REIZIGERS GEVEN ADVIES

Zoetermeer onderzoekt toekomstbestendig maken RandstadRail

RandstadRail
Trams van de RandstadRail staan stil nabij station Lansingerland-Zoetermeer. ANP / Tobias Kleuver

Hoe kan ‘de Krakeling’, het Zoetermeerse deel van lijn 3 van de Randstadrail, toekomstbestendig worden gemaakt? Die vraag moet een lopend onderzoek van gemeente Zoetermeer, Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) en HTM gaan beantwoorden. De reizgers worden gevraagd om actief mee te denken.

Lijn 3 van de RandstadRail strekt zich in een dubbele lus uit over Zoetermeer en wordt daarom ook wel ‘de Krakeling’ genoemd. Op deze Krakeling zijn de eisen van een HOV-systeem (Hoogwaardig Openbaar Vervoer) van toepassing, bijvoorbeeld als het gaat om halteafstanden, loopafstanden, frequenties en snelheid.

Volgens de Zuid-Hollandse gemeente voldoet de lijn echter niet meer volledig aan al deze voorwaarden. Zo is de verhouding van het aantal in- en uitstappers niet in balans ten opzichte van de frequentie. Dit zou deels komen doordat er in het verleden aanpassingen in de dienstregeling zijn gedaan, waardoor de voertuigen niet meer linksom en rechtsom rijden, maar alleen rechtsom, waardoor de reistijden op veel trajecten zijn toegenomen.

Ook is er volgens de gemeente geen goede aansluiting op een aantal voorname bestemmingen in de stad. Onder andere bij het ziekenhuis, een belangrijke voorziening voor inwoners van Zoetermeer en omgeving, is er geen halte, terwijl de lijn daar wel langsloopt.

Tekst gaat verder onder de afbeelding

Spoorlijn Leidschendam aansluiting Zoetermeer
Een blik op de kaart maakt duidelijk waarom lijn 3 van de RandstadRail in Zoetermeer ‘de Krakeling’ wordt genoemd.

Onderzoek naar verbeteringen

In februari maakte het college van Zoetermeer bekend dat MRDH en HTM met een breed ingestoken onderzoek inzicht willen krijgen in de gebreken van de Krakeling en in verbeteringen waarmee de potentie van de lijn beter benut kan worden. De gemeente gaf daarbij ook aan zich aan te willen sluiten bij het onderzoek.

Volgens de betrokken partijen is dit een goed moment voor een dergelijk onderzoek, omdat er de komende jaren veel te gebeuren staat voor het openbaar vervoer in de regio. Zo staan er grote spoorprojecten op de planning die inspelen op verwachte reizigersgroei en die deels raken aan het deel van de RandstadRail in Zoetermeer. Bovendien staat deze lijn in 2035 een grootschalige vervanging van materieel en infrastructuur te wachten.

Gemeente Zoetermeer en HTM dienen voor 31 december 2024 een toekomstbestendig voorstel voor de Krakeling voor te bereiden, en deze in samenspraak met MRDH in de bestuurlijke besluitvorming op te nemen. Op die manier kunnen andere grootschalige projecten op een goede manier kunnen inspelen op de plannen.

Mening van reizigers gevraagd

Eerder deze week gaf gemeente Zoetermeer aan dat er in het onderzoek ook gekeken wordt naar het huidige gebruik van de tram en hoe mensen graag reizen binnen Zoetermeer. Bewoners en reizigers worden daarom verzocht deze enquête in te vullen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Alaxander Molendijk

Bron: SpoorPro.nl