Amsterdam

Honderd Munckhof-voertuigen uitgerust met Cabman MDT

Taxibusje van Munckhof
Zo'n honderd taxibusjes van Munckhof in Amsterdam zijn inmiddels uitgerust met de nieuwe MDT van Cabman. Foto: Munckhof

Personenvervoerder Munckhof maakt sinds begin dit jaar gebruik van de nieuwe Cabman MDT, de opvolger van de Boordcomputer Taxi (BCT). Ruim honderd voertuigen in Amsterdam maken inmiddels gebruik van de vernieuwde boordcomputer. Chauffeurs die met de MDT werken zijn enthousiast.

“Ik hoor alleen maar positieve verhalen”, vertelt John Hellegers, Manager Automatisering bij Munckhof. “De MDT beschikt over dezelfde fijne en vertrouwde functionaliteiten die de BCT ook al bood, maar heeft een veel fijner scherm. Deze is groter en beter leesbaar.”

Dat Munckhof wederom voor de boordcomputer van Cabman kiest komt niet uit de lucht vallen. Zo maakte de personenvervoerder uit het Limburgse Horst in het verleden al gebruik van de Cabman BCT. “We zijn altijd erg tevreden daarover geweest, omdat de Cabman BCT super stabiel is en een lange levensduur kent. Daarom hebben we nu ook weer voor de Cabman MDT gekozen”, aldus Hellegers.

Data

Hoe belangrijk de Cabman boordcomputers zijn blijkt wel uit de dagelijkse gang van zaken. “Zonder een werkende boordcomputer zal de planner de auto moeten uitroosteren. Het is onbegonnen werk om de opdrachten mondeling aan de chauffeur door te geven. Daarnaast missen we dan essentiële data voor externe en interne rapportages. Een chauffeur zou dan weer terug moeten vallen op het registreren van dienstinformatie op een ouderwetse rittenstaat.”

Tekst loopt door onder de afbeelding.

De nieuwe MDT van Cabman
De nieuwe MDT van Cabman.

Ook voor Munckhof als organisatie is de data die de Cabman MDT verschaft enorm belangrijk. Het vervoersbedrijf maakt namelijk op verschillende manieren gebruik van data. “Een voorbeeld van hoe we data inzetten, is dat er bij bepaalde projecten de afstand van het gevraagde adres tot de locatie van het adres waar de rit daadwerkelijk is gestopt of gestart, wordt geregistreerd”, legt Hellegers uit. “Wanneer de afstand tussen deze locatie groter is dan toegestaan, wordt de rit aangemerkt als een niet-data-rit. Een ander voorbeeld is dat we de gegenereerde data gebruiken voor interne rapportages, om een zo optimaal mogelijke planning te realiseren of om onze digitale footprint te rapporteren.”

Niet alleen intern, maar ook richting opdrachtgevers is data enorm belangrijk. “Onze opdrachtgevers krijgen nu bijvoorbeeld een rapportage aan het eind van de maand, waarin ze de belangrijkste KPI’s (Kritische Prestatie Indicatoren red.) kunnen zien. Dit blijven we uiteraard uitbreiden, aangezien het steeds belangrijker wordt om onze opdrachtgevers te kunnen voorzien van actuele informatie.”

CAN-interface

Omdat data op verschillende gebieden belangrijk voor Munckhof is, wil de personenvervoerder alle voertuigen die zijn uitgerust met de MDT op korte termijn uitbreiden met een CAN-interface. “Het project dat we in Amsterdam zijn gestart wordt uitgevoerd met een volledig elektrisch wagenpark. We willen nog een CAN- interface toevoegen aan de MDT, zodat we onder meer de accustatus uit het voertuig kunnen lezen. Dit maakt de planning nog gemakkelijker en zorgt ervoor dat we het voertuig efficiënter kunnen inzitten.”

Op deze manier blijft Munckhof innoveren. Volgens Hellegers is dat echter ook noodzakelijk. “Zo wordt het personeelstekort binnen de branche steeds nijpender. Optimaal plannen wordt daardoor nog belangrijker, want je wil je chauffeurs zo effectief mogelijk inzetten. Ik verwacht dan ook dat dit in de toekomst steeds meer wordt overgenomen door slimme oplossingen.”

Daarnaast ziet Hellegers grote uitdagingen rondom de elektrificatie van het vervoer. “Ongeveer 35 procent van onze voertuigen die door ons ingezet worden voor personenvervoer, is momenteel elektrisch. Voorheen dacht ik altijd dat er meer voor waterstof gekozen zou worden, maar inmiddels zien we dat eigenlijk alles naar elektrische voertuigen gaat. Efficiënt plannen en inzicht in data uit boordcomputers, samen in combinatie met voertuigsignalen, is dan ook van groot belang.”

Het bedrijf Munckhof is in 1927 in Horst opgericht door Hein van den Munckhof. Munckhof begon met het vervoeren van personen tussen diverse Noord-Limburgse dorpen met een 14- persoons autobus. In ruim 95 jaar tijd is het bedrijf uitgegroeid tot één van de grootste personenvervoerders van Nederland.

Vanuit maar liefst 25 vestigingen door heel Nederland zijn er dagelijks 1.400 eigen voertuigen op de weg, en rijden er nog eens 1.500 voertuigen in onderaanneming. Het hoofdkantoor van Munckhof is nog altijd gevestigd in Horst.

Auteur: Cabman