FNV kondigt staking aan in busvervoer Twente, Arriva stapt naar de rechter
Vervoersbedrijf Arriva stapt naar de rechter om acties van vakbond FNV in de regio Twente te verbieden. FNV had Arriva een ultimatum gesteld dat woensdag om 17.00 uur afliep. Daarin eiste de bond vanaf 5 mei onder meer betere rij- en rusttijden, anders zouden stakingen volgen.
De FNV stelt dat Arriva zich de afgelopen maanden heeft ontpopt als “een onbetrouwbare gesprekspartner” en dat er genoeg redenen zijn om de acties door te zetten. “We kunnen niet anders dan keihard een grens trekken. We eisen dat Arriva op zondag 5 mei de overeengekomen fatsoenlijke rij- en rusttijden invoert”, zegt Marijn van der Gaag, bestuurder bij FNV Streekvervoer. “Met een vergoeding van 250 euro per chauffeur per week bij overschrijding van de rij- en rusttijden. Dit is een schadeloosstelling voor het werken in een ongezond rooster.”
De vakbond verwacht dat ongeveer driehonderd werknemers het werk neerleggen. Daarna volgen meer stakingen. De data maakt FNV later bekend.
Kort geding
Arriva laat weten dat het de benodigde stappen heeft gezet en aan het zetten is om aan de eisen van de FNV te voldoen. Daarom is er volgens het vervoersbedrijf “reden genoeg” om niet te staken. “Een staking is in niemands belang en levert niks op. Daarom spant Arriva een kort geding aan tegen FNV.” Arriva verwacht dat de rechtszaak komende vrijdag dient.
Twee maanden geleden werd een staking op het laatste moment afgeblazen. De buschauffeurs in Twente zouden op 12 maart hun werk neerleggen, maar kort daarvoor bereikten de vakbonden FNV en CNV alsnog een akkoord met Arriva over maatregelen om de werkdruk te verlagen. Zo zouden de roosters aangepast worden, zodat de chauffeurs meer pauze krijgen.
Het streven was dat de aanpassingen eind vorige maand zouden zijn doorgevoerd, maar Arriva liet begin april weten meer tijd nodig te hebben om alle afspraken te verwerken in een nieuw dienstenpakket.