Strenge eisen

Amsterdamse autodeelgroepen krijgen van gemeente eigen parkeerplaats

Foto: geparkeerde auto's
Met de regeling wil de gemeente ruimte op straat besparen. Foto: Shutterstock, barmalini.

De gemeente Amsterdam gaat autodelen met een groep stimuleren door hen een eigen parkeerplaats en -vergunning aan te bieden. Wel zijn er een voorwaarden aan verbonden: bewoners moeten zich bijvoorbeeld inschrijven bij de Kamer van Koophandel (KvK). De regeling is een proef en bedoeld om minder auto’s op straat te krijgen. “Hierdoor krijgen we meer ruimte voor bijvoorbeeld groen en speeltoestellen.”

Anders dan bijvoorbeeld autodelen via een platform, mag particulier autodelen geen winstoogmerk hebben van de gemeente. Daarnaast moet de autodeelgroep “democratisch georganiseerd” zijn, moet de autoverzekering en het voertuig op naam staan staan van de groep en moet de groep de auto beheren. Ook moet de groep uit minimaal vijf stemgerechtigden bestaan, die allemaal op een ander adres wonen. Verder moet de auto zelf voldoen aan de milieu-eisen van de gemeente Amsterdam. Ten slotte moet de autodeelgroep bereid zijn bij te dragen aan de evaluatie van de proef.

De gemeente geeft de groep een eigen parkeerplaats en -vergunning. De kosten van het inrichten en aanvragen van de parkeerplaats zijn wel voor de groep. Het gaat om een eenmalig bedrag van 563,70 euro. Amsterdam kan de autodeelgroepen helpen met juridische vragen, het organiseren van het autodelen en andere praktische zaken. Ook zijn er informatieavonden.

Eerste gemeente

Amsterdam is de eerste gemeente die particulier autodelen beloont met een eigen parkeerplaats. In andere gemeenten, zoals Amstelveen, kunnen bewoners wel een parkeervergunning krijgen voor hun deelauto, maar geen parkeerplaats. Hetzelfde geldt bijvoorbeeld voor de gemeentes Leiden, Utrecht en Den Haag.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Laura Houtenbrink