Eerste overleg bonden en werkgevers over nieuwe ov-cao achter de rug
Vorige week hebben vakbonden en werkgevers in het openbaar vervoer overleg met elkaar gevoerd over een nieuw cao. Dat meldt vakbond CNV Vakmensen, dat het eerste overleg “constructief” noemt. De huidige ov-cao ging in op 1 januari 2023 en loopt eind maart 2025 af. Binnenkort wordt er verder gepraat over het raamwerk voor de nieuwe cao.
CNV bericht in een cao-update dat de officiële formele onderhandelingen pas beginnen in de tweede week van januari volgend jaar, een kleine twee maanden voordat de nieuwe cao op 31 maart 2025 in werking moet treden. Wel zijn er tussentijdse overleggen waarin de bonden onderwerpen op hoofdlijnen bespreken, zoals over concessiewisselingen, arbeidsmigranten en ziekteverzuim. De eerste daarvan is op 5 juli.
“We willen bij concessiewisselingen binnen een maand na de definitieve gunning het zogenaamde “artikel 40″-overleg voeren”, zegt FNV op haar website. Volgens de vakbond wordt dat overleg over onder meer het bedrijfsreglement nu vaak te laat gestart. De vakbonden streven er naar dat de afspraken van het overleg vastgesteld en ondertekend zijn voordat de concessie daadwerkelijk overgaat naar een nieuwe vervoerder.
Arbeidsmigranten
CNV zegt zich ook zorgen te maken over de inzet van arbeidsmigranten. Dat onderwerp wordt dan ook nadrukkelijk meegenomen in de onderhandelingen van de nieuwe cao. “We maken ons echter grote zorgen over de veiligheidsrisico’s die de taalbarrière met zich meebrengt”, aldus CNV. De inzet van arbeidsmigranten mag van de bond niet leiden tot oneerlijke concurrentie, werkverdringing of slechte huisvesting.
Volgens CNV hebben de werkgevers aangegeven dat zij met de vakbonden in gesprek willen over “positieve manieren” om het ziekteverzuim terug te dringen. “Wij geloven dat ziekte geen keuze is en daarom zijn we terughoudend wat betreft belonen of bestraffen van mensen die ziek zijn”, stelt CNV. “We willen benadrukken dat we openstaan voor constructieve maatregelen om het welzijn van de werknemers te verbeteren.”
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding
Bent u al abonnee?