Bouwmateriaal via distributiecentrum aan stadsrand naar de bouwplaats

Cargohopper gaat een Bouw Logistiek Centrum openen aan de rand van Utrecht. Daar kunnen deelladingen met bouwmateriaal worden samengevoegd en in één keer direct naar de bouwplaats worden aangevoerd buiten de spitsuren. Op die manier kan het enorme aantal kleine leveranties op de bouwplaatsen zelf worden gereduceerd. Cargohopper, die al met milieuvriendleijke  en bouwbedrijf Heijmans werken hiervoor samen met de gemeente Utrecht. Samen willen de beide bedrijven het bouwverkeer door de Utrechtse binnenstad met minimaal 25 procent reduceren.

De problematiek is urgent geworden in de binnenstad van Utrecht. Bij ongewijzigd beleid dreigt daar volgend jaar meer dan 60 procent van alle transportbewegingen bouw gerelateerd te zijn. Bouwbedrijf Heijmans ziet dit ook in en vreest door een verkeersinfarct rond het Utrechtse Stationsgebied problemen op de vele bouwlocaties. Daar is Heijmans momenteel zelf bezig met de nieuwbouw en renovatie van het Muziekpaleis Vredenburg. Die bouwactiviteiten vallen direct samen met nog een aantal grote werken in de directe omgeving, waaronder de herinrichting van het stationsgebied. In een wat later stadium komt daar nog de bouw van het nieuwe stadskantoor bij en het doortrekken van de Catharijnesingel bij. Dat maakt het gebied rond het Centraal Station en Hoog Catharijne voor de komend jaren tot één grote bouwput.

Het moederbedrijf Hoek Transport van Cargohopper beschikt al over een groot Distributiecentrum vlak bij de afrit Lage Weide aan de A2 Utrecht – Amsterdam én over een overslagpunt aan de rand van de milieuzone op circa 500 meter van de bouwplaats van Heijmans. Beide locaties zijn interessant voor de bouwer. Wat de beide partijen voor ogen staat is, dat leveranciers hun materialen niet op de bouwplaats zelf, maar zo veel mogelijk op het Distributiecentrum gaan afleveren. Daar word het hergegroepeerd tot steeds die hoeveelheid en samenstelling die de bouwers de volgende dag nodig hebben. Dat materiaal gaat dan in een aantal volle trekker/trailers op verkeersvriendelijke tijden naar de bouwplaats. Vaak zal dat vroeg in de avond na de spits zijn. Op die manier heeft het gewone verkeer veel minder hinder van het bouwtransport. Ook blijven trucks en fietsers zo het beste gescheiden wat goed is voor de verkeersveiligheid.

Het overslagpunt van Cargohopper is groot genoeg voor het opstellen van 15 trucks. Dat moet gebruikt gaan worden om trucks met tijdgevoelige leveranties al voor de spits tot vlak bij de bouwlocatie te krijgen. Op die manier kunnen ze op afroep onder de kraan gedirigeerd worden wat zowel het verkeer als de continuïteit van de bouw ten goede komt. Het Bouw Logistiek Centrum gaat begin volgend jaar van start. De proef wordt gemonitord door Connekt.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.