WISSELT NU VAN ZWEEFBAAN

Studenten TU Delft willen Hyperloop vanaf 2030 testen met passagiers

Hyperloop
De pod van een prototype van de Delft Hyperloop die het studententeam van de TRU Delft vanaf 2030 wil gaan testen met passagiers. Delft Hyperloop / TU Delft

De Hyperloop, ‘een transportmiddel dat de snelheid van een vliegtuig combineert met het comfort van een trein’, kan vanaf 2030 op volledige schaal worden getest met passagiers. Dat zegt Delft Hyperloop, dat maandag ook bekendmaakte dat het hun studententeam is gelukt om als eerste team ter wereld een baanwissel toe te voegen aan de Hyperloop.

Met de baanwissel, ook wel lane switch genoemd, is het mogelijk om de pod – een zwevende capsule waarin de passagiers zitten – een afslag te laten nemen naar een andere baan. Dat is eerder nog geen enkel ander team wereldwijd gelukt dat werkt aan een prototype Hyperloop.

Zweven door vacuümbuizen

Hyperloops zweven door gebruik te maken van elektromagnetisme door vacuümbuizen. De capsules raken de buizen niet en in het kunstmatige vacuüm is ook vrijwel geen luchtweerstand. Daardoor kan de ‘vacuümtrein’ met relatief weinig energie heel snel gaan: ontwikkelaars wereldwijd streven naar vliegtuigsnelheden, van ongeveer 1000 kilometer per uur.

Zo snel gaat het testmodel van de Delftse studenten bij lange na niet, maar de nieuwe techniek die ze nu op kleine schaal hebben aangetoond kan volgens hen wel van pas komen bij het maken van echte hyperloops voor passagiers. “Dankzij deze innovatie kan de hyperloop tijdens het zweven een afslag maken naar een andere baan en komt de realisatie dichtbij”, stellen ze. Baanwissels zijn volgens het team “cruciaal” voor de verdere ontwikkeling van het vervoermiddel. Een baanwissel maakt immers een netwerk met meerdere aftakkingen mogelijk.

Duurzaam alternatief voor vliegen

Teamcaptain Cem Celikbas ziet veel voordelen van hyperloops als duurzaam alternatief voor relatief korte vluchten, bijvoorbeeld binnen Europa. Het vervoermiddel zou de reisduur naar Parijs bijvoorbeeld tot een halfuur kunnen verkorten. Dat is sneller dan het vliegtuig. “Ook ben je minder geld kwijt aan je reis, aangezien relatief korte vluchten steeds duurder worden door alle uitstoot.” De hyperloop heeft geen fossiele brandstoffen nodig; het systeem draait op elektriciteit, die duurzaam kan worden opgewekt.

Zelfs voor Schiphol ziet het studententeam voordelen: wat nu nog een luchthaven is, kan met een hyperloopstation erbij “duurzaam doorgroeien”.

Auteur: Kenneth Steffers

Bron: ANP / Mobiliteit.nl

Kenneth Steffers is (politiek) verslaggever, journalist en redacteur voor Mobiliteit.nl