Kilometerheffing stap voor stap ingevoerd

kilometerheffingHet aantal autokilometers zal met ongeveer 15 procent afnemen en de vertraging door files daalt met ongeveer 58%. Het aantal verkeersdoden neemt 7 procent af. Dit zijn enkele verwachte effecten van de invoering van de kilometerheffing. Het aantal auto’s neemt na de invoering van de kilometerprijs met 2 tot 3 procent extra toe. Dit komt doordat het goedkoper wordt om een auto te kopen en te bezitten. Het aantal kilometers dat reizigers met de trein, tram, bus en metro afleggen, neemt met ongeveer 6% procent toe.Ook zullen mensen vaker de fiets nemen of gaan lopen. De uitstoot van CO2 en fijnstof nemen met meer dan 10 procent af. De kilometerheffing wordt stap voor stap ingevoerd, te beginnen in 2012 met de vraxchtauto’s, zo stelt V&W . Steeds gaat een groep van 100.000 automobilisten over op de kilometerheffing.

De ministerraad heeft op voorstel van minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat ingestemd met toezending aan de Tweede Kamer van het wetsvoorstel Kilometerprijs. Dat houdt in dat de Motorrijtuigenbelasting (MRB) en de aanschafbelasting (BPM) worden afgeschaft en dat er  – uiteindelijk in 2018 voor iedereen – een prijs komt voor elke kilometer die in Nederland wordt gereden. De opbrengsten uit de kilometerprijs zullen niet méér zijn dan de ‘oude’ belastingen samen, aldus Eurlings. Hierdoor gaat 59 procent van de automobilisten er in het nieuwe stelsel op vooruit. De opbrengsten van de kilometerprijs gaan rechtstreeks naar het infrastructuurfonds. Uit dit fonds worden wegen, spoorlijnen en andere infrastructuur aangelegd. De totale welvaartsbaten van dit systeem zijn 1 miljard euro per jaar, zo heeft V&W becijferd.

Eerst zijn nog veel technische tests nodig om te zien of alle onderdelen goed werken, zoals de handhavingsportalen en de administratieve systemen. Daarna staat een grote praktijktest in 2011 met 60.000 auto’s op stapel. Getest wordt of het kastje in de auto goed functioneert en of het maken en versturen van facturen. Ook invoering gaat stap voor stap. Steeds gaat een groep van ongeveer 100.000 auto’s over op het nieuwe systeem. In 2018 moet iedereen over zijn.
Voor elke kilometer wordt een basistarief betaald. Het tarief is verschillend voor verschillende categorieën voertuigen: personenauto’s, bestelauto’s particulier/ondernemer, autobussen en vrachtwagens. De hoogte van dit basistarief voor personenauto’s hangt net als nu af van de CO2 uitstoot. Bij andere voertuigen blijft het gewicht bepalend voor het basistarief. Gewicht is sterk verbonden met de CO2 uitstoot. Het gemiddelde tarief voor een personenauto ontwikkelt zich tot 2018 als volgt:
2012 /3,0 cent, 2013 /3,5, 2014 /4,0, 2015 /4,6, 2016 /5,3, 2017 /6,1 en 2018 /6,7. Naast dit basistarief maakt de wet het mogelijk om een spitstarief te heffen. Dit is voorzien voor structurele knelpunten in het wegennet en potentiële sluiproutes. Per locatie wordt in lagere regelgeving besloten of er een spitstarief komt. Gehandicaptenvoertuigen, landbouwtrekkers, motorvoertuigen met een beperkte snelheid, taxi’s, oldtimers van voor 1987 en alle OV-bussen blijven net als nu vrijgesteld van betaling. Ook motoren gaan geen prijs per kilometer betalen. Voor buitenlandse voertuigen wordt een alternatief betalingssysteem opgezet.

In elk voertuig komt een GPS-apparaatje dat bijhoudt hoeveel, wanneer en waar er gereden wordt. Deze voorziening verzendt de informatie naar een inningskantoor waar de rekening wordt opgemaakt. Automobilisten kunnen straks kiezen voor een provider die aanvullende diensten levert bij deze voorziening, zoals routenavigatie.

Inmiddels zijn er twee publiekswebsites verschenen met meer informatie over de kilometerprijs:
www.kilometerprijs.nl: een site van V&W met achterronden
www.anwb.nl/kilometerprijscheck: een site van de ANWB waarop men kan berekenen wat de autokosten worden na invoering van de kilometerbeprijzing

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.