Autodelen stimuleren

Ondanks weerstand houdt Amersfoortse wethouder vast aan betaald parkeren: ‘Niks doen is geen optie’

Foto: Amersfoort
Volgens de wethouder moet autogebruik in Amersfoort omlaag gebracht worden. Foto: Shutterstock, Wolf-photography.

Ondanks dat de meerderheid van de Amersfoorters ertegen stemde, komt er toch betaald parkeren in de heel Amersfoort. Dat is onder meer nodig om autodelen te stimuleren, denkt verkeerswethouder Tyas Bijlholt. “Als iedereen gratis twee of drie auto’s voor de deur kan neerzetten, is het heel lastig om mensen te verleiden in een deelauto te stappen.”

Een proef met autodelen kwam in de Amersfoortse wijk Hogekwartier niet van de grond. De onderzoekers concludeerden dat het gebruik van de eigen auto te aantrekkelijk was in het gebied. Bewoners konden hun auto gemakkelijk in de openbare ruimte parkeren en de verbinding was goed: knooppunt Hoevelaken en de oprit van de A28 liggen vlakbij de wijk. Het advies van de onderzoekers was om autodelen te combineren met ontmoedigend parkeerbeleid. Bij die conclusie sluit de wethouder zich aan: “We hebben ervan geleerd dat je pas gedragsverandering krijgt als je de auto niet meer faciliteert en vergunningparkeren of betaald parkeren invoert”, zegt hij bij Radio 1.

Niks doen geen optie

Daarnaast is de invoer van betaald parkeren nodig voor de bereikbaarheid en het klimaat, vindt Bijlholt. In een referendum stemde een meerderheid tegen de inwoners tegen zijn plan, maar de wethouder houdt voet bij stuk. “Als we geen vergunning- en betaald parkeren in gaan voeren, kunnen we niet de broodnodige woningen realiseren en onze stad leefbaar maken met toekomstbestendige wijken waarin klimaatverandering wordt opgehouden. We doen een aantal aanpassingen in het plan, maar niks doen is geen optie.”

Daarbij vindt Bijlholt dat de auto te lang gesubsidieerd is. “Maatregelen zoals veel geld in het asfalt en tegemoetkoming voor de aanschaf van elektrische auto’s, hebben ervoor gezorgd dat het gebruik niet naar beneden is gegaan. Nu gaan we daar een prijsprikkel in brengen om het meer in evenwicht te brengen”, zegt hij tegen Radio 1.

De parkeerplannen van Amersfoort zijn nog in de maak. Naar verwachting worden in 2025 de eerste gebieden omgevormd.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Laura Houtenbrink