Interview

Onvrede Maxflex en blokken blijft: ‘Andere cao nodig voor kleinere taxibedrijven’

chauffeur Albert Zeef Taxi Hoeksewaard
Foto: Albert Zeef

Nadat er voor Albert Zeef vijf jaar geleden een einde kwam aan zijn baan bij de Hollandsche Bank-Unie, startte hij als taxichauffeur bij Taxi Hoeksewaard. Hij ontwikkelde een liefde voor het vak, maar de nieuwe regels op het gebied van de rij- en rusttijden verminderen de laatste tijd zijn werkplezier. Zijn oplossing: een andere cao voor kleinere taxibedrijven.

Verder lezen?

Abonneer nu!

Maak gebruik van de exclusieve aanbieding.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Elisabetta Santangelo

Elisabetta Santangelo is de vaste redacteur van TaxiPro.

18 reacties op “Onvrede Maxflex en blokken blijft: ‘Andere cao nodig voor kleinere taxibedrijven’”

Peter Vriens|18.05.22|10:19

Bedrijven laten zich uitknijpen door opdrachtgevers van alle soorten Taxi vervoer.
De goedkoopste wint de aanbesteding.
Chauffeurs doen feitelijk hetzelfde, ze nemen die job aan voor een te laag salaris.
Je kan zelf nee zeggen en het niet doen, daar heb je echt geen vakbond voor nodig.
Er is ander werk zat.
Slecht betaald is ook oorzaak dat er jaren een te kort is aan chauffeurs voor dit werk.
Bovendien wordt je knettergek van doorgeslagen onzinnige regelgeving die bakken met geld kost.

marco bauwens|18.05.22|09:51

Pascal T, wij doen juist ziekenvervoer, valys, ect. Geloof me, ik werk nu meer en aaneengesloten, onbetaald thuis stand-by hangen is voor mij verleden tijd. Blokdienst is voor planmatig vervoer handiger. En daarbij zijn we helemaal geen groot bedrijf. Natuurlijk zijn er wel eens dingen dat dan minder goed uitkomt, maar dan moet de klant maar wat langer wachten.

Duco Douwstra|08.05.22|07:44

Taxi Volendam zegt allemaal dingen die eigenlijk niet gezegd mogen worden, maar hij heeft wel gelijk.

Taxi Volendam|07.05.22|10:10

Aanbestedingen zijn een race naar de bodem.
Op auto’s is niet te bezuinigen, alles moet electrisch. Materiaal moet nieuw ingekocht worden.
Dan blijft de chauffeur over die uitgeknepen kan worden.
Gemeente’s zien liever bedrijven uit een ander deel van het land die het werk in de regio komen doen waardoor het lokale en regionale vervoer niet meer rendabel uitgevoerd kan worden. Gecombineerd vervoer staat hierdoor onder druk.
Regiotaxi wordt volgepomt met subsidie.
Concurrentie vervalsing!

Bert D|06.05.22|16:31

Het wordt de taxichauffeurs ongeveer onmogelijk gemaakt nog een fatsoenlijke boterham te verdienen.
De vakbonden hebben veel werk te verrichten voor de komende CAO.
Een tip aan de vakbonden: maak de CAO in Jip-en-Janneke-taal, dan begrijpt werkgeversorganisatie KNV het ook.

Taxi Volendam|06.05.22|12:15

Noem je bedrijf geen Taxibedrijf maar b.v. Ouderen vervoer, belbus of iets dergelijks.
Als het maar aandoenlijk klinkt.
Je hebt geen last meer van een C.A.O., geen keuringen geen controle’s niets meer.
De subsidie’s stromen vanzelf binnen.
Vrijwillige chauffeurs hoeven alleen een rijbewijs kunnen tonen. Ze krijgen € 2000 vergoeding per jaar.
Dit alles onder het mom van vervoer zonder winstoogmerk.
De directeur hiervan onvangt € 80.000 per jaar zonder winstoogmerk?
Snapt U het nog allemaal?

Pascal T|06.05.22|08:50

Marco, als ik die voorbeelden hoor denk ik altijd: het is de schuld van de werknemer dat hij daar bleef werken en de werkgever ermee weg liet komen.

Met de nieuwe regeling is voor ons als bedrijf met enkele tientallen voertuigen de flexibiliteit weg. En ook bij de grotere collega-bedrijven hoor ik hetzelfde. Meerdere collega’s zijn sinds de nieuwe regeling voortaan ’s nachts gesloten.

Dit systeem werkt denk ik alleen als je alleen maar planmatig vervoer doet, en geen ziekenvervoer/valys etc.

marco bauwens|06.05.22|00:44

Deze cao is juist beter voor de werknemer. Of willen jullie weer kosteloos stand-by (lees huisarrest) staan voor de werkgever. 10u per dag rijden/stand-by en er maar 6 betaald krijgen. En werkgevers, jullie willen natuurlijk gratis chauffeurs stand-by hebben staan. Beetje misbruik maken van chauffeurs. Bij blokdienst heb je echt 2 uur vrij en hoef je geen zorgen te maken dat je toch tussendoor moet gaan rijden. Bij Maxflex werk je aaneengesloten en is stand-by verleden tijd of betaald.

Margreet de Vries|05.05.22|22:26

Het is drama die maxflex en blokken. Blokken worden soms bij ons dan maxflex want er zijn niet genoeg chauffeurs. Die draai ik liever als die vervelende blokken dienst.

Duco Douwstra|05.05.22|19:36

Zou het misschien allemaal opzet zijn, om kleine ondernemers het ondernemen moeilijker of zelfs onmogelijk te maken. De grote ondernemers hebben hier geen last van, anders was het er sowieso niet gekomen dus 1 + 1 = 2 probeer of je chauffeurs als ZZP-ers kan laten werken, dan ben je van heel veel ellende verlost.

Stef Bouwhuis|05.05.22|14:14

De werkgeversorganisatie moet met ALLE partijen in de branche praten; niet alleen met actieve ‘grote’ leden. Het bindend verklaren van de CAO voor alle bedrijven in de sector wordt altijd onderschat. De vakbond heeft nu zijn zin. In structuur-vervoer zijn de nieuwe maatregelen mogelijk, maar bij kleine regionale bedrijven met voornamelijk ad hoc werk niet! Voor die laatste bedrijven moet een werkvorm worden toegevoegd, waarbij de werknemer schriftelijk akkoord gaat met een afwijkend systeem.

Bianca Adriaanse|05.05.22|14:06

En ter aanvulling
Een hoge organisatiegraad heeft macht en kracht.
Onderhandelaars hebben achterban nodig die hen met raad en daad terzijde staan
Dus motiveer collega’s om lid te worden van een vakbond zodat we samen sterk staan.

Henk Reinders|05.05.22|13:12

Hallo Allemaal

Heb een simpele oplossing.
Laat de werknemer die bij je wilt komen werken dat je als klein bedrijf niet kan voldoen niet qua loon maar wel qua werktijden en de keus maken dat hij bij wilt komen werken zonder gebruik te maken van de nu bestaande regelingen.
Als we deze mogelijkheid als kleine werkgever krijgen dan ziet het anders en bepaalt de werknemer dat hij daar mee akkoord gaat ja of nee.

Groetjes Henk Taxi Reinders

Bianca Adriaanse|05.05.22|13:09

Het is voor de hele beroepsgroep niet acceptabel.
Hoe je het ook went of keert iedereen word hier op wat voor wijze dan ook door getroffen in tijd en /of geld

Cor Taxisnor Vandijk|05.05.22|11:58

GOEDE MORGEN HET MOET STUK HOE DAN OOK

Rex Urban|05.05.22|11:55

De bemoeizucht door allerlei instantie’s hebben veel Taxibedrijven de laatste 20 jaar om zeep gebracht.
Deze negatieve trant zet helaas door.
Dit gaat ook ten koste van het beschikbaar zijn van een taxi in jou buurt
en levert op zijn beurt weer een slecht imago voor de branche op.
Zo hollen we steeds verder achteruit.
Goed voorbeeld van de heer Zeef!
Taxibranche is kennelijk een makkelijke prooi voor betweters.
Ze lopen zelf geen enkel financieel risico met hun praatjes.
Risico is voor jou!

Hans Kuipers|05.05.22|11:48

Beste Alfred,
Enig idee wat het uurloon van de chauffeur moet worden in het cafetaria model?
Ik ben bang dat de kleine taxionderneming nog sneller failliet gaat.
Helaas probeert iedereen de gaten in de Maxflextegeling te vinden, vaak is de chauffeur dan de dupe.

richard Jaasma|05.05.22|11:11

Hallo Allemaal ,
Kijk hier nou ,wat een prachtige reactie/woorden van deze man ,Heer Zeef!!!
kan me hierin zeker vinden!! en er moet onmiddelijk wat aan gedaan worden, aan de nieuwe CAO (dit kost klanten en Chauffeurs uren & flexibliteit)
Dus FNV &KNV & sociaal fonds laat alsjeblieft wat van je horen!!!

Taxi Richard Sneek