Ziekenhuizen aan de monitor

De Stichting Mobiliteit.nu en de vereniging voor facilitaire managers in de zorg (NVTG) hebben een platform opgericht rond de bereikbaarheid van ziekenhuizen. Op www.mobiliteit.nu is een online Benchmark Bereikbare Zorg geopend. Daar kunnen ziekenhuizen hun eigen positie met betrekking tot parkeren, bereikbaarheid en maatregelen toetsen aan de landelijke situatie.

Bij veel ziekenhuizen parkeren zoveel medewerkers, dat voor de klant weinig parkeerruimte over blijft. Dit zet de zorg voor patiƫnt en bezoeker onder druk. Ruimte voor parkeren is vaak beperkt. Uitbreiding is duur en vaak niet eens mogelijk. Maar er liggen kansen, aldus beide organisaties. Medewerkers wonen vaak dichtbij, en komen relatief veel met de auto. Instellingen kunnen hen met prijsprikkels verleiden tot ander gedrag. De eerste ervaringen met Demand Management bevestigen dat dit effectief kan zijn.
Bij betaald parkeren voor bezoekers betekent een medewerker die niet parkeert: extra inkomsten voor het ziekenhuis. Hier kan al een exploitatiebasis liggen voor een creatief parkeerbeleid – laat staan wanneer op bouw van nieuwe parkeerplaatsen kan worden bezuinigd, aldus de website www.mobiliteit.nu.
Als voorbeeld geldt het Bronovo-ziekenhuis in Den haag. Daar is vraagsturing sinds 2007 operationeel in relatie tot parkeren voor medewerkers. Het ziekenhuis heeft inmiddels ervaring opgedaan met diverse tariefstructuren. De Vrije Universiteit evalueert de effecten. Zo leidde de invoering van een hoog tarief voor drukke dagen in 2009 tot verplaatsing van parkerende medewerkers van drukke naar niet-drukke dagen.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.