Vertragingen

Miljoenenboete vanwege ondermaatse prestaties HSL

HSL
Een Intercity Direct op de HSL-spoorlijn tussen Amsterdam en Breda. Andre Muller / Shutterstock

De NS en ProRail krijgen boetes vanwege ondermaatse prestaties. Dat schrijft demissionair staatssecretaris Vivianne Heijnen (Infrastructuur en Waterstaat) in een brief aan de Tweede Kamer. De boete voor de NS bedraagt 500.000 euro, die voor ProRail 2,75 miljoen euro.

De belangrijkste reden voor de boetes zijn de vertragingen op de hogesnelheidslijn tussen Amsterdam en Breda. Minimaal 82,1 procent van de reizigers had op dat traject moeten aankomen met minder dan 5 minuten vertraging, maar die ‘reizigerspunctualiteit’ lag vorig jaar op 73,6 procent. Een klein deel van de boete voor ProRail, 125.000 euro, komt doordat goederenvervoerders een te laag oordeel gaven.

De vertragingen zijn niet helemaal de eigen schuld van de NS en ProRail, erkent Heijnen. Constructiefouten bij de bouw van de hogesnelheidslijn spelen ook mee. Toch kiest zij ervoor de boetes op te leggen: “Ik verwacht van ProRail en NS een betere dienstverlening op de punten waar zij wel invloed op hebben.”

“Niet leuk, natuurlijk”, reageert een NS-woordvoerder. “Tientallen mensen werken hard om reizigers op de hogesnelheidslijn zo goed mogelijk te bedienen. De reiziger mag meer verwachten dan we hebben geleverd.”

Garanties

Behalve de constructiefouten wijt de woordvoerder de vertragingen ook aan het materieel. Nieuwe treinen worden minder snel geleverd dan verwacht, waardoor uitval van andere treinen een grotere impact heeft. “De implementatie van de nieuwe treinen kent ook kinderziektes.” De woordvoerder hoopt dat de prestaties dit jaar beter zijn, maar kan niets garanderen.

Het is voor de NS niet de eerste boete. Vorig jaar moest de spoorvervoerder 1,5 miljoen euro betalen omdat in 2022 minder treinen reden dan beloofd, ondanks financiƫle steun van het kabinet.

Datingapp

Het boetegeld wordt “ingezet voor de reizigers op het hoofdrailnet”, schrijft Heijnen, maar wat dat precies inhoudt is nog niet bekend. Vorig jaar ging het geld na een prijsvraag naar een ‘datingapp’ waarmee reizigers met elkaar in contact kunnen komen. Rechtse partijen waren daar boos over.

Deze keer is er geen prijsvraag, zegt de NS-woordvoerder. “We betalen de boete aan het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.”

Onderwerpen:

Auteur: Redactie Mobiliteit.nl / ANP