Mening PVV Boordcomputer Taxi gebaseerd op aannames

Taxi, standplaats

COMMENTAAR – De Kamervragen van de PVV over de Boordcomputer Taxi doen veel stof opwaaien in de taxibranche. Jammer is dat Kamerlid Richard de Mos zich bij zijn suggestieve vraagstelling heeft gebaseerd op aannames in plaats van feiten.

Zo stelt De Mos dat veel grote taxibedrijven al een dergelijk systeem hebben vanwege de controle op eigen chauffeurs. Dat klopt wel een beetje, maar daarmee gaat hij voorbij aan het feit dat de BCT vooral een controlesysteem voor de overheid is. En de papieren (fraudegevoelige) rompslomp voor alle taxichauffeurs vervangt.

Boordcomputer Taxi

Taxibedrijven die nu al volledig geautomatiseerd werken zijn relatief eenvoudig te controleren door instanties als IVW, Belastingdienst en Sociaal Fonds Taxi. Maar de boordcomputer is juist bedoeld voor taxichauffeurs en –bedrijven die werken met meerdere werkmappen om de rust- en rijtijdenwet te omzeilen. Of bedrijven die gereden ritten verzwijgen voor de belastingdienst.

Ook zijn de al geautomatiseerde bedrijven eindelijk af van de discussie over kilometers. Kilometers geregistreerd door BCT zijn leidend. En een digitale rittenstaat die volledig is goedgekeurd dient als wettelijk bewijsmiddel door de digitale handtekening. De boordcomputer helpt deze ondernemers om de ritstaatverwerking verder te automatiseren.

Digitale werkmap

Een goede controle is in het belang van de hele taxibranche. Immers, bedrijven die een nette bedrijfsvoering hanteren worden gedupeerd als concullega’s frauderen. Zij hebben daardoor een andere oneerlijke kostenstructuur. Bovendien voorkomt een digitale werkmap dat taxichauffeurs forse boetes krijgen bij een verkeerd getekend lijntje, wat gauw gebeurt in de huidige werkmap.

Ook stelt het Kamerlid De Mos dat een Boordcomputer Taxi maar liefst 4500 euro gaat kosten. Dit is onjuist. Een prijs van een ‘kale BCT’, waarbij een taxi voldoet aan de minimale wettelijke vereisten (ditigale rittenstaat en digitale werkmap), zal naar verwachting 1500 euro bedragen.

Subsidie

Hierbij geldt nog een subsidie van 600 euro. Het apparaat kost dus eenmalig 900 euro, waarbij de chauffeur iedere dienst minimaal 15 minuten tijd bespaart omdat de papieren rittenstaat en werkboekje niet ingevuld hoeven te worden.

Tevens stelt de PVV dat de boordcomputer erg fraudegevoelig is. Het is echter merkwaardig om op voorhand een apparaat dat is ontworpen als maatregel tegen fraude in de taxibranche als fraudegevoelig te bestempelen. Dan moet De Mos eerst maar eens uitleggen op welke manier fraude dan mogelijk is.

Fraude

Er zijn op dit moment nog geen werkende apparaten op de markt. Die komen na de zomer. Mocht dan blijken dat er grootschalige fraude mogelijk is en de PVV hierin gelijk heeft, zullen de wetgeving en bijbehorende apparaten uiteraard aangepast dienen te worden. Dat is wellicht een betere oplossing dan het hele project afblazen.

De discussie over de toegevoegde waarde van rij- en rusttijden in relatie tot verkeersveiligheid is weliswaar begrijpelijk, maar niet in het belang van de taxibranche. Want dan wordt het verschil tussen taxichauffeurs in loondienst die onder de CAO Taxivervoer vallen en zelfstandigen nog groter dan het nu al is. Een discussie over de soms onbillijke hoogte van de boetes bij overtreding van deze wet is meer op zijn plaats.

Rij- en rusttijden

Dat een zelfstandige taxichauffeur bij afschaffing van de rij- en rusttijdenwet straks nog steeds 7 dagen per week 16 uur per dag kan werken leidt niet alleen tot zeer oneerlijke concurrentie, het is ook niet in het belang van de zelfstandigen. Want ook zij verdienen het hun boterham in ‘normale’ arbeidstijden te kunnen vergaren, met collega’s die zich houden aan dezelfde regels.

Een discussie over de voor- en nadelen van de BCT mag zeker opnieuw gevoerd worden. Ook al is de Tweede Kamer al lang akkoord gegaan met de maatregel. Een inhoudelijke discussie leidt immers tot meer begrip en draagvlak. Maar dan wel gebaseerd op de juiste feiten. Zeker als de discussie door een democratisch gekozen volksvertegenwoordiger ingezet wordt.

Bart Pals

Auteur: Bart Pals

118 reacties op “Mening PVV Boordcomputer Taxi gebaseerd op aannames”

paul|02.01.12|19:25

Geachte hr. Pals, U spreekt in dit bericht dat er na de zomer werkende BCT zullen zijn… U bedoelde natuurlijk ná de zomer van 2012? Gelukkig hoeven de taxibedrijven per apparaat maar 900 euro bij te betalen, voor u misschien een avond stappen, maar voor ons 2 weken werken… voor een apparaat dat door de overheid verplicht wordt gesteld… helaas zie ik ook dat door deze discussie het “draagvlak” niet echt groter wordt, misschien als wij nou eindelijk eens een keer de “juiste feiten” krijgen..

Gino|18.11.11|15:01

Word dit forum ook gelezen door de mensen waar we het over hebben?, niet dat dit op eens het wat uit zou maken want die kliek in Den Haag zit al ruim twaalf jaar in een ander ruimte-tijd continuüm wat de taxiwereld betreft en niemand maar dan ook niemand met een beetje gewicht komt voor ons op, ..de taxibranche….gegeselt en geoffert op het altaar van het grote politieke gelijk door mensen die middels een gebrek aan gewicht boven zijn komen drijven, verachtelijk volk!.

Duco Douwstra|18.11.11|14:12

Heren, bovenstaande oplossingen bestaan al ruim 15 jaar en met navigatie ook al ruim 5 jaar. Maar als je in 2000 een wet aanneemt om iets in te voeren en als je dat gaat invoeren in 2012, dan maak je jezelf wel heel erg belachelijk. De digitale rittenstaten zijn er ook al ruim 10 jaar, met duidelijke vermelding van de rij en rusttijden. Alleen de belastingdienst en de IVW willen vooral hun eigen werkgelegenheid handhaven, dus willen ze niet met de vooruitgang mee gaan. Dat zou strafbaar moeten z

Gino|18.11.11|12:10

Heren, heren………in de “normale” wereld zouden die ideeen van jullie met gejuig worden ontvangen maar vergeet niet dat dit land wordt bestuurt door “mensen” met een ernstige geestelijke beperking en dat maakt dat elk rationeel en realistisch denken is uitgebannen ter “eer en glorie” van onze achterlijke politici en z’n ambtenaren.

Don|17.11.11|21:43

Het kan zoveel makkelijker voer een wet in die het verplicht een navigatie in de auto te hebben die ten allen tijde aan staat als er een klant in de auto zit. Zo kan de klant niet belazerd worden!
Hij kan immers het pijltje volgen op het scherm en de stem horen. En als de rusttijd perse gecontroleerd moet worden een digitale tachograaf net als in bussen. Dit hele plan dat ik binnen 2 minuten bedenk kan nog voor minder dan helft ingevoerd worden! En er is geen subsidie nodig!!

Jan modaal|17.11.11|21:40

Verder,
Terwijl het zoveel simpeler kan en de klant simpelweg niet belazerd KAN worden. Voer een wet in die het verplicht een navigatie in de taxi te hebben en moet aanstaan als de taxi een klant heeft. De klant kan kiezen voor kort/snel route. Zo is er geen bedrog meer mogelijk en de klant betaalt een eerlijke prijs en het leuke is het kost maar 100 euro. En als er dan perse de rusttijd ook gecontroleerd moet worden digi tachograaf. Daar is toch geen domme BCT voor nodig?!

Jan modaal|17.11.11|21:35

Hallo,

Ik ben Don 19 jaar en werk als taxichauffeur (groepsvervoer) bij een bedrijf.
Ik had een leuk idee om naast mijn partime baan (paar uurtjes per dag) een eigen taxi aan te
schaffen voor het rijden van ritjes (bijv schiphol). Helaas word door het leed dat BCT heet mijn plan gedwarsboomd (en met mij heel veel zzpers parttime of niet) . En voor de veiligheid van de klant is het echt niet. Het is weer het zoveelste geldverslindende project waar de politic mee komen. En dit moet stoppen!

Duco Douwstra|09.09.11|11:54

Alle automatiseringsprojecten die door ambtenaren zijn bedacht zijn al mislukt of tot mislukken gedoemd. Dat is ook een logische gevolg, anders waren deze mensen GEEN ambtenaar geworden, maar hadden ze een carrière in de ICT opgebouwd. Dat betreft trouwens allen projecten die door ambtenaren zijn bedacht, zoals NZ lijn, Betuwelijn enz. enz. De BCT mist elke innovatie van de laatste 10 jaar. Waarom kijkt de overheid niet naar het beste huidige systeem en voert dat landelijk in.

Gino|09.09.11|11:29

Tjeetje, hoe heeft ’t zo ver kunnen komen, al de info die ik hier op dit forum lees zal toch wel bekend zijn bij de mensen/bedrijven die hier het slachtoffer van worden!!?.
Ik heb hier geen woorden meer voor behalve dat ik mijn bestelling pas in September 2013 ga plaatsen, tegen die tijd zal wel duidelijk zijn wat het lot van deze intense idioterie is!.

A.Urban|09.09.11|11:07

De digitale handtek. die in de BCT verlangd wordt door I.V.W en niemand anders, is kompleet waardeloos, doordat met de basis eisen waaraan een BCT moet voldoen,het kinderlijk eenvoudig is verkeerde gegevens in de BCT in te voeren, bewust of onbewust.
I.M. geeft dit nu reeds zelf toe!
Juist de digitale handt. is de reden dat je bestaande apparatuur waardeloos wordt en alle Taxi bedrijven op enorme kosten gejaagd worden.
De Fabrikanten zwijgen in alle talen, ”Dom houden, die taxi bedrijven”

Duco Douwstra|01.09.11|15:36

De BCT zal alles bij elkaar pl/min 80 Miljoen Euro gaan kosten en waarvoor, om chauffeurs te controleren die € 10,– bruto per uur omzetten, die 70% van de dag geen werk hebben dus rusten. Iedereen is het er eigenlijk al over eens dat het invoeren van de BCT waanzin is. Maar in vergaderingen, hebben we elkaar steeds meer met de rug tegen de muur geluld. Niemand kan eigenlijk meer terug. Iedereen zoekt de nooduitgang, maar die is er niet, dus laten we het op ons afkomen, tot de bom barst.

A.Urban|01.09.11|09:52

Het is onbegrijpelijk dat de Taxibranche opgezadeld wordt met: 36000 taxivoertuigen volgens I.V.W, x minimaal €2000 (ben even voorzichtig aan het rekenen) per voertuig , komt het back office gebeuren nog bij en de kosten die de overheid zelf moet maken zit je al gauw op
€ 100 miljoen euro, subsidie die je krijgt is sigaar uit eigen doos, en dat in een tijd dat de marges ver onder peil zijn en de de overheid zelf de veroorzaker is van slechte imago van de steden.
Daaraan meewerken ????

Erik|01.09.11|08:36

Er is geen land ter wereld waar het C.A.O. naleven door de Politie d.m.v. een BCT wordt toegepast en waarom dat in Nederland wel moet is mij niet duidelijk omdat ik nergens een aanvaardbare uitleg kan vinden. Mijn arbeidstijden vecht ik zelf wel met m’n baas uit, heb ik geen politie voor nodig.Met veiligheid ook niks van doen.
Ik en mijn passagiers gaan elke seconde gecontroleerd worden door de Overheid = een politiestaat in aanbouw. Wie betaald deze onzin ? Min.Rutte , grijp in A.U.B.

Erik|01.09.11|08:01

De BCT legt de gereden weg en tijd vast, daardoor kan rijks verkeer inspectie mijn snelheden achteraf precies nagaan en een bekeuring sturen omdat de bct geijkt is.Wie gaat er soms niet ergens 4 km te hard? BCT kan door gaan, maar ik stop mijn chauffeurs baan.In welk land van de wereld wordt een automobilist op dergelijke wijze bespioneerd door overheid? Geen enkel ! Als taxichauffeur zijn we altijd verdacht kennelijk. Ik ga het CNV/FNV om opheldering vragen zembla ook.Massaal baan opzeggen!

Duco Douwstra|31.08.11|23:33

https://docs.google.com/viewer?a=v&pid=explorer&chrome=true&srcid=0B3YU89__J9d9YmQ2ODgzYzgtNmMxOC00YmRlLThlMWUtMWI3ZjVmY2M1NWJm&hl=nl
Kopieer bovenstaande link en plak deze in de adresbalk. De subsidie termijn gaat 01-10-2011 in. Er is nog niet één werkende BCT, Het hele BCT traject is doordrenkt met leugens en bedrog. Maar ik verbaas mij er al jaren over waar mensen allemaal in geloven en zich allemaal wijs laten maken. Ik geloof in mijzelf en in mijn gelijk en ik ben met de tijd meegegaan.

Duco Douwstra|31.08.11|20:28

Beste Bart, ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat jij er persoonlijk belang bij hebt dat de BCT er komt. Hoezo besparing van 15 minuten per dag voor het invullen van de werkmap en rittenstaat? De Zzp-er zal alles in de goedkope BCT handmatig in moeten voeren, en de per telefoon ontvangen rit eerst opschrijven anders vergeet hij waar hij precies moet zijn. Hij moet de BCT uitlezen, inlezen uitprinten opslaan. De digitale handtekening is echt nutteloos, bewijs het tegendeel a.u.b.

Sandra|31.08.11|20:03

”Mening PVV Boordcomputer Taxi gebaseerd op aannames.”
Het ziet er naar uit dat de PVV wel degelijk gelijk heeft met al de bezwaren die er aan de BCT kleven.I.V.W. gebruikt het advies van meldpunt van bedrijven niet, integendeel , ze hebben €40 per uur chauffeurs salaris gebruikt om het kostenplaatje van de BCT zo mooi mogelijk te krijgen en een kale bct is vergelijkbaar met een auto zonder wielen of motor, er komen nog veel kosten bij om er mee te kunnen rijden.
Wie gaat I.M controleren?

Gino|27.08.11|11:50

Dus als stoelsensoren verplicht zouden worden dan zou het goed besteed geld zijn!?…en vervolgens thuis bij de chauffeur ZZPer in de WC-pot een weegschaaltje zodat men in Den Haag precies weet wat de individuele “uitstoot” is en VOOR het uitrijden even langs het plaatselijke Belastingkantoor zodat de aangewezen ambtenaar/taxihater de ZZPer even in z’n kont kan kijken of het theewater kookt…………..het hele concept van een BCT is een belediging, net zoals de WP2000

Roy|27.08.11|11:39

De chauffeur wordt verantwoordelijk voor gegevens in de BCT.
Mocht je een bekeuring krijgen dan kun je naar de rechter. Doordat de basis eisen van de BCT
vergissingen of fraude niet kunnen voorkomen, het basis systeem wordt zo lek als een mandje,
kan de rechter niet veel mee?
Voorbeeld: je mag in je pauze rijden, wie kan zien of je in de pauze een betalende klant in de taxi hebt? of en waar de meter aan moet, afgesproken prijs ? welke prijs?
Stoelsensoren niet verplicht? Weggegooid geld !!!!

Duco Douwstra|18.08.11|16:15

Jammer dat er nog steeds zoveel onduidelijk is over zoveel onderwerpen. Maar mede door mijn verbaal en ook schriftelijk lawaai. Veel gewonnen procedures, tonnen aan ambtenaren salarissen, zijn er aan besteed, voor allemaal boetes die geseponeerd zijn of vrijspraak. Ik heb op een blog site de brief van Huizinga geplaatst, waar veel mensen die een boete hebben gekregen wat aan hebben. Ik heb er uitleg bij gegeven. IVW probeert nog steeds hoge boetes op te leggen http://ducodouwstra.blogspot.com/

Gino|18.08.11|14:00

Nou Henk, in ieder geval niet dat bejubelde pluchplakkende zooitje van KNV-taxi, die zijn te druk bezig met “netwerken” inplaats van een beetje realitietszin bij de Minister en haar ambtenaren naar binnen te trappen!;Hoe men denkt over de taxichauffeur komt “mooi” tot uiting in de boetes die worden uitgedeeld, totale idioterie maar niemand doet er iets aan, x niet gezet €850, naam vergeten(alles in gevuld behalve) €1100,smerissen die roepen dat je elk uur het streepje door moet trekken etc etc.

Henk Bulter|18.08.11|13:40

Hoezo besparing? Dus de ambtenaren EN OOK HET KNV beweren, dat de moderne ondernemers met volautomatische systemen, met aan het einde van de dienst d online rittenstaat controle en goedkeuring, eigenlijk achterlijke sukkels zijn. Volgens IVW (dat zijn domme ambtenaren) maar zelfs ook het KNV beweren dat de BCT beter is dan de reeds in gebruik zijnde systemen. Dus Quipment, Taxitronic en Cabman houden betere systemen stiekem achter. Wie gelooft nou al die onzin. Wie durft er nog nee te zeggen?

Cor van Tuil.|18.08.11|13:26

Proberen I.V.W. en K.N.V de B.C.T. er ook niet door te drukken d.m.v aannames?
Er wordt op de site van I.V.W gesproken over kostenvermindering door gebruik te maken van de B.C.T. Men ging in 2007 uit van ergens tussen €500 en €1000 per taxi.
Nu ruim 1 maand voor de invoeringsdatum is er GEEN prijs van een ingebouwde BCT gekeurd en wel. Chauffeurskaarten, back office kosten e.d.vergeten .
Een kale BCT vervangt niks nuttigs waar een taxibedrijf ook maar iets aan heeft
De Mos heeft hierin gelijk.

Han|11.08.11|14:03

Henk ik ben het met je eens

marion|08.08.11|10:49

HE HE EN NU DOEN OOK EN NIET MEER ZEUREN VAN ONS STAAT HET AL OP DE MAIL OM OVERGEMAAKT TE WORDEN. NEE WAT ZEG IK VERTEL JE BANKREKENINGNUMMER MAAR HAHAHA. EN MOSCOVICH AL GERESERVEERD.

Gino|07.08.11|16:10

Yep, ik leg die € 50 alvast apart want ik doe mee!.

Roy|07.08.11|15:39

Henk, Ik ben het met je eens, er moet echt iets gebeuren. Dit onzin kastje wat nu voorlicht moet niet op deze wijze doorgaan. Er zijn meer dan genoeg punten, waarbij een rechter zijn wenkbrauwen zal fronsen. De €50 zal je ruimschoots terug verdienen en de taxibranche een verdere soap besparen wat op zich al een belangrijk punt is.
Op mij kun je rekenen.

Henk Bulter|07.08.11|12:42

Ik ben het met Mario eens, er moet een echte Taxi organisatie komen. In België zitten er 500 man in de zaal voor een Taxi vergadering, bij het KNV nog geen 50. Ik denk dat Mario de goede persoon is om zo’n organisatie op te richten en misschien dat Duco hem daarbij kan/wil helpen. Als je 20 000 voertuigen X € 50,– contributie (KNV ruim € 500,–) bij elkaar kunt krijgen, dan heb je 1 Miljoen per jaar, daar kan je heel veel voor doen. Echte processen voeren met een goede advocaat, tegen onrecht

Gino|03.08.11|16:21

Helemaal gelijk Duco,over onze rug is het makkelijk goedkoop scoren in de politiek en bij het grote publiek,een paar one-liners,”taxi goedkoper”, “niet meer betalen bij stoplicht” etc. etc.; De taxi staat midden in de maatschappij, zeer zichtbaar en iedereen heeft er wel een keer mee te maken ( gehad) dus bij elk experiment scoor je bij de Goegemeente, mislukt het experiment dan is er geen man over boord en het kost geen zetels want daar is die ploeg stomme taxichauffeurs toch te klein voor!.

Duco Douwstra|03.08.11|15:41

Waarom altijd de taxibranche?? Let maar eens op wij zijn voor de Politiek de beste bliksemafleider. Als er weer eens hommeles is in de Politiek, dan laten ze een persbericht uitgaan, dat ze de taxi’s beter gaan controleren, iedereen blij, problemen van tafel en over tot de orde van de dag. Of als ze niks zinnigs weten te zeggen en dat is herhaaldelijk. Roepen ze dat Wilders een andere toon aan moet slaan. Maar Wilder heeft ook maar 2 doelen, stemmen winnen en heel hard roepen wat hem dwars zit

marion|03.08.11|12:03

Laten ze een keer bv de glazenwassers achter hun broek aan zitten, die pakken 10 euro in tien minuten. geen onkosten, minstens dus 60 euro per uur keer 7 is toch gauw 430 per dag.Onkosten alleen een laddertje en als je ze wil bellen omdat ze niet hoeven te komen heb je geen telefoonnummer. Het enige bewijs is een standaardbriefje in de deur met “de glazenwasser is geweest” Totaal ongecontroleerd zelfs geen naam of klachtencontrole. Het is dus het ene uiterste naar het andere

Cor van Tuil|03.08.11|10:22

Heer Douwstra, U schrijft het zelf al, auto’s en Taxi’s worden nu al gevolgd, dat hoeft niet nog- maals te gebeuren, zolang de noodzaak niet aangetoond wordt. De Taxichauffeur en klant zijn bij voorbaat verdachten, bij welke bedrijfstak wordt dit dwingend opgelegd , en wat is de reden daarvan? Politie moet (indien gewenst) , eerst een huiszoeking bevel aanvragen, hoeft bij de Taxi kennelijk niet, je bent gewoon elke seconde verdachte, dit slaat te ver door naar m’n mening.
Kosten \ Baten ???

Gino|03.08.11|08:58

Okay Duco voor die beschrijving ga ik ook, ’t blijft een farce

Duco Douwstra|02.08.11|23:58

Beste Cor, Ik weet niet waarom jij blij ben dat je denkt, dat je nu zonder controle naar Berlijn kan rijden. Dan moet jij en je passagiers wel hun mobiel thuis laten natuurlijk. Maar dan nog als er reden is om jou te volgen, dan kan jij dat niet tegenhouden. Maar hoe het zit met de wet op de privacy weet ik niet. En Gino de BCT is geen doodgeboren kindje, het is mismaakt en ligt al 8 jaar aan de beademing. We roepen op dit forum maanden om duidelijkheid, zoals prijzen enz. maar het blijtt stil

Gino|02.08.11|11:53

……….deze hele onverkwikkende affaire diend geen ander doel dan de gemoedsrust van de politiek en z’n ambtenaren,dit heeft duidelijk niets te maken met de belangen van de taxibranche een branche waarin de uitwassen van een falend Overheidsbeleid het handelen bepaald, paniekvoetbal is eerder regel dan uitzondering;Repressie inplaats van duurzame oplossingen en een houding van de respectievelijke Ministers “Het zal mijn tijd wel duren”.
Voor veel ZZPers is het einde in zicht.

Gino|02.08.11|11:44

Dat is toch onbegrijpelijk dat mensen, proffesionals op hun handen blijven zitten als er nog zoveel vraagtekens zijn, waarom niet de tegenaanval??!;Het feit dat er dikke twijfels zijn over de betrouwbaarheid en practische haalbaarheid van de BCT is al reden genoeg om dat achterlijke “BigBrother” systeem in de prullenbak te gooien!;Wat is de meerwaarde voor onze vertegenwoordiging om een afwachtende houding aan te nemen terwijl het overduidelijk is dat dit project een doodgeboren kindje is!.

Cor van Tuil|02.08.11|11:01

Ja maar Heer D.D, Privacy is niet gewaarborgd schrijft U, maar we zijn blij dat we nu zonder controle naar Berlijn kunnen rijden, moeten we dan weer terug naar die tijd van de securitate en Vopo’s? De noodzaak ontgaat me helemaal en kan die in de discussie op deze site niet achterhalen.In tegendeel. Is dit goed gekeurd door de Raad van state of bescherming persoonsgegevens?
Klantenpassen e.d. durf je in de winkel niet te gebruiken , en dit is veilig ? Leg s.v.p. eens uit.

Gino|02.08.11|00:05

Heren Urban en van Tuil de invoering van dit apparaat gaat op de zelfde manier als de halfbakken WP2000 en de lapmiddeltjes nadien;de heer van Tuil heeft ook een goeie, vooral in deze tijd waarin de privacy steeds meer in het gedrang komt dus hoe zit dat met de toekomstige taxiklant, worden de coördinaten van zijn woning in de BCT opgeslagen en vind de klant dat wenselijk, de klant die er door de Overheid telkens aan de haren bij wordt getrokken als ze in paniek weer wat hebben bedacht.

Duco Douwstra|01.08.11|23:47

De privacy is nu ook niet gewaarborgd bij alle moderne systemen, dat staat vast, maar wat is tegenwoordig nog privacy? Het is wat Urban zegt, hoe komen de ritten van Zzp-ers in de BCT, heeft iemand daar wel eens over nagedacht, nee zeker? probeer het je dan eens voor te stellen, handig hé? En de grote centrales weten ook niet wat de BCT inhoud, ik heb daar natuurlijk met heel veel mensen van grote bedrijven over gesproken. Maar de sfeer is afwachten en stilzitten, niemand kiest de tegenaanval.

Cor van Tuil|01.08.11|23:27

Is de privacy van mijn passagiers gewaarborgd in een taxi waarbij de afgelegde route is vastgelegd door de computer, krijg ik daar geen problemen mee?
Wie weet hier iets over ? ? ?

A.Urban|01.08.11|22:17

Deze en veel meer nadelen zijn er niet bij een Taxi terminal ,echter
dan spreek je wel over €4000 of meer per voertuig , is dat wel duidelijk bij de achterban van centrales en vele anderen?
Uitgangspunt 2007 BCT, kosten ergens tussen €500 en €1000, nu, 2011, een kale, half gevulde, of Komplete BCT ,en niemand weet wat ze allemaal kunnen en werkend ingebouwd, gekeurd kosten. Hoe kan je aan zo iets je goedkeuring geven?
Een apparaat waar je mee sjoemelen kan is niets waard, kale BCT dus.

A.Urban|01.08.11|22:16

Stel de grote centrales zijn voor de ontwikkelingen / bct, dan zou het verstandig zijn eens aandachtig de site van IVW, de werking BCT te lezen. Let op,digitaal opslaan is wat anders dan
automatisch verwerken, of denkt u dat gegevens uit de taximeter vanzelf in de bct terecht komen? , dat de bct zelf weet wanneer de taximeter aan of uit moet, Hoe ga je die opgeslagen gegevens uit de bct in je systeem op kantoor verwerken? Het zijn allemaal halve of onwaarheden. Zo kan ik nog wel even doorgaan.

Gino|01.08.11|19:45

Als er hier geen commentaar/reactie komt op je stelling dat de centrales tevreden zijn met het lutswerk van knv-taxi dan neem ik gewoon aan dat je helemaal gelijk hebt Mario en ik zal dit onderwerp ook zeker onder de aandacht van het TCA management brengen om op die manier wat duidelijkheid te krijgen over de passieve opstelling en gebrek aan vechtlust inhet belang van de aangeslotenen;Dan zullen we horen of de TCA belangen idd anders zijn dan die van de broodheren/dames van TCA, wordt vervolgt.

marion|01.08.11|18:21

Toch een laatste poging, Mario je biedt aan voortouw te nemen. Maar niemand hoor ik roepen yes eindelijk iemand die dit wil doen. Geef aan wat je nodig heb en hoe je dit wil beginnen, hoe mensen zich aan kunnen sluiten. Geen gehoor heb je je best gedaan en blijkt dus dat het een hoop geschreeuw is en dat er eigenlijk weinig animo is om te knokken.En dan voor de zzp ers en niet de grote centrales. Die hebben al invloed genoeg.
Groet marion,

Roy|01.08.11|12:47

De aannames zoals Bart Pals die noemt maakt toch wel tongen los!
Alleen KNV leden blijven doodstil, Jammer.

Mario Ruig|01.08.11|12:45

Het tegendeel is waar. De centrales zijn tevreden met de huidige ontwikkelingen. Bedenk dat door de komst van de TTO regelgeving de ZZPér in de armen van de taxicentrales wordt gedreven. Hetgeen op termijn meer inkomsten betekent maar belangrijker meer marktaandeel ( lees macht ). Dit is één van de hoofdredenen waarom ik tegen de TTO vorm ben. Bedenk ook dat de invloedsfeer binnen de taxibranche nu bestaat uit KNV met daar onder Centrales en Werkgevers.

Gino|01.08.11|12:23

Te beginnen met de grote centrales want het lijkt mij dat die helemaal niet tevreden zullen/kunnen zijn met het uitblijven van enig positief resultaat voor hun achterban/certificaathouders c.q. aandeelhouders; Voor mij is het dan ook een raadsel waarom het zo stil blijft!;Nogmaals, er komt totaal niets uit de koker van KNV-taxi waar de ZZPers ook maar een beetje blij van worden dus moet er idd een zware oppositie worden opgezet tegen deze club van semi-ambtenaren en lutsers;Zeg ’t maar…

Mario Ruig|01.08.11|12:01

Vervolg. Met de grote hoeveelheid kleine zelfstandige taxibedrijven die er zijn in NL , kan er m.i.een immens tegenwicht worden geboden. Het ledenaantal van KNV zal dan ruimschoots kunnen worden overtroffen hetgeen de ZZPér een gesprekspartner maakt waar men niet (meer) omheen kan. Ik ben bereid het initiatief nemen….

grt Mario

Mario Ruig|01.08.11|11:55

he Gino, alles goed ?, had eigenlijk al eerder een reactie van je verwacht ( zie mijn eerdere posts onder “mario”). Gezien de recente ontwikkelingen in de taxibranche duidt het er op dat KNV de almacht binnen de branche lijkt te worden. Het is dan ook van belang een tegenwicht te gaan bieden. Ik stel voor om een grote organsiatie als ZZP NL / FNV / PZO / VZZP te gaan benaderen met een delegatie van kleine zelfstandigen. Ééndracht maakt macht ! vervolg….

Gino|01.08.11|11:52

Hear,hear, Dat meneer Bulter was is al vanaf de tijd dat de protesterende taxichauffeurs door de ME uit elkaar werden geramd en dat is nooit veranderd; Als er nog ergens iets van inspraak bestaat bij dat OldBoysNetwerk clubje dan zou dat moeten worden gebruikt om de huidige charlatans te verwijderen,meer oppositie vanuit de branche,zeggen waar het opstaat in gewoon Nederlands in plaats van de nagemaakte elitaire geneuzel!!
Ook zij die aanzitten bij die flutvergaderingen maak ik dat verwijt!!

Henk Bulter|01.08.11|11:42

Beste Gino, Ik vind dat jij de positie en functie van het KNV heel mooi weergeeft. Ze dienen voornamelijk als buffer tussen de overheid en de taxibranche. Zelfverheerlijking staat bovenaan, belangrijk doen, met de Minister praten/zwetsen. En dan net doen of je met vergaderingen van 10 tot 40 personen, waar kritiek geen kan krijgt, de mening vertegenwoordigt van de pl/min. 45000 taxichauffeurs. Liegen, bedriegen en misleiding is daar de normaalste zaak, het toegeven van fouten is ondenkbaar

Gino|01.08.11|11:34

Hoi die Mario

Gino|01.08.11|11:20

Mooi, Uiteindelijk zijn we het eens meneer Urban en komt u zonder grof te worden tot de zelfde slotsom als wij; Al sinds jaar en dag is het KNV-taxi een uithangbord en schandknaapje van de Overheid,regelmatig laat het KNV-taxi kliekje zich misbruiken om wanbeleid in de vorm van amateuristische stompzinnigheid van de Overheid te legitimeren naar de burger; Een totaal andere branche organisatie is eigenlijk een pré zodat de plucheplakkers van KNV-taxi buitenspel komen te staan!!

A.Urban|31.07.11|23:25

Hr Ruig, ben het met Uw uitleg eens. Het standpunt van het KNV bestuur om aan een BCT met talloze bezwaren er aan verbonden mee te werken, ontgaat mij volkomen. Veel trucjes zijn al reeds gebruikt ja. Je hoort bestuursleden vaak zeggen, je houdt het toch niet meer tegen, I.P.V.
naar min punten te luisteren en daar iets mee doen. Ongewenst inderdaad. Enkele weken geleden bestuur gevraagd BCT op agenda te plaatsen, afgewezen , zo gaat dat, initiatieven traineren zoals U aangeeft .

Mario Ruig|31.07.11|16:06

vervolg: Het is dan ook niet verwonderlijk dat er een scala aan bestuurlijke trucjes in de la liggen om ongewenste opvattingen of initiatieven te traineren danwel te negeren. Wellicht heeft dit besef bij veel leden van KNV ook postgevat.Door de onwil om de vergaderingen te bezoeken krijgt het bestuur vrije ruimte om haar standpunten te bepalen, bekrachtigen en te bewerkstelligen. Een ongewenst maar logisch effect.

Mario Ruig|31.07.11|16:05

Hr Urban, juist het gebrek aan animo bij de leden KNV om de vergaderingen te bezoeken is tekenend voor de bestuurscultuur die er heerst bij het treffend omschreven “old boys network ” binnen knv taxi. Uit ervaring weet ik dat kritiek of andere opvattingen dan die van KNV , door KNV ( lees Jan Zaaijer) niet wordt gewaarderd.

Gino|30.07.11|21:59

Ach Duco alles wat betreft onze branche is naar de filistijnen gebracht door politici en ambtenaren,na de kosmossen zijn wij taxichauffeurs de laagste levensvorm op deze planeet en als onze “vrienden”weer eens wat besloten hebben komt daar niets meer tussen al was het maar om de ego van de “uitvinder” en zijn baas.
Heer Urban u heeft gelijk als u zegt dat de belabberde opkomst bij KNV vergaderingen fnuikend is maar,gras zien groeien is spannender,KNV is erg elitair,OldBoysNetwork,je-weet-wel.

Duco Douwstra|30.07.11|18:45

gezamenlijk hebben opgelost zodat ze nu na heel veel inspanningen behoorlijk draaien. Nu zouden we een apparaat gaan krijgen bedacht door ambtenaren die het gelijk goed doet. En als hij het niet goed doet (en dat is gegarandeerd) staan we echt niet gezamenlijk klaar om er een succes van te maken. Waarom zouden we, het is immers in niemands belang. De ondernemers die al volledig geautomatiseerd zijn zitten niet te wachten op de BCT en de Zzpers enz. ook niet. Dus reken het succes maar uit, = nul

A.Urban|30.07.11|18:18

Gino, Ik val nu in herhaling vergeef me, maar ik zie het zo, de vergaderingen bij KNV worden slecht bezocht met steeds net een meerderheid van voorstanders van de BCT. Daar zitten dan meestal 2 vertegenwoordigers van Quipment ook nog bij.
Als er ipv de B.C.T fabrikanten, ONAFHANKELIJKE techneuten , en wat meer kritische leden de vergaderingen bezoeken, zou het niet zo ver gekomen zijn , sterker nog,
dan kan alles ten goede gekeerd worden. Dat zie ik als een werkbare oplossing en kan snel.

Duco Douwstra|30.07.11|18:01

Beste Rino, de redenen om wel of geen lid te zijn of te worden van het KNV lopen sterk uiteen, dat moet ieder voor zich uitmaken, ik zal mij in deze discussie zeker niet mengen. Maar jou laatste regel “het besluit is genomen dus…” vind ik wel interessant. Kijk ze kunnen morgen wel beslissen dat het elke dag 25 graden moet worden, maar daarmee lukt het nog niet om dat gedaan te krijgen. Er is nog niks, dus! De moderne systemen hebben 10 jaar voor allerhande problemen gezorgd, die we graag ge

Gino de Vries|30.07.11|15:37

Wat betreft het KNV lidmaatschap A.Urban ben ik van mening dat dit zwaar overschat wordt, onze Directeur, wel bekend bij Duco zit volgens mij regelmatig met andere Directeuren van centrales aan bij vergaderingen van het KNV, tenminste dat is mijn info.
Lang en kort kletsent tot nu toe heb ik niet de indruk dat er ook maar iets gebeurd of bereikt wordt (buiten een enkele pyrus overwinning)waar de taxiZZPer blij van wordt dus zegt u het maar;Met alle respect Duco,het besluit is genomen dus…

Duco Douwstra|30.07.11|15:06

Jammer Marion dat je zo reageert, ik denk niet dat jij je realiseert, hoeveel werk er achter de schermen verricht word om de Minister in te laten zien dat ze kortzichtig bezig. niemand kan zich er in ieder geval meer achter verschuilen dat ze niet zijn gewaarschuwd. Dus de smoes met de kennis van nu, gaat straks niet meer op. En met verbaal geweld of demonstratie’s bereik je in dit geval het tegenovergestelde denk ik. Da gaat de overheid denken dat we iets te verbergen hebben en dat is niet zo

A.Urban|30.07.11|13:59

Connexxion is geen lid KNV voor zover mij bekend. K.N.V. is de enige gesprekspartner die de Taxibranche vertegenwoordigd bij de overheid. Nogmaals, wordt lid, bezoek vergaderingen en stem over de BCT, dan kan snel het roer om ! Lidmaatschap, geld, kun je makkelijk van af , de BCT wordt lastiger.
Marion, die zinloze opmerking is bedoeld om ondernemers te informeren over het onzin kastje wat de BCT nu gaat worden. Op dit forum zeuren heeft geen effect, in de vergaderzaal wel !

Gino de Vries|30.07.11|13:49

……Maar ja met een bestuurslid als de ex-Directeur TCA B. Vos is de toon en het niveau gezet bij het KNV-taxi en dat bedoel ik zeker niet positief.
Hij ( Lees: Bas Vos) zal het opportunisme dat TCA zoveel schade heeft berokkend zeker niet aan de kant hebben gegooid, in tegendeel “meneer” zit alweer in een andere “Branche organisatie” genaamd APKtaxi en hij is natuurlijk bezig met de “electrische taxi hoax”;Dat de man nog tijd heeft om onze belangen te behartigen mag een wonder heten….niet!

Gino de Vries|30.07.11|12:54

Zoals WAT Marion?…..bij elkaar op schoot kruipen in een praatgroep waar niemand naar luistert??, Op naar Den Haag en de hele boel vastzetten zodat de ME over je winkeltje heen kan rijden?!, een of andere semi-intellectuele politicus/ambtenaar in zijn/haar schreeuwen dat het maar eens afgelopen moet zijn??, WAT Marion?
KNV-taxi moet z’n elitaire kop eens uit z’n kont trekken en de mouwen opstropen in plaats van alleen maar ja,nee en amen te roepen en te dansen naar de pijpen van Connexxion!!

marion|30.07.11|12:42

Weer een zinloze opmerking jullie laten het toch gebeuren?
Daarom is het zo belangrijk om een front te vormen,als ons weer wat in de strot geduwd wordt wat niet werkt dat we dit keer de regering aansprakelijk kunnen stellen, maar ja ik heb 1 reactie van Gino.
Klagen jullie maar lekker verder op dit forum en op de standplaats. Wij vrouwen hebben de naam maar jullie de daden wat een slappe hap.
Maar ja dat is ook de reden dat jullie geen kinderen baren.
Hou op met zeiken en doe wat.

A.Urban|30.07.11|10:25

Een kale BCT €1500 ex office kosten keuringen enz. geeft een digitale , is dus een onleesbare ritstaat af ! Straten zijn dan getallen, klant gegevens zoals namen adresgegevens zul je dan handmatig in moeten voeren ! Wie kan mij uit leggen of dit dan tijdsbesparend is zoals gesuggereerd wordt ? Moet bovendien over 8 weken in de winkel liggen?
Hoe lang denkt U dat typekeuringen en testen gaan duren?
Vast geld voor een 2e verbeterde versie reserveren lijkt geen overbodige luxe of verder dromen!

Gino de Vries|29.07.11|15:52

Ach Marion het is aandoenlijk om bij jou het vuur te zien dat bij andere, ondergetekende incluis gedooft is, de jaren 90 en het eerste jaar van de achterlijke taxiwet hebben veel strijd, aktie en veel onnodig geleuter laten zien, ik denk dat ik toen mijn kruit verschoten heb en de laatste tien jaren hebben mij sarcastisch en cynisch gemaakt.
Met walging ben ik uit vergaderingen met kamer commissies weggelopen, deze mensen (en nog) komen uit een andere universum, totaal wereldvreemd.

marion|29.07.11|15:51

maar nu snap ik het ook dat de taxibranche constant aangepakt wordt. Om de eenvoudige reden dat het een makkelijke prooi is, jullie schreeuwen veel maar doen nix. Laten alles welgevallen.
Handen in eigen boezem jongens. Vroeger waren er chauffeurs uit amsterdam die nog wel eens de kastanjes uit het vuur haalden maar nu is het berustten en verzuipen. Veel succes mensen ik steek hier geen energie meer in. vriendelijke groet marion

marion|29.07.11|15:28

niks doen en alleen klagen is dat dan de optie voor jullie? ik wil niet praten met de politiek maar alle zaken die ons de das om doen aanpakken. Maar goed geen reactie en strijdlust is dus de mentaliteit van de heren chauffeurs, alleen klagen op dit forum. Prima zoals ik al zei ben ik gelukkig gestopt maar gaat het wel aan mijn hart ik maak me dus drukker dan nodig. Het was een begin en een aanbod.

Gino de Vries|29.07.11|14:57

Hear, hear, de spijker recht op z’n pan, ’t is toch van de zotte dat ik als taxi-ZZPer van m’n armoedje nog honderden euries uit de poeplap moet trekken om het de Overheid mogelijk te maken om mij te controleren!!
En strakjes de timmerlieden, schilders en metselaars allemaal een “wiebel-meter” op het gereedschap die registreert hoeveel slagen,vegen en stroken per minuut deze ZZPers wel niet maken.
Het totale falen van de Overheid heeft ons gebracht waar we nu zijn….in de drek!!

Duco Douwstra|29.07.11|14:55

Er zijn heel veel mensen die al ruim 6 jaar de verkeerde kant uitlopen richting afgrond. Zelfs toen ze de afgrond zagen konden ze niet meer stoppen, door tunnel visie en geen realiteitszin, konden ze niet anders. Nu bungelen ze ergens halverwege de afgrond, maar uit schaamte durft niemand om hulp te roepen. En aan de kant staan allemaal mensen, die de kracht en de wil niet hebben, om deze blindgangers te redden.De PVV gooit nog wel touwen naar beneden. Maar daar willen ze niet door gered worden

jair|29.07.11|14:41

Waarin de overheid in blinkt, is goede systemen ontwikkelen. Voorbeelden: het EPD, het landelijke politiesysteem, kosten die oplopen in miljoenen euro zonder enige succes. Dit doen ze met de belastinggeld. Maar Taxi bedrijven hebben geen belastinggeld om zomaar te strooien. Overheid heeft controlerende functie. Ga op pad controller want geen machine is fraudeloos en mocht de overheid het toch willen moet zij het tot het puntje toe financieren en onderhouden.

Gino de Vries|29.07.11|14:33

Aaah een nobel streven Marion maar wel eens in gesprek geweest met een zooitje eigenwijze ambtenaren en politici!?, nou ik wel en volgens mij Duco ook en laat die het maar vertellen;De politiek en ambtenarij hier in Nederlend heeft monsterstruiken bloemkool in hun oren en ze weten alles beter, je-weet-wel het “Grooooote gelijk” en wij maar buigen en slikken.
Het wordt je zwaar temoede, eens een mooi bedrijf zonder noemenswaardige problemen, moet je nu zien!.

marion|29.07.11|13:46

EN kunnen we niet eens afspreken en met elkaar in gesprek komen en dan denk ik toch aan erik, roy , mario en urban en duco, daar komen zeer zinnige argumenten uit. Ook bij de anderen ik bedoel het niet verkeerd maar discussieren met hondert man heeft geen zin. We moeten een basis maken en dan uitbreiden. Dit zou kunnen bv afrit de Meern of zo bij een kopje koffie.

marion|29.07.11|13:42

Reactie laatste alinea van de heer Pals,
Wat inhoudelijke discussie? is ons wel eens om uitleg gevraagd?
b.v de besparing van 15 min, de gemiddelde zzp er heeft tussen de ritten door 1 uur pauze, denk dat ze in die tijd wel een klein lijntje kunnen zetten toch, En het uur pauze is er sowieso al. Hoeft geen duizenden euros te kosten.We kunnen beter een schadevergoeding aan het rijk vragen voor de “oneerlijke concurrentie die ons is aagedaan door toedoen van het rijk bij de deregulering”.

Gino de Vries|29.07.11|13:33

Met alles en nog wat is dit landje “Haantje-de-voorste” en de “Liefste” , overal in het heiligverklaarde Europa is de taxibranche gereguleerd (..op een paar uitzonderingen na) en hier is de taxibranche geofferd op het altaar van de “heilige-vrije-marktwerking” en alles loopt uit de klauwen, met kunst en lapmiddelen probeert men de uitwassen van een falende Overheid weg te vegen!.; Nooit heeft een “Deregulering” zoveel regels opgebracht!.
We zijn de enige taxibranche ter wereld met een BCT 🙁

Roy|28.07.11|22:10

Bart, de basis boordcomputer hoeft niet voorzien te zijn van zit sensoren, taximeter,
geeft geen straatnamen aan, weet niet wanneer de taximeter aan moet en op welk tarief,
je mag in je pauze rijden, komt geen ritstaat uit, wat kan je er eigenlijk wel mee en waarom is dat beter ? Een ritstaat kun je op de standplaats invullen, de bct moet je direct
bedienen, kost meer tijd, kan de pas van m’n oma er in doen, enz, hij deugd echt niet. Bedacht voor boeven lijkt wel. Dat ziet de Mos toch wel goed.

A.Urban|28.07.11|21:42

Hr.Pals geeft aan dat er discussie gevoerd mag worden over de BCT PRIMA!
Maar dan wel bij het begin beginnen s.v.p. en ook de doelstellingen die in 2008 gesteld zijn nakomen! De lijst met ondeugdelijke ”FEITEN” over de BCT, waarover door KNV vragen zijn gesteld aan Hr.Hofsteenge, (I.V.W. 2008) en zijn antwoorden hierop serieus aandacht geven. In mijn bezit en stel ze beschikbaar !
Misschien moet ik schrijven: ondeugdelijke NADELEN van de BCT!
Hij moet er niet komen op onjuiste aannames!

JohnJanos|28.07.11|20:21

Beste chauffeurs,
De middenstanders zijn op een goede dag genaaid doordat zij ineens precariorechten moesten gaan betalen voor reclame uitingen op/aan/voor het winkelpand. Daar was flink veel geld mee te verdienen.
Nu is de taxibranche de lul en zo zal er over enkele jaren wel weer een andere branche de dupe zijn.
It’s all about the money en al het andere is hoogdravend geklets…

Gino de Vries|28.07.11|19:46

Aaaa…..mooi betoog, nu op naar de “wiebel-meter” voor op de hamer en kwast van de ZZP timmerman en schilder…. het is weer het ultieme hoogdravende moralistische geneuzel over “het is het beste voor de branche” en dat hangt me ellenlang de strot uit….deze meneer Bart Pals zal wel aandelen in die boordcomputter hebben………ritten jatten is er al jaren niet echt meer bij met al die hordes taxis op straat.
De hele liberalisering is één grote ramp en heeft alleen maar ellende gebracht!!

ikke|28.07.11|17:58

Ach de PVV heeft zo te lezen hier geen kaas van gegeten, die kunnen zich beter met andere dingen bezig houden.

Ruud|28.07.11|15:41

Er is nog een lange weg te gaan
Ben best nieuwsgierig naar de uitkomst van een referendum onder alle taxi-ondernemers.
Zal er natuurlijk nooit komen omdat de uitkomst wel eens pijnlijk zou zijn voor de (ambtenaren) veranwoordelijke staatssecretaris.

Mario|28.07.11|15:27

Organiseren. Het wordt tijd om de kleine zelfstandige te organiseren in één grote vertegenwoordiger die het ZZP belang in de branche uit gaat dragen. Misschien iets voor ZZP Nederland ?. Te lang is en wordt er gesold met de zzpér door overheid en KNV Taxi. De zzpér is een zelfstandige die niet gecriminaliseerd is en die zeer goed in staat is zijn eigen broek op te houden. En dat moet de heren/dames bestuurders Overheid en KNV Taxi maar eens goed tussen de oren worden geknoopt.

Mario|28.07.11|15:26

Marktpositie. Nergens vind ik een vergelijkend rapport waar de marktpositie van zzpér en werkgever cq loonchauffeur objectief wordt beschouwd. Te gemakkelijk wordt er met argumenten gestrooid als langere werktijden, concurrentie en verschil tussen loondienst en zelfstandig rijden.

Mario|28.07.11|15:25

Beperking.De BCT is de zoveelste regeling van de overheid en KNV Taxi om het vrij ondernemerschap van de zzpér te controleren en te beperken. Pas na invoering zal gaan blijken of de voorgehouden voordelen ook realiteit zullen zijn. Als het bloeden dan niet stopt, zal de overheid er nog een doekje tegen aan gooien. ( zoiets zagen we al gebeuren met de invoering van de deregulering en de daar op volgende jaren. ) Er is een oud spreekwoord voor dit soort situaties “als het kalf verdronken is…..

Mario|28.07.11|15:24

Ondernemerschap. Saillant detail is dat deze regelgeving ten koste gaat van het vrij ondernemerschap van de zzpér en ten voordele is van de marktpositie van KNV Taxi, Taxicentrales en werkgevers. In deze context is het begrip zzpér niet langer meer van toepassing maar dient te worden vervangen door risicodragende lijfeigene.

Mario|28.07.11|15:24

ZZP Criminalisering.Het ondergraven van de argumentatie van Bart Pals tbv de BCT is niet heel ingewikkeld. Moeilijker is het beeld van de “gecriminaliseerde “ kleine zelfstandige weg te nemen. Een beeld dat mogelijk werd door de dereguleringsdrift van de overheid en later bewust in stand is gehouden door overheid, KNV Taxi en Taxicentrales om invoering van (herstellende) marktregulerende regelgeving politiek te vereenvoudigen.

Mario|28.07.11|15:23

BCT Investering. De BCT vergt wederom een forse investering van de kleine zelfstandige. Significant detail is dat diens winstgevendheid ( investeringspotentieel ) door de overheidsmaatregelen in de afgelopen 8 jaar met ruime mate is afgenomen. Een substantiële subsidie van € 600,00 op de totale investering is slechts een bescheiden druppel op de gloeiend hete bodem van de bankrekening van de kleine zelfstandige.

Mario|28.07.11|15:21

Gelieerde Organisaties.Daar naast zijn er nog branche(gelieerde) organisatie(s) ( KNV taxi, Taxi Centrales ) die graag het liefst mede op de stoel van de overheid, maar op zijn minst aan de overheidsdis willen zitten en bereid zijn daar voor de ziel van 6000 kleine zelfstandigen te verhandelen om er uiteindelijk alleen hun eigen belang ( en dat van hun achterban) te kunnen dienen.

Mario|28.07.11|15:21

Regelingen Overheid. Cynisch is dat deze ellende, het werkboekje , de rittenstaat, de oneerlijke concurrentie, marktpositie zzp’ers en loonchauffeurs (lees werkgevers ! ), het sanctioneringsmodel allemaal regelingen zijn die door de overheid direct ( controle, sanctionering , marktregulering ) of in-direct ( cao’s ) in het leven zijn geroepen.

Mario|28.07.11|15:20

Teneur. De teneur van het relaas van Bart Pals heeft veel weg van het bekende politieke handigheidje ” daar is de boosdoener ( werkboekje, rittenstaat ) en die kan alleen maar erger worden (sanctionering, meer fraude en oneerlijke concurrentie), ik ben de oplossing (BCT), steun mij en uw ellende ( zie de boosdoener en erger) is over “.

Mario|28.07.11|15:17

Besparing.Interessanter is echter de besparing van de overheid op de uitvoeringskosten van de controlerende diensten ( IVW, Belasting ) . Nergens lees ik wat hier bespaard wordt. Is die € 600,00 de bekende eenmalige sigaar uit eigen doos ?. Als de regeling BPM op de helling moet omdat er 105 miljoen kan worden bespaard op de uitvoeringskosten van een regeling ter waarde van 1,5 miljard… wat zal er dan wel niet bespaard worden met deze BCT duurzame, door de branche betaalde, besparing !.

Mario|28.07.11|15:17

Investering.De BCT vergt wederom een forse investering van de kleine zelfstandige. Significant detail is dat diens winstgevendheid ( lees investeringspotentieel ) door de overheidsmaatregelen in de afgelopen 8 jaar met ruime mate is afgenomen. Een substantiële subsidie van € 600,00 op de totale investering is slechts een bescheiden druppel op de gloeiend hete bodem van de bankrekening van de kleine zelfstandige.

Mario|28.07.11|15:16

Organisaties.Daar naast zijn er nog branche(gelieerde) organisatie(s) ( KNV taxi, Taxi Centrales ) die graag het liefst mede op de stoel van de overheid, maar op zijn minst aan de overheidsdis willen zitten en bereid zijn daar voor de ziel van 6000 kleine zelfstandigen te verhandelen om er uiteindelijk alleen hun eigen belang ( en dat van hun achterban) te kunnen dienen.

Mario|28.07.11|15:15

.Overheidsregelingen. Cynisch is dat deze ellende, het werkboekje , de rittenstaat, de oneerlijke concurrentie, marktpositie zzp’ers en loonchauffeurs (lees werkgevers ! ), het sanctioneringsmodel allemaal regelingen zijn die door de overheid direct ( controle, sanctionering , marktregulering ) of in-direct ( cao’s ) in het leven zijn geroepen.

Mario|28.07.11|15:13

De teneur van het relaas van Bart Pals heeft veel weg van het bekende politieke handigheidje ” daar is de boosdoener ( werkboekje, rittenstaat ) en die kan alleen maar erger worden (sanctionering, meer fraude en oneerlijke concurrentie), ik ben de oplossing (BCT), steun mij en uw ellende ( zie de boosdoener en erger) is over “.

Mark|28.07.11|14:49

Wellicht word het gewoon eens tijd dat er passen,vergunningen of auto`s in beslag genomen gaan worden bij constatering van fraude in welke vorm dan ook, in plaats van eerlijke chauffeurs/bedrijven op kosten te jagen met een apparaat dat zo fraude gevoelig is als het maar kan en waarmee de plank weer eens volledig misgeslagen word.
Zolang alles maar afgestraft word als economisch delict blijft het lonend te frauderen met taxi apparatuur, rijtijden etc.

Fredrix|28.07.11|14:29

Ik werk zelf nu binnen een taxionderneming waar we nu een ruime 5 jaar de qim terminal gebruiken een voorloper van BCT.
Als je gps wegvalt moet je volgens het systeem over stappen op de handgeschreven rittenstaat hoe gaat dat dadelijk bij BCT?
Op deze manier heb je nog altijd een handgeschreven rittenstaat nodig.
Daarbij heb je dan nog dat er onderneming zijn die een Gobox gebruiken als ik het goed zeg en dit is ook voldoende voor een digitale rittenstaat en is een stuk goedkoper.

Ria|28.07.11|13:13

Bart: ga eens praten als een echte journalist die de waarheid boven tafel wil krijgen, met chauffeurs die op de diverse taxistandplaatsen staan. Daar krijg je vele malen meer informatie en wat er allemaal mis is of ontbreekt of welke mazen er allemaal zijn in de wet en taxiwet. En vraag dan is alle exacte gegevens op van de door jou zo bejubelde BCT en kijk dan eens als een onafhankelijk journalist (dat ben je toch??) naar de zin en de onzin in het complete plaatje.
Toets aan feiten!!!

erik|28.07.11|13:11

@Bart Pals. Concurrentie verhoudingen op de arbeidsmarkt als argument voor handhaving van r en r tijden. Ik kan daar alleen maar dit over zeggen. Ongelooflijk!! Dat was niet de bedoeling van r en r tijden, dat ging over de verkeersveiligheid.
Een zelfstandige concurreert misschien wel met iemand in loondienst maar dat geldt dan voor elke branche waar zelfstandigen actief zijn. Ik ken geen branche waar de arbeidstijden voor personeel ook voor zelfstandigen gelden Kortom een non-argument.

erik|28.07.11|12:41

@Bart Pals: ik bepaal graag zelf wat verantwoorde arbeidstijden zijn en wat in mijn belang is. Ik heb u of de overheid niet nodig om te bepalen wat voor mij comfortabel en verantwoord is. Niemand zal mij dwingen 16 uur per dag te werken. Ik wordt echter wel gedwongen mijn auto elke week 45 uur volledig stil te zetten ongeacht het aantal uren dat ik gereden heb. Belachelijk! Ik verdien idd wat ik zelf normale arbeidstijden zou willen noemen en dan moeten die rij en rusttijden dus Afgeschaft!!!

Rodney|28.07.11|12:36

Ik ben ook voor het afschaffen van de rijtijdenwet en tegen de BCT, het is voor mij als zzp-er allemaal al lastig genoeg om de kost redelijker wijs te kunnen verdien. De extra kosten om die BCT aan te schaffen is toch weer een aantal boodschappenkarretjes minder. Ik rij zelf enkel luchthavenvervoer en rij maximaal 35 uur per week, dit is het maximale wat ik eruit kan halen i.v.m. de rijtijdenwet (je bent afhankelijk van het aanbod en helaas sluiten niet alle ritten gelijk aan)

erik|28.07.11|12:31

Concurrentie verhoudingen als argument om rij en rusttijden te hanteren is inderdaad de praktijd maar slaat helemaal nergens op.
De bedoeling van deze wetgeving is verkeersveiligheid en als er dus geen verband tussen verkeersveiligheid en deze wetgeving aan te tonen is dient ze per direct afgeschaft te worden.
Bart Pals draagt hier een argument voor afschaffing aan, namelijk dat de wetgeving misbruikt wordt om de markt zogenaamd eerlijk (hangt nogal van je perspectief af)te reguleren.

Peter.|28.07.11|12:28

Waarom niet meteen opekaart spelen en zeg eerlijk dat alle kleine bedrijven kapot moeten.
En dat alles naar de grote vervoers bedrijven moet .
En schij uit over dat gezever en met onrust zaaien in deze brache en ga zorgen dat dit land weer eens gezonde ondernemers geest krijgt ,want wie wil hierin nog verder investeren.
Hoe kan iemand ons regeltjes en wetjes opdringen als ze de ballen verstand hebben van deze materie .
Ik heb het wel in orde maar en er komt toch weer iets anders na de BCT.

Peter.|28.07.11|12:13

En dat gezever over concurentie wat een gelul als ik met de hand alles wil invullen moet ik zelf die keuze kunnen maken ,daar hoefd niemand zicht mee te bemoeien .
want met 2 auto,s en enkele ritten op een dag is dit net zo snel gedaan.
Nee het is gewoon omdat de belasting niet genoeg kan op strijken
En te lui zijn om ter plekke te controleren..
De prijzen gaan alleen maar verder omhoog ,tennadelen van de klant.
En laat de goede bedrijven met rust en scheer niet alles over een kam.
.

Ruud|28.07.11|12:09

Indien je je niet volledig hebt verdiept in alle voor en tegens omdat je niet over de echte relevante en betrouwbare informatie beschikt zie je een door de bomen het bos niet meer.
Maar als neutrale toeschouwer moet mij vanhet hart dat het artikel van Bart de indruk geeft dat dit door iemand is geschreven die aandelen heeft in een van de aanbieders van het systeem. Zeker omdat er geen nadelen worden aangegegven. of zijn die er echt niet Bart.

wim|28.07.11|12:03

900 euro na subsidie heb je een kale versie denk ik, dan komt het scherm er nog bij, printer, inbouwkosten ed. totaal kom je nog op 2800(met subsidie eraf)
Waanzin!

Duco Douwstra|28.07.11|11:45

Beste “deslimstevervoerder” Je moet goed lezen, ik ben zelfs VOOR het afschaffen van de rij- en rusttijden, dus preek ik beslist niet voor eigen parochie. En als mijn voorstellen uitgewerkt zouden worden, dus de al 10 jaar bestande en dagelijks verbeterde systemen landelijk uitrollen. Dan waren we 8 jaar geleden al overal van af geweest. Maar ook als daar nu toe besloten zou worden, kan het snel perfect werken. En met te beweren dat ik de onzin over de BCT niet begrijp ben jij niet “deslimste”

deslimstevervoerder|28.07.11|11:23

waarom begrijpt niemand dat Duco voor eigen parochie spreekt? Het is algemeen bekend dat Duco tegen de BCT is, maar dat is zijn persoonlijke mening! En volgens mij heeft Duco er belang bij om werkboekjes te verkopen……. Er ligt uitgebreide wet- en regelgeving voor de BCT, inclusief hoge veiligheidseisen. Maar blijkbaar heeft niemand die gelezen of begrepen, behalve de fabrikanten die er mee bezig zijn. Beetje jammer, veel geouwehoer maar weinig inhoud.

A.Urban|28.07.11|11:21

Weer zo´n misvatting hierboven, de BCT ziet dat je de taxi verplaatst , maar niet of je voor of achteruit rijdt en of er een klant in zit of wat dan ook. Utax, leg eens uit wat een b.v. een Gobox niet kan wat een BCT wel zou kunnen?
Bij een oude mechanische taximeter had achteruitrijden soms effect, 30 jaar geleden dus, veel overeenkomsten met de voorgestelde BCT, helaas!

Henk Bulter|28.07.11|11:16

Beste Bart, Heeft 1 van de mysterieuze leveranciers, deze reclame voor de BCT soms voor jou geschreven? Twee jaar geleden op de TaxiExpo werd er door Quipment op een hele futuristische wijze de BCT getoond. Alsof we in een nieuwe wereld terecht zouden komen. Een beetje te vergelijken met de films van Harry Potter, het blijken inderdaad nog steeds sprookjes verhalen te zijn. Als we wakker worden heeft het 100 miljoen gekost. Er zijn we 10 jaar stil blijven staan in de tijd en Duco heeft gelijk.

Roy|28.07.11|10:49

Er zijn met name juist door de overheid, bct fabrikanten en K.N.V. al zo veel suggestieve aannames gegeven waardoor ik nieuwsgierig ben naar de ´zg´ feiten !
Daar hoort dan het totale kosten – baten plaatje voor de branche vanzelfsprekend bij.
Wie betaald wat als het apparaat fraude gevoelig blijkt te zijn, wat o.a. aangegeven staat in het rapport van technolution over de BCT, is naar mijn mening zo´n feit.
Ik hoop van harte dat kamer vragen tot succes en minder regelgeving zal leiden.

Ronald|28.07.11|10:22

@Duco: Het apparaat zal in ieder geval niet op Android of IOS gaan draaien ;-).

UTAX taxicentrale|28.07.11|10:15

De invoering van de taxi-boordcomputer, is in onze visie een enorme stap voorwaarts inzake de professionalisering van de taxibranche !
En inderdaad we hebben er erg lang op moeten wachten, maar dat is toevallig een specialisme dat de meeste taxichauffeurs uitermate goed beheersen.
NB; Met een taxiboordcomputer heeft het ook geen zin om achteruit over de Maliebaan te rijden.

Duco Douwstra|28.07.11|09:48

En over 7 dagen per week werken, daar hoef je toch het hele kostbare BCT circus niet voor op te tuigen. Doe zoals in andere landen, na maximaal 6 dagen werken 24 uur verplichte rust, zonder werkmappen :-}} In de bouw zeuren ze toch ook niet als een Zzp-er timmerman heel overdreven 7 dagen per weer en 16 uur per dag werkt. Terwijl die niet uren op een standplaats staat uit te rusten. We houden met z’n allen een hele administratie bij, alleen omdat we bang zijn dat Jantje langer werkt,belangrijk.

Duco Douwstra|28.07.11|09:40

bedacht systeem? Dat de basis BCT € 1500,– zou gaan kosten, kan misschien ook wel kloppen, maar wat krijg je daardoor? zit daar een printer bij, een display en bedieningspaneel en kaartlezer enz. We blijven in nevelen gehuld en vinden dat niet verdacht! Vanaf 2005 is elk jaar beloofd dat de BCT er dat jaar zou komen, hoe betrouwbaar wil je zijn. Op welke software gaar “de BCT” draaien. Rapporten over de BCT schrijven dat uitgegaan moet worden van aannamen en betrouwbare bediening de chauffeur

Duco Douwstra|28.07.11|09:32

De eerste 2 alinea’s kloppen, voor de rest is het reclame voor een apparaat waar de overheid al ruim 8 jaar over aan het discussiëren is. De PC zou ook de papieren massa vervangen, maar sindsdien is het papierverbruik ongeveer verdrievoudigt. We zijn het er over eens dat de de nu al modern geautomatiseerde bedrijven eenvoudig en betrouwbaar te controleren zijn, rol dat systeem dan landelijk uit roepen verstandige mensen zeggen. Of hebben we meer vertrouwen in een door ambtenaren en bonden be–