WMO-taxi leent zich niet voor Hoppers

Kuwmonnen de taxi’s of taxibusjes die het vervoer in het kader van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO) verzorgen ook andere reizigers, zogenaamde Hoppers, gaan meenemen? TNO kwam tot de conclusie dat dit niet rendabel te organiseren is.

De WMO is de wet die regelt dat mensen met een beperking ondersteuning krijgen, bijvoorbeeld als zij vervoer nodig hebben. De bezettingsgraad en daarmee de rentabiliteit van taxi´s en busjes die in het kader van de WMO rijden is niet erg hoog en dreigt door bezuinigingen in de zorg nog af te nemen.

Dennis Scholte van taxibedrijf RTC Ridderkerk BV ging daarom op zoek naar mogelijkheden om meer mensen te laten profiteren van het WMO-vervoer. Hij bedacht een app, die reizigers die doorgaans voor het openbaar vervoer kiezen, informeert over meereizen met een WMO-taxi: ‘Die taxi moet dan ongeveer hetzelfde vertrekpunt en dezelfde eindbestemming hebben als de reiziger. Om de app te laten werken, moet je beschikken over informatie over de routes van de taxi’s en over technologie om de aanvragen van de reizigers te analyseren en hen aan de beschikbare taxi’s te koppelen.’

Uit onderzoek van TNO blijkt echter dat het aanbod van extra reizigers te gering zou zijn om de investeringen, onder andere in ict, te rechtvaardigen. Bovendien moet de prijs per kilometer erg laag liggen om concurrerend te zijn met OV-vervoer, zo luidde de conclusie van het onderzoek.

 

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.