Duurzaam vervoerbeleid vooral vanwege het bedrijfsimago

Meer organisaties doen aan duurzaam vervoerbeleid. Dat duurzame vervoerbeleid leidt bij een overgrote meerderheid (80%) van de organisaties tot een zichtbare gedragsverandering bij medewerkers. Dit blijkt uit een onderzoek door Twynstra Gudde. 
In een enquete onder bezoekers van Ecomobiel geeft 84% van de respondenten aan dat er binnen hun organisatie beleid is op het gebied van duurzame mobiliteit of dat dit binnenkort wordt ontwikkeld. De belangrijkste beweegreden om dit beleid te ontwikkelen is het imago van de organisatie. Kostenbesparing en het terugdringen van de CO2-uitstoot komen op een tweede plek. Dit vertaalt zich ook in de manier waarop bedrijven naar de overheid kijken. Slechts 17% van de bedrijven geeft aan dat de overheid een belangrijke speler is bij dit onderwerp. En maar 11% van de bedrijven heeft duurzaam vervoersbeleid om te voldoen aan wetgeving. Het beleid vertaalt zich grotendeels naar vervoersmiddelen: 66% geeft aan dat de organisatie alternatieve vervoersmiddelen heeft aangeschaft. Het merendeel grijpt naar elektrische en hybride alternatieven, maar ook naar het openbaar vervoer en de fiets. Of deze maatregelen bij gaan dragen aan de verduurzaming van de organisatie valt te bezien: maar 46% van de respondenten verwacht dat de maatregelen echt zoden aan de dijk zet. Waarschijnlijk omdat de aanschaf van bijvoorbeeld een enkele elektrische auto, zoals nu vaak gebeurt, nog niet genoeg is.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.