Amsterdam vraagt hulp bij fietspaaltjes ruimen

fietspaaltje1Inwoners van Amsterdam en een aantal omliggende gemeenten kunnen gevaarlijke paaltjes of obstakels doorgeven en stemmen op gevaarlijke locaties. De gemeenten gaan dan bekijken welke paaltjes weg kunnen.

Landelijk is bij 60% van de ernstige fietsongevallen sprake van een enkelvoudig ongeval: alleen de fietser zelf is erbij betrokken. Het gaat om botsingen met paaltjes of betonblokken op het fietspad. Ook losliggende tegels, gaten in het wegdek, gladheid door grind, sneeuw en ijs of regen kunnen valpartijen veroorzaken. Het Fietsberaad en het Ministerie van Infrastructuur en Milieu hebben proefprojecten opgezet om zo in de praktijk te ervaren hoe enkelvoudige fietsongevallen zijn te voorkomen. De Stadsregio Amsterdam en de gemeente Amsterdam doen hieraan mee. Fietsers kunnen aangeven welke paaltjes men gevaarlijk vindt waarna de gemeente kan bepalen welke paaltjes ze als eerste gaat aanpakken. Men kan ook aangeven welke paaltjes zeker moeten blijven staan omdat ze bijvoorbeeld voorkomen dat auto’s op het fietspad parkeren. In de periode tot eind 2013 zullen de deelnemende gemeentes voor de meest genoemde paaltjes en obstakels bepalen welke acties er ondernomen moeten worden. Iedere gemeente geeft zelf aan hoe ze met de meldingen om zullen gaan. De deelnemende gemeenten zijn Amsterdam, Aalsmeer, Amstelveen, Haarlemmermeer, Oostzaan, Waterland, Wormerland en Zaanstad.

 

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.