Sociale veiligheid

Actiegroep leerlingenvervoer wil dat rechter einde maakt aan ‘race to the bottom’

Leerlingenvervoer
Volgens Els Vink wordt het leerlingenvervoer nog te vaak gezien als een vervoersopdracht in plaats van een zorgopdracht. Foto: ANP/Arie Kievit

Een groep bezorgde ouders, verenigd in de landelijke actiegroep Veilig en Passend Leerlingenvervoer, wil via de rechter een verandering in de wet leerlingenvervoer bewerkstelligen. Volgens Els Vink, oprichter van de actiegroep, blijft het zorg- en veiligheidscomponent onderbelicht en laat de wettelijke tekst nog te veel ruimte voor interpretatie. 

“De wet is niet concreet genoeg, waardoor deze op verschillende manier geïnterpreteerd kan worden”, zegt Els Vink daarover. “Daardoor blijven er verschillende politieke en financiële discussies over ontstaan. Leerlingenvervoer dient veilig en passend te geschieden, staat er in de wet. Maar wat is passend en veilig? Veiligheid heeft natuurlijk verschillende betekenissen. De autogordel moet werken, het voertuig moet gekeurd zijn, chauffeurs moeten de verkeersregels kennen, maar in dit geval moet er ook sociale en emotionele veiligheid zijn. Dat is natuurlijk iets heel anders.”

Het leerlingenvervoer wordt in de praktijk volgens Vink nog te vaak gezien als een vervoersopdracht in plaats van een zorgopdracht. En dat brengt volgens de Veilig en Passend Leerlingenvervoer-voorvrouw de nodige ellende met zich mee. “Het is nogal een verschil of je een kind met internaliserende of externaliserende problematiek vervoert. Kinderen met internaliserende problematiek eten alle stress op. Zij worden daar vaak letterlijk ziek van of ontploffen in de thuissituatie. Kinderen met externaliserende gedragsproblematiek geven tijdens een rit juist prikkels af. Chauffeurs moeten op dat gedrag sturen en tegelijkertijd hun ogen op de weg houden.”

Advocaat

Mede daarom moeten binnen de wet duidelijkere en vooral harde afspraken worden gemaakt over het zorgcomponent. Om dat te bewerkstelligen wil de actiegroep een advocaat in de hand nemen, die een analyse maakt over wat er wel en niet mogelijk is. Die advocaat moet echter wel betaald worden. Daarom is de actiegroep een crowdfunding gestart. In totaal is er zo’n 3.000 euro nodig. “Bestuursrecht is erg specialistisch, het is echt een andere tak van sport. Daarom is het belangrijk dat je daar iemand op zet die er verstand van heeft. Als je denkt een haakje gevonden te hebben moet je ervoor zorgen dat je stevig staat, want de overheid is natuurlijk niet de minste tegenstander.”

Vink denkt, samen met haar actiegroep, dat haakje te zullen vinden. De nog te benaderen advocaat moet daar uitsluitsel over geven. Welk advocatenkantoor dat wordt kan Vink nog niet zeggen, maar de actiegroep heeft wel een “grote naam” op het oog. “Wij verwachten rond de zomervakantie uitsluitsel te krijgen. Hoe het allemaal gaat lopen durf ik niet te zeggen, maar ik heb er vertrouwen in dat de druk, die vanuit allerlei fronten komt, steeds meer zal leiden tot een sluitend net. Daar moeten we het voorlopig nog van hebben. Het is een race to the bottom en die bodem is inmiddels bereikt.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is redacteur van Mobiliteit.nl en TaxiPro.