelrug, Wijk bij Duurstede en Zeist betekent dit een wisseling van de wacht. Daar worden de kinderen vanaf 6 januari 2025 namelijk vervoerd door Connexxion, terwijl het contract met Willemsen- de Koning deze zomer al afloopt.

Overbruggingsperiode

“Dat betekent dat de periode aan het begin van het schooljaar tot aan de kerstvakantie overbrugd moeten worden”, schrijft de gemeente Zeist in een gezamenlijke brief namens alle gemeenten aan de ouders. “Helaas hebben Willemsen- de Koning en Connexxion aangegeven dat zij niet voldoende chauffeurs en taxibusjes hebben om voor onze gemeente te blijven rijden. Dit geldt ook voor leerlingen uit De Bilt, Bunnik, Utrechtse Heuvelrug en Wijk bij Duurstede.”

De vijf Utrechtse gemeenten zijn daarom op zoek naar andere vervoerders, die tussen de zomer- en kerstvakantie de ritten kunnen uitvoeren. “Er wordt gesproken met de huidige onderaannemers van Willemsen- de Koning en taxicentrales die al regelmatig losse ritten rijden”, laat een woordvoerder van de gemeente Zeist aan Mobiliteit.nl weten. “Ook kijken we of bepaalde ritten gereden kunnen worden door de Regiotaxi.”

Alternatieven

De gemeenten kunnen naar eigen zeggen geen garanties geven of het vervoer van alle kinderen na de zomervakantie geregeld is. Daarom roepen de gemeenten ouders op mee te denken over alternatieven, zoals vervoer via de bus, trein of fiets. Ook het tijdelijk zelf brengen en halen van kinderen of het meerijden met andere ouders, worden als opties genoemd.

Voor ouders die hun kinderen met de auto, fiets of het openbaar vervoer laten reizen, bieden de gemeenten een vergoeding aan. Zo heeft de gemeente Zeist bijvoorbeeld de fietsvergoeding per gereden kilometer verhoogd: van 0,09 naar 0,21 euro. Datzelfde geldt voor de auto, dat bedrag is met 0,02 verhoogd naar 0,23 euro. Ook de eventuele aankoop van een elektrische (bak)fiets wordt door Zeist vergoed.

Reacties

Connexxion laat in een reactie aan Mobiliteit.nl weten dat het gebruikelijk is dat de huidige vervoerder door blijft rijden, totdat het contract van de nieuwe vervoerder ingaat. “Waarom het niet is gelukt om de huidige vervoerder door te laten rijden gedurende deze overbruggingsperiode is bij ons onbekend”, zegt een woordvoerder. “Wij hopen dat de opdrachtgever nog in gesprek gaat met de huidige vervoerders van alle vervoersgebieden om dit probleem alsnog op te lossen, zodat de leerlingen alsnog kunnen vertrouwen op betrouwbaar vervoer.”

Willemsen- de Koning verwijst in haar reactie door naar de opdrachtgever.

Volgens de gemeente Zeist, die in deze kwestie als aanspreekpunt fungeert, heeft het gat in de overbruggingsperiode te maken met aanbestedingsregels. In december vorig waar werd bekend dat er een fout is gemaakt tijdens de beoordelingsprocedure. “Daardoor hebben we een deel van de aanbesteding over moeten doen”, laat een woordvoerder van de gemeente weten.

Desondanks was de planning nog steeds om het vervoer in de zomer te implementeren. “Een aantal vervoersmaatschappijen maakten bezwaar en zijn toen procedures gestart. Toen liepen we zoveel vertraging op waardoor we het vervoer niet meer na de zomer konden implementeren. Daardoor is er een gat ontstaan die lastig te dichten is. Daarom vragen we nu aan de ouders om naar andere vormen van leerlingenvervoer te kijken”, besluit de gemeentewoordvoerder.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is redacteur van Mobiliteit.nl en TaxiPro.