‘Vrijwilligersvervoer nooit meer dan een aanvulling op zorgvervoer’

Rolstoelbus. Foto: iStock / Martin Bowra
Een chauffeur helpt de inzittende. Foto ter illustratie. Foto: iStock / Martin Bowra

Vrijwillige vervoersinitiatieven schieten als paddenstoelen uit de grond. Gemeenten stellen dit vervoer ook steeds vaker boven het doelgroepenvervoer, onder het mom van participatie. Dit baart de Regionale Adviesraad Doelgroepenvervoer (RAD) in Arnhem Nijmegen grote zorgen. Vrijwilligersvervoer biedt volgens hen namelijk “absoluut niet dezelfde mogelijkheden” als het reguliere zorgvervoer of het OV. 

Verder lezen?

Abonneer nu!

Maak gebruik van de exclusieve aanbieding.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Elisabetta Santangelo

Elisabetta Santangelo is de vaste redacteur van TaxiPro.

4 reacties op “‘Vrijwilligersvervoer nooit meer dan een aanvulling op zorgvervoer’”

Peter Vriens|09.10.21|13:11

@ Mo Zus,
Bij wie kost een rolstoelbus (taxi) 75€ per uur, plus 13€ voor de chauffeur = 88€ per uur dus?
Een Taxi (bus) moet zich houden aan max. wettelijke tarieven.
De bus hoeft ook niet vol te zitten om winst te draaien, maar ik zie wel vaak een volle bus.
Het probleem is juist dat de vrijwilligers diensten draaien op subsidies, wat oneerlijke concurrentie is t.o.v. Taxivervoer, geen steun!
Een Taxi rolstoelbus is niet meer te verkrijgen daar veel bedrijven het loodje hebben gelegd .

Mo Zus|08.10.21|21:18

Beste Rex,

Ander rekensommetje….
Rolstoelbus kost een 75€ per uur plus het uurloon van de chauffeur, gemiddeld 13€ bruto.
Mag U uitrekenen wat 8 personen oplevert voor ritjes van veelal 5 tot 8 kilometer.
En kijk eens goed… ziet u vaak een bus vol zitten… ??

Ik werk op een rolstoel taxibus….
Denk dat u er wel erg makkelijk over denkt….

Rex Urban|07.10.21|17:18

Vrijwilligersvervoer is zogenaamd Personenvervoer zonder winstoogmerk.
Dat is het doodeenvoudig niet.
Eenvoudig rekensommetje: Busje, 8 personen lokaal ritje, Opstapkosten? Daarna €2.50 per zone per passagier = minimaal € 20.
Duurder dus als een lokale Taxi die zich aan het wettelijk tarief MET winstoogmerk dient houden.
Daarnaast is dit vervoer ook nog volgepompt met subsidie’s ?
Directeur salaris € 90.000. is niet ongewoon?
Waarom wordt dit illegale vervoer gedoogd ?
U mag het zeggen.

Taxi Volendam|07.10.21|16:38

“Vrijwilligersvervoer moet altijd een aanvulling blijven op het reguliere zorgvervoer”,
“maar dat dit nooit de enige vervoersoptie mag worden” ….. Klopt dat?
In veel regio’s is een Taxi nauwelijks verkrijgbaar, als gevolg van oneerlijke concurrentie met dergelijke vrijwilligers diensten, zeker in de avonden en weekenden niet, dus geen aanvulling.
Nog effe en we krijgen vrijwillige zorg chirurgen ook zonder vakbekwaamheid e.d. gelijk de vrijwillige chauffeur.
ILT gedoogd dit.