CNV: ‘Taxi-cao moet nu écht beter om vakmensen te behouden’ 

Agostino di Giacomo Russo, CNV
Agostino di Giacomo Russo, CNV

Flexwerkers in de taxibranche hebben de zwaarste klappen gehad tijdens de coronacrisis. Ze werden snel ontslagen en keren nu ze weer nodig zijn niet terug, aldus Agostino di Giacomo Russo van vakbond CNV. Hij wijst de gebrekkige cao Taxivervoer aan als oorzaak van deze situatie.

Verder lezen?

Abonneer nu!

Maak gebruik van de exclusieve aanbieding.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Elisabetta Santangelo

Elisabetta Santangelo is de vaste redacteur van TaxiPro.

12 reacties op “CNV: ‘Taxi-cao moet nu écht beter om vakmensen te behouden’ ”

Ayad|13.08.21|16:17

Een taxi boeken doe je eenvoudig en snel bij express-taxi.nl. Bij Express Taxi is er voor iedereen een prettige en gepaste manier om een taxi te boeken. Er zijn een aantal zekerheden waar je bij Express Taxi van op aan kan.

Zo zijn we 24/7 operationeel en hebben we een uitgebreid netwerk van chauffeurs. Op deze manier ben je verzekerd van goede service en kunnen we je overal naartoe brengen.

Marinho Paais|09.08.21|22:15

Salaris bij ziekte is buitengewoon slecht. Tja wat verwacht je verder van een branche die is geliberaliseerd met wel hele kleine marges.

Arie van Someren|05.08.21|22:31

Ja, ik ben lid van een vakbond. Die heeft mij uitstekend geholpen bij een akkefietje met mijn werkgever.

Arie van Someren|05.08.21|22:30

Ja, ik ben lid van een vakbond. Die mij uitstekend geholpen heeft bij een akkefietje bij mijn werkgever.

Arie van Someren|05.08.21|22:29

In mijn beleving zijn er veel te weinig chauffeurs lid van een vakbond. Als er meer leden zijn, dan kunnen de vakbonden ook een grotere vuist maken. Bij een goed loon (dus aantrekkelijk op de huidige krappe arbeidsmarkt) kunnen de taxibedrijven alleen maar inschrijven voor een hogere prijs en zullen de provincies en gemeentes wel mee moeten gaan. Bedrijven die tóch laag inschrijven kunnen geen chauffeurs vinden en zijn bij voorbaat kansloos.

Eric van Dulst|05.08.21|21:38

Ik denk dat we helemaal geen CAO nodig hebben .Dat kunnen de chauffeurs ook zelf regelen. Als er dan misbruik van gemaakt word ga je gewoon naar een betere werkgever. De meeste chauffeurs zijn dat toch al gewend en ze zijn ook gewend dat er misbruik gemaakt wordt. Er kan toch niet gehandhaafd worden op de CAO regels. Dat is onmogelijk.
In de praktijk is een goede ondernemer cq werkgever goed voor hun klanten,maar ook voor hun werknemers. De slechte vallen automatisch af .

Elihu van Groeneveld (pseudoniem)|05.08.21|19:55

Wanneer je voor het taxiwerk meer vakmensen wilt werven, dan zou je het aantrekkelijker kunnen maken voor de 67-plusser. Deze groep werkt meestal de eerste 5/10 uren van de week niet voor zichzelf, maar volledig voor de belasting. Om het voor deze groep (nog) aantrekkelijker te maken, zou de loonschaal onorthodox op z’n kop moeten, zodat b.v. de eerste tien uren van de week significant beter worden beloond en wellicht de laatste tien u/p.w. dan maar wat minder.

Zozo|05.08.21|13:11

Bovengemiddeld bedoel dan met minimaal 4% of meer. Met voorstel van nu 2% gaan we er weer op achteruit omdat dit bijna overal is en dus geen echte verhoging maar alleen inflatie correctie is.
Hou verder op met de aanbestedingen en chauffeurs telkens op Opov lijsten zetten, geef bedrijven en chauffeurs zekerheid voor het werk.

Zozo|05.08.21|13:06

De cao is nu puur voor werkgever.
Ze kunnen een deel van het bedrijfsrisico afwentelen op de chauffeurs door op rustige dagen gerust 90 minuten pauze te geven en op drukke dagen mag je blij zijn met kwartier.
Verder vinden ze het normaal dat je zo maar een uur of meer voor je rooster kunt beginnen als het druk is (zonder te vragen) en dat je voor ze klaar staat als er naar tijd nog een rit moet worden gedaan.
Verander dit! Max 1 maal pauze en max 45 minuten en een bovengemiddeld loonverhoging.

Cor Beets|05.08.21|12:13

De cao kunnen wel beter worden maar door het beknibbelen door rijk enz op het vervoer laten de taxibedrijven nu veel ritten doen door chauffeurs (waarze subsidies over het loon krijgen).
De chauffeurs die ervaring hebben en goed opgeleid zijn worden minder ingezet omdat ze vaak hoog in het loontabel zitten.
Het nadeel is dat ervaren chauffeurs er geen toekomst in zitten en daarom dat bij hun ook de inzet omlaag gaat.
En dan gaat de kwaliteit ook achteruit.

Niek Ijdema|05.08.21|11:50

het is belachelijk dat er geen toeslagen zijn voor de taxi chauffeurs voor werken op de zaterdag of de zondag.

Peter Vriens|05.08.21|11:38

CNV en FNV willen een beter CAO, wie niet? Ondernemers ook wel.
Maar door verplicht aanbesteden moet alles voor de laagste prijs waardoor een kaalslag onder de Taxibedrijven heeft plaatsgevonden en nog steeds.
Dit gaat natuurlijk ten koste van kwaliteit en helemaal geen taxi meer te verkrijgen in de provincie.
Aanbestedingen zien er op papier prachtig uit. De praktijk is een andere.
Op de taxi dag weer advies (zonder garantie) van de z.g. deskundigen, die de branche om zeep hebben gebracht.