Vervoer Regio Gooi en Vechtstreek ziet resultaat groeien door hogere vervoersbijdrage
Vervoer Regio Gooi en Vechtreek (Vervoer BV) schreef vorig jaar opnieuw zwarte cijfers. In 2023 ging een resultaat van 305.520 euro de boeken in op een omzet van 8.568.756 euro. In 2022 kwam het resultaat onder de streep nog uit op 8.466 euro. Door hogere bijdragen voor vervoer heeft de vervoerder het jaar financieel gezond afgesloten, blijkt uit het jaarverslag.
De totale bijdrage lag vorig jaar 13 procent hoger ten opzichte van 2022. Hoewel de bijdrage voor het Wmo-vervoer met 66.053 euro is gedaald naar in totaal 4.301.024 euro, zijn de bijdragen van het leerlingen- en dagbestedingvervoer juist toegenomen.
Zo nam de bijdrage van het leerlingenvervoer met bijna een miljoen euro toe: van 3.000.076 euro in 2022 naar 3.936.747 euro in 2023. “Dit is vooral het gevolg van een andere tarifering”, staat in het jaarverslag. “Sinds 2023 hanteren we in het leerlingenvervoer een opstaptarief, waarmee we een reëlere dekking hebben voor de vervoerskosten van leerlingen die op korte afstand van school wonen.”
De bijdrage voor het vervoer van en naar dagbestedingen nam met 32.812 euro toe, wat neerkomt op een totaal van 125.812 euro. Daarnaast is Vervoer Regio Gooi en Vechtstreek in het tweede kwartaal van 2023 begonnen met dagbestedingvervoer voor zorginstelling Sherpa, wat het vervoersbedrijf zo’n 100.000 euro extra opleverde.
Groeiende vervoersvraag
Ondanks de zwarte cijfers ziet Vervoer Regio Gooi en Vechtstreek toch nog de nodige uitdagingen voor dit jaar. Zo verwacht de vervoersorganisatie dat de voervoersvraag voor Wmo-vervoer dit jaar nog meer zal toenemen, tot ruim 90 procent van de vervoersvraag in 2019.
Om de uitdagingen die dat met zich meebrengt het hoofd te bieden, gaat Vervoer Regio Gooi en Vechtstreek Wmo-reizigers nog meer ondersteunen om zelfstandig een rit te boeken, om zo de zelfredzaamheid te vergroten. Veel reizigers weten namelijk niet dat ze via de app ook inzicht hebben in waar de chauffeur zich bevindt en hoe laat zij de chauffeur kunnen verwachten. “Beter gebruik van deze optie kan leiden tot meer klanttevredenheid en minder vragen voor medewerkers”, denkt de vervoersorganisatie.
Voor wat betreft het leerlingenvervoer is het streven om het aantal leerlingen dat hier gebruik van maakt niet te laten groeien en waar mogelijk zelfs terug te dringen. “Dit omdat we zien dat nog relatief veel leerlingen gebruik maken van het leerlingenvervoer voor kortere afstanden en daarin andere oplossingen mogelijk zijn”, aldus Vervoer Regio Gooi en Vechtstreek.
Er zit echter een adder onder het gras: Vervoer BV heeft hier geen enkele sturingsmogelijkheden in en is volledig afhankelijk van de gemeenten. Wel ziet de vervoersorganisatie dat gemeenten hun uiterste best doen om de instroom van nieuwe kinderen zoveel mogelijk te beperken. “De verwachting is dan ook dat het aantal te vervoeren leerlingen dit jaar niet zal stijgen.”
Duurzaamheid
Ook op het gebied van duurzaamheid en uitstootvrij taxivervoer heeft Vervoer Regio Gooi en Vechtstreek de nodige stappen gezet. Zo zijn inmiddels 116 van de in totaal 141 voertuigen (82 procent van het wagenpark) volledig elektrisch.
Wel zijn de personenauto’s die voor Wmo-vervoer worden ingezet volgend jaar, vanwege het verwachte aantal gereden kilometers, aan vervanging toe. Dit jaar wordt hiervoor een aanbesteding gestart. “Belangrijke eisen hierbij is een goede toegankelijkheid voor verschillende doelgroepen en voldoende bergruimte voor hulpmiddelen, zoals rollators, looprekken en stokken”, besluit Vervoer BV.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding
Bent u al abonnee?