Noodloket ook open voor taxibedrijven

Taxibord
Taxibord.

Taxibedrijven en touringcarbedrijven kunnen vanaf 15 april een eenmalige gift van 4.000 euro aanvragen als compensatie voor geleden schade tijdens de coronacrisis. Ook taxi-zzp’ers en mensen met een taxionderneming aan huis kunnen nu voor de gift in aanmerking te komen.

Minister Eric Wiebes en staatssecretaris Mona Keijzer van Economische Zaken schrijven met staatssecretaris Hans Vijlbrief van Financiën in een Kamerbrief over de uitbreiding van de verschillende steunmaatregelen voor ondernemers. Eén daarvan is de Tegemoetkoming Ondernemers Getroffen Sectoren (TOGS), ofwel het noodloket waar bedrijven eenmalig 4.000 euro steun kunnen krijgen. Daar is al veel gebruik van gemaakt, maar er was ook veel kritiek vanuit sectoren die zich overgeslagen voelden.

Petities en brandbrieven

Eén van die sectoren was de taxibranche. Alle omzet is vrijwel verdwenen en een taxi pakken mag alleen nog als het niet anders kan. Waar andere getroffen sectoren wel bij het noodloket konden aankloppen, werden taxibedrijven zowel in eerste instantie als bij de uitbreiding van het aantal sectoren overgeslagen. Met brandbrieven, petities en oproepen probeerde de sector duidelijk te maken dat dit onterecht was en al het opvoeren van de druk lijkt zich te hebben uitbetaald. ‘Vervoer per taxi’ behoort nu tot “de sectoren waarvan het aannemelijk is dat ze ook direct door de kabinetsmaatregelen zijn getroffen”, schrijven de bewindslieden. Dat geldt ook voor ongeregeld personenvervoer over de weg, ofwel touringcarvervoer.

Wel moet er nog even geduld worden opgebracht. De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland, dat de TOGS uitvoert, streeft ernaar dat taxibedrijven en ondernemingen uit andere toegevoegde sectoren vanaf 15 april een aanvraag kunnen doen. Punt blijft wel dat de regeling specifiek bedoeld is voor bedrijven met een fysieke vestiging en de vaste lasten die daar bij komen kijken. Ondernemers van wie het bedrijf op het privé-adres is gevestigd komen niet in aanmerking voor de 4.000 euro, en dat betekent dus in principe dat de meeste zzp’ers in de taxibranche misgrijpen. Maar daar lijkt in de uitbreiding van de TOGS rekening mee te zijn gehouden.

Lasten voor taxi

In hun brief geven Wiebes, Keijzer en Vijlbrief namelijk aan dat er sectoren zijn waarbij het kenmerkend is dat ze ‘fysieke productiemiddelen’ hebben buiten de woning, terwijl ze ook gewoon omvangrijke vaste lasten hebben. Als voorbeeld wordt de rijschoolsector gegeven: van veel ondernemers is de rijschool op het eigen adres gevestigd, maar hun lasten hangen vooral samen met de voertuigen waarin ze buitenshuis lesgeven. Datzelfde geldt dus ook voor veel taxibedrijven van zzp’ers: om logische redenen is er geen bedrijfspand, maar vaste lasten die samenhangen met de taxi zelf zijn er volop. Voor dergelijke bedrijven en sectoren komen er specifieke criteria. Waar nodig moet de ondernemer dan met een extra verklaring aantonen dat hij of zij voor de 4.000 euro in aanmerking komt, waar ook andere voorwaarden aan verbonden zijn.

Auteur: Vincent Krabbendam

78 reacties op “Noodloket ook open voor taxibedrijven”

Taxi Quick|03.05.20|01:54

als je 3999 aan zakelijke lasten hebt wie betaalt die 3999 dan want dan kom je ook niet in aanmerking. Taxi of niet ook staat bij de aanvraag van wel met onze code. Tot dat je de voorwaardes eens leest.

Taxi Quick|03.05.20|01:09

Met een voorwaarde met 4000 zakelijke vaste (waarvan tank en onderhoud niet meetelt )lasten wat bijna geen eenmanszaak red of zzper zonder een lease of dure all risk of als je de suto gekocht hebt. Ook wij zitten ineens met 0 inkomen en krijgen nu een zielige uitkering. Waarmee je net je huur kan betalen wie betaalt onze zakelijke lasten dan ? En leefgeld. Regering houd ons vóór de gek kleine ondernemers worden niet geholpen maar kunnen alles terug betalen en als je 3999 oneerlijk !!!

Rodney Barten|16.04.20|11:08

@ Erik, u praat wel heel makkelijk over een lening die terug betaald moet worden of een gift die niet terug betaald hoeft te worden…

Daarnaast, het is een ietwat vreemde grens die behaald moet worden…beetje natte vinger werk.

In de voorwaarden staat ook het woordje herzien, je kan dat ook interpreteren als dat je niet geheel aan de voorwaarden voldoet je een gedeelte van 4000 euro moet terug betalen…

Erik Boom|16.04.20|09:46

Vaste lasten zijn o.a.: leaseverplichtingen, mobiele telefoon, boekhouder, verzekering auto, abonnementen en contributies.

Heb je uitstel van de leasemaatschappij, valt in veel gevallen bijna 50% van de vaste lasten weg en moet je, je afvragen of het te rechtvaardigen is dat je de € 4.000 tegemoetkoming aanvraagt.

Misschien is een (kleine) lening via BBZ een betere optie, rente en betalingstermijnen zijn gunstig.

Erik Boom|16.04.20|09:45

@Peter,

Onderhoud valt niet onder de vaste lasten, en worden dus niet meegeteld.

Erik Boom|16.04.20|09:42

@Rodney, Lijkt me simpel, als je verklaart aan de voorwaarden te voldoen maar achteraf blijkt dat niet zo te zijn moet je het bedrag weer terug betalen.

Erik Boom|16.04.20|09:21

@Ras, daar lijkt het ook op. De voorwaarden zijn inderdaad aangepast op het punt van de vestigingseis.

de kostennorm blijft staan. Waarschijnlijk is besloten deze dus niet te laten varen.

Enerzijds logisch want dit is bedoelt om de vaste lasten te dekken.

Rodney Barten|15.04.20|20:51

@ Peter: Reparatie en onderhoud zijn variabele kosten, net als brandstof. Er staat overigens wel een interessante zin op de website van RVO, ik citeer:

Controle en handhaving
Wij controleren de aanvragen achteraf, ook als deze via een intermediair lopen. Constateren wij bij de controle dat wij de tegemoetkoming ten onrechte hebben verstrekt? Dan herzien wij het uitbetaalde bedrag of vorderen het terug. Dit kan tot 5 jaar na uitbetaling van de tegemoetkoming.

Hoe moeten we dat interpreteren?

Peter Walgreen|15.04.20|20:27

Ik heb 2 taxi’s en die moeten bijvoorbeeld nu beiden voor een grote servicebeurt, kost totaal ongeveer € 1500.00 en mijn bus moet voor een opknapbeurt (met name roestplekken goed aanpakken) kost € 1500.00 – 2000.00 en dan nog o.a. de verzekering, bankkosten, telefoonabonnement, afschrijving, keuring voor nieuwe taxipas/chauffeurskaart, taxipas/chauffeurskaart, boekhouder, dus dan kom ik er makkelijk aan.

Jorg|15.04.20|18:01

Daarbij is er nergens een definitie gegeven van vaste lasten wat het lastig maakt.

Jorg|15.04.20|17:11

“U verklaart in de periode van 16 maart 2020 t/m 15 juni 2020 ten minste € 4.000 aan vaste lasten te verwachten. Ook na gebruik van andere door de overheid beschikbaar gestelde steunmaatregelen.”

Dit blijft gewoon één van de voorwaarden, voor vele een probleem.

Peter Walgreen|15.04.20|16:38

Ik heb een jurist in de arm genomen en volgens deze jurist heb ik recht op die € 4000.00 waarbij je omzet dan wel minimaal (ik dacht) 75% gedaald moet zijn, mijn omzet is met ongeveer 95% gedaald.

Ras Far|15.04.20|15:23

de voorwaarden zijn bekend in 3 maanden 4000 euro aan vaste lasten kunnen aantonen ook na gebruik van andere steunmaatregelen !

90 procent van de taxi zzp valt buiten de boot voor de compensatie regeling 4000 euro ! Beetje verkeerd ingelicht Erik Boom door de RVO.

blij gemaakt met een dode mus

Erik Boom|10.04.20|10:29

@Adam, een medewerker had mij toegezegd dat de voorwaarden versoepeld gingen worden ook omdat anders 90% van de ZZP’ers geen aanspraak konden maken op de tegemoetkoming.

Adam|10.04.20|10:10

O Erik ik lees het nu pas je bericht en ik hoop het echt zie me vorige berichten.

Het lijkt me het meest logisch en hoop dat dat daar hij kabinet dat wel kunnen logisch nadenken

Adam|10.04.20|09:57

Ja idd john maar meeste eenmanszaken zzp’ers aan huis die 1 auto rijden hebben geen 1233 ex btw kosten aan auto want voor de overige €100 heb je boekhouder en parkeervergunning.

Het is echt heel krom en verwarrend!!!

ach als startende taxi ondernemer red ik het niet zonder compensatie dan ga ik toch lekker uitkering aanvragen als ze toch nu niet willen investeren dan kost ik ze later alleen maar geld of begrijpen ze dat niet??? Er is wel geld voor Italianen!!! Ik stem al 17 jaar niet meer

Erik Boom|10.04.20|09:56

Als je TOZO hebt aangevraagd, heeft dit dus GEEN invloed op de COVID-19 tegemoetkoming (TOGS).

De RVO kijkt uitsluitend naar het bedrijf en kijkt niet naar BBZ uitkering, beide kunnen dus prima naast elkaar aangevraagd worden.

Erik Boom|10.04.20|09:51

Goedemorgen,

Ik heb net contact gehad met het RVO en naar alle waarschijnlijkheid worden de voorwaarden versoepeld als de nieuwe SBI codes in werking treden.

Dit met name voor wat betreft de vestigingseis en eventueel ook de € 4.000,- vasten lasten eis. 15 april worden de versoepelde voorwaarden ook gepubliceerd.

Adam|10.04.20|09:49

Waar wel veel zzp’ers die eenmanszaak aan huis hebben. Anders zie je dat ze op lange termijn meer gaan kosten omdat ze uitkering gaan aanvragen inclusief mezelf want anders zonder tegemoetkoming red ik het niet en nee heb geen buffer want ben sinds 1 jaar aan het werk als taxichaffeur

Adam|10.04.20|09:47

Ja John, idd. Ook ik was erg blij maar als je het dan leest is verwarrend want meeste std taxichaffeurs die eenmans werken hebben geen 1233 EX btw aan kosten van de auto en parkeervergunning en je auto wassen kost je €100 per maand.

Dus dan lijkt het idd interessant als je meer dan 1 auto of idd een vestiging buitenshuis hebt.

En toch vindt ik het krom, want wat als je idd €3000 aan vaste lasten hebt? Ook dan zou je in de voorwaarden een uitzondering op die €3000 moeten maken

John Devis|10.04.20|00:12

Zie noodloket,Ook taxi-zzp’ers en mensen met een taxi onderneming aan huis,duidelijker kan het haast niet

Jorg|09.04.20|18:59

Niemand weet het (nog) zeker stelletje stuurlui aan wal.

Monique van Driel|09.04.20|18:31

Wat Jan Kleijn zegt denk ik ook… maar is er iemand die het zeker weet? Is de TOZO niet bedoeld voor je Prive kosten, dus het volledig wegvallen van je inkomen?

Jan Kleijn|09.04.20|18:03

die je maandelijks ontvangt uit hoofde van TOZO VOOR DE BEREKENING op het totaal aan vaste lasten in mindering moet worden gebracht. Dus heel veel vaste lasten door een S-Klasse met All-Risk verzekering en wat daarbij geeft bv 8.000,- euro maar je ontvangt in de genoemde periode 4.500,- uit hoofde van TOZO dan krijg je geen uitkering van 4.000,- euro. Dit bedrag is ook meer bedoeld voor bedrijven met panden en alle daarbij behorende kosten. Vandaar mijn idee dat bijna niemand in aanmerking komt

Jan Kleijn|09.04.20|17:57

@Rodney Absoluut juist! Maar de discussie ging over de vraag of er veel chauffeurs in aanmerking zullen komen voor de gift van 4000,- euro en op basis van deze voorwaarde:

“U verklaart in de periode van 16 maart 2020 t/m 15 juni 2020 ten minste € 4.000 aan vaste lasten te verwachten. Ook na gebruik van andere door de overheid beschikbaar gestelde steunmaatregelen.”

Dus als eenmansbedrijf gebruik maken van TOZO en daarna de 4.000,- euro aanvragen betekent volgens mij dat de 1000/1500 euro

Stef Bouwhuis|09.04.20|15:36

De kosten die je normaal gesproken zou moeten betalen aan je taxicentrale/TTO kan je meenemen. Ook uitgestelde kosten voor de leasemaatschappij gewoon meenemen. Het gaat om schade door omzetverlies en die schade heb je. Uitstel is geen afstel. Vraag je boekhouder om mee te denken over het bereiken van die 4000 euro voor 3 maanden. En wat betreft de ZZP-er vanuit huis werkend, daar zou de minister positief naar kijken.

Stef Bouwhuis|09.04.20|15:26

Sommige antwoorden zijn niet helemaal juist. Vaste lasten zijn bij een operational lease het meest duidelijk. Daar zit alles in. Bij een financiël lease kun je de aflossing als directe liquide kosten meenemen. Een boekhouder kan zeggen dat je alleen de fiscale afschrijving en de rente als kosten mag meetellen. Dat is onjuist: het gaat om een tekort aan ‘liquide middelen’. De aflossing kan je mijns inziens wel meetellen. Kwestie van interpretatie!

Rodney Barten|09.04.20|14:05

@ Jan; Zolang jij in de afgelopen twee jaar geen 200.000 euro aan overheidssteun/ subsidie hebt ontvangen, mag je de aanvraag indienen, mits je aan de andere voorwaarden voldoet. Het is allemaal wat onduidelijk beschreven, maar dit is wat ik er van begrijp.

Human Motamedi|09.04.20|13:57

De lease is geen kostenpost maar een aflossing. Alleen de rente die jij over het leasebedrag betaalt zijn kosten en dat is een klein bedrag.

Jan Kleijn|09.04.20|12:37

Dan een heel verhaal met de zin:

“U verklaart in de periode van 16 maart 2020 t/m 15 juni 2020 ten minste € 4.000 aan vaste lasten te verwachten. Ook na gebruik van andere door de overheid beschikbaar gestelde steunmaatregelen.”

Jan Kleijn|09.04.20|12:35

Dan nog een heel verhaal maar dan de zin:

“U verklaart in de periode van 16 maart 2020 t/m 15 juni 2020 ten minste € 4.000 aan vaste lasten te verwachten. Ook na gebruik van andere door de overheid beschikbaar gestelde steunmaatregelen.”

Jan Kleijn|09.04.20|12:33

Maar de 2e bepaling waarbij je nog steeds minimaal 4.000,- euro vaste lasten hebt OOK NA GEBRUIK VAN ETC. daar kun je lezen de TOZO regeling, dus eerst het geld verrekenen met je vaste lasten en als je daarna nog steeds boven de 4,000,- euro zit dan kun je een aanvraag doen.

Of zie ik iets over het hoofd?

Jan Kleijn|09.04.20|12:33

En dan gaat het om de 2 vrijgelaten bepalingen, bij de vereiste fysieke vestiging niet zijnde het huisadres valt nog er nog een mouw aan te passen door een verklaring af te geven waarom. Want de taxi is je kantoor etc. althans zo begrijp ik de situatie die vanaf 15 april zal gelden.

Jan Kleijn|09.04.20|12:32

En nog een heel verhaal en dan de zin:

“U verklaart in de periode van 16 maart 2020 t/m 15 juni 2020 ten minste € 4.000 aan vaste lasten te verwachten. Ook na gebruik van andere door de overheid beschikbaar gestelde steunmaatregelen.”

Jan Kleijn|09.04.20|12:29

De hoofdactiviteit van uw onderneming is op 15 maart 2020 geregistreerd onder een van de vereiste KVK SBI-codes.

“Uw onderneming heeft een fysieke vestiging in Nederland. Dit vestigingsadres is geregistreerd in het KVK Handelsregister.”

Niet-horecaondernemingen verklaren ten minste één vestiging met een ander adres te hebben dan het privéadres van de eigenaar/eigenaren. Bij deze ondernemingen mag het privéadres van de eigenaar/eigenaren dus niet gelijk zijn aan het vestigingsadres.

Jan Kleijn|09.04.20|12:28

@Rodney

Helemaal gelijk Rodney, de regelingen bestaan naast elkaar maar als je de aanvraag voor de 4.000,- belastingvrije gift aanklikt zie ik:

Om in aanmerking te komen voor de Tegemoetkoming schade COVID-19, moet u voldoen aan de volgende voorwaarden:

Uw onderneming is voor 15 maart 2020 opgericht en ingeschreven in het KVK Handelsregister.
In uw onderneming werken maximaal 250 personen. Dit blijkt uit de inschrijving in het KVK Handelsregister.

yasss-0 010|09.04.20|12:03

Ali ates waar praat jij over bro bijna geen 1 alleenstaande taxichauffeur heb vaste lasten boven de 4000 euro een zzp met 1 lease auto zal nooit boven de 4kop komen kwa lasten.
Lease verzekering etc kom je uit op ongeveer 12 1300 euro per maand die je moet betalen.
Dus zit nou niet mensen hier gek te maken met je moet 4000 euro kosten hebben, de meeste taxichauffeurs hebben na 11 maart haast niks verdient dus die 4000 is terecht voor de taxibrance vind ik.

Ali Ates|09.04.20|09:28

16 maart tot 15 mei

Ali Ates|09.04.20|09:26

Corectie 16 maart tot 15 mei

Ali Ates|09.04.20|09:25

corretie 16 maart tot 15 mei

Ali Ates|09.04.20|09:24

corretie 16 maart tot 15 mei drie maanden

Groeten Hsntaxi

Ali Ates|09.04.20|09:23

Meneer Ko ,als je vasten lasten van van je taxi onderneming van 16 maart tot 15 april
hoger is dan 4000euro dan heb ook recht op 4000euro gift.

Alleen vaste kosten van de onderneming ,lease ,taxiverzekering,boekhouder.

Meeste van ons komt niet aanmerking.

Groeten Hsntaxi

Ali Ates|09.04.20|09:14

Rodney mooi uitgelegd.

Mijn zakelijke uitgave is rond 750euro per maand ,ik kom helaas niet aanmerking voor de de 4000euro gift.

Ik had wel de idee om maandelijke lease bedrag te verhogen om toch in aanmerking tekomen.

Meeste hadden lease bedrag juist verlaagd door de lockdown.

Maar ik denk dat het voor mij telaat is want ik heb naast die 1500euro ,ook lening heb aangevraag voor zakelijke vaste kosten.

Daar heb ik al aangegeven dat per maand 750 zakelijk vaste kosten heb.

Ko de Ruiter|09.04.20|09:05

Goedemorgen, ik ben taxi chauffeur en zzper, ik heb aow. Heb ik recht op de nieuwe regeling?
Ko

Rodney Barten|09.04.20|08:21

@ Jan: Ik citeer van de rijksoverheid:

Vragen over de Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig ondernemers (Tozo)

In principe kunnen ondernemers aanspraak maken op meerdere noodregelingen tegelijk. In dit voorbeeld kunnen horecaondernemers dus een beroep doen op de Tozo en het Noodloket (TOGS). De gift uit de TOGS is geen inkomenssteun. Dat betekent dat de gift geen invloed heeft op de bijstand voor levensonderhoud.

Tozo is om je prive te ondersteunen en de TGOS zakelijke ondersteuning.

Robert Gupta|09.04.20|07:00

@erik boom
In de voorwaarden staat er iets van dat je in de periode van maart tot juni vaste lasten zou hebben van minimaal €4000,-
Ik zou niet weten hoe je anders aan zo een hoge bedrag zou komen als taxichauffeur

Jan Kleijn|09.04.20|02:01

Ik schrijf het niet helemaal handig 😉 Ter bepaling van het feit of je in de genoemde periode minimaal 4.000,- euro aan vaste lasten hebt moet je rekening houden met andere steunmaatregelen die je eventueel ontvangt. Dus als je een volledige meerpersoons TOZO krijgt in de periode van 3 maanden moet je (afgerond) 4.500,- op het bedrag aan vaste lasten in mindering brengen. Heb je daarna nog minimaal 4.000,- euro vaste lasten dan kun je een aanvraag doen.

Jan Kleijn|09.04.20|00:28

U verklaart in de periode van 16 maart 2020 t/m 15 juni 2020 ten minste € 4.000 aan vaste lasten te verwachten. Ook na gebruik van andere door de overheid beschikbaar gestelde steunmaatregelen.

Hierin lees ik de TOZO regeling bijvoorbeeld.

Met andere woorden als je ook TOZO aanvraagt wordt dat verrekend met de 4.000 euro aan vaste lasten, toch?

Rodney Barten|08.04.20|21:38

@ Jan: De TOZO en TGOS regelingen staan los van elkaar, hebben allebei een eigen doel. Dus er hoeft niks verrekend te worden..info staat op de site van de rijksoverheid.

Chris Lalala|08.04.20|17:22

Chappo Jan Kleijn, helder omschreven. We worden dus met een kluitje het riet ingestuurd. De Taxi s die overleven zullen het moeilijk krijgen. Toeristen zullen waarschijnlijk wegblijven. Horeca zal ook gedecimeerd worden door de crisis. Evenementen zullen niet doorgaan. Alleen zakelijk zal overblijven. Dat is te weinig voor iedereen. Kun je voor nog minder omzet de straat op want er zal een prijzenoorlog ontstaan. Dus tijd voor een andere baan, helaas.

Chris Lalala|08.04.20|17:10

Mooi omschreven Jan Kleijn. Conclusie is dus dat de meesten van ons met een kluitje het riet in worden gestuurd. Een afgekloven sigaar uit eigen doos. Mochten sommigen dit bloedbad overleven de komende maanden. Dan zet het toch geen zoden aan de dijk. Toeristen zullen waarschijnlijk wegblijven dit jaar. Horeca zal worden gedecimeerd door faillissementen. Mensen zullen horeca en evenementen gaan mijden voorlopig. Weinig klandizie voor de paar duizend taxi s die overblijven. Uber zal prijzenoorlog

Ali Ates|08.04.20|17:04

Voor mij is de noodloket 4000euro dood geboren.

euro 4000:3 = euro 1333.30 per maand aan vaste
heb ik niet.

Mag je trouwens je vaste kosten opvoeren.

Bijvoorbeeld lease bedrag verhogen.

Want bij de leasemaatschapij zitten ze al tespringen voor geld.

Maar ja ,ik vond al vanaf de begin al to good to be true.

Rodney Barten|08.04.20|15:21

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/veelgestelde-vragen-per-onderwerp/financiele-regelingen/tozo

(citaat uit de voorwaarden)
De gift uit de TOGS is geen inkomenssteun. Dat betekent dat de gift geen invloed heeft op de bijstand voor levensonderhoud.

Jan Kleijn|08.04.20|14:03

De regel dat het bedrijf niet op het huisadres gevestigd mag zijn geldt nog steeds uitgezonderd sommige horeca ondernemingen.

Daarnaast moet de TOZO regeling eerst worden verrekend met de 4.000,- euro vaste lasten die gemeten worden over de periode 16 maart tm 15 juni.

Volgens mij komt niemand van de eenpitters in de taxibranche voor deze 4.000,- euro gift in aanmerking.

Jan Kleijn|08.04.20|13:56

je 1.000,-/1.500,- euro aanvulling krijgt, de TOZO regeling.

Jan Kleijn|08.04.20|13:55

Vaste lasten zijn kosten die telkens terugkomen zoals in het geval van ons bedrijf de verzekering, het abonnement op de wasstraat, telefoon, het leasebedrag voor de auto etc. Dus niet het bezoek aan de garage of de verlenging van je chauffeurskaart. De 4.000,- euro is namelijk niet bedoeld om je omzetverlies te compenseren maar om je bedrijf overeind te houden, de lasten die gewoon doorlopen terwijl er (bijna) geen omzet is. Je omzetverlies wordt deels gecompenseerd door de regeling waarbij

Chris Lalala|08.04.20|12:59

Reken er maar op dat bijna niemand wat krijgt. Tis weer een sigaar uit eigen doos. Wel belasting betalen maar niente krijgen. De meeste Taxi ondernemers met 1 auto staan op prive adres ingeschreven. Voor de buhne en media doen alsof ze helpen. Maar in de praktijk de regels zo opstellen dat 80 procent er geen recht op heeft. Wat een blamage!!! Wel binnenkort miljarden overhevelen naar Europa maar de eigen bevolking laten stikken. Wat een schijtbeleid.

Peter Walgreen|08.04.20|11:51

Over een periode van 3 maanden.

Rodney Barten|08.04.20|11:51

Ik denk dat de zzp-ers die vanuit huis werken wel in aanmerking komen, mits aan de 4000 euro vaste kosten eis word voldaan. Dat laatste punt is ietwat lastig, moeten die vaste kosten werkelijk vallen in die drie maanden of mag je ook een gemiddelde berekenen van vaste kosten die je in een jaar uitgeeft? Denk daarbij aan je accountant en bedrijfsverzekering e.d Mag je bv ook je onderhoud/ banden meerekenen, dat zijn ondanks dat het variabele kosten zijn toch kosten die altijd terug komen.

Peter Walgreen|08.04.20|11:50

Onder je vaste lasten/kosten vallen o.a. afschrijving, verzekering, onderhoud, servicebeurt, kiwa (denk aan je geldigheid van je passen die wel doorlopen maar waar je nu niets aan hebt) , bankkosten, boekhouder.
Zo kom je over een periode makkelijk aan € 4000.00 kosten.

Hamid Abbasi|08.04.20|11:15

Allereerst fijn dat al het harde werk zich heeft geloond in erkenning voor de taxibranche! Helaas vind ik het bericht boven uitermate verwarrend. Komen de zzp’ers met een vestigingsadres aan huis wel of niet in aanmerkingen? Moeten zij hier minimaal 4000 euro aan bedrijfskosten hebben opgelopen over 3 maanden, of niet? De meeste zzp’ers zullen denk ik de vaste kosten limiet niet per se overschrijden, maar lijden wel aan een gigantisch hoog omzetverlies.

Taxivervoer Europa|08.04.20|10:26

Je krijgt alleen een compensatie als je meer dan 4000 euro vaste lasten heb in deze maanden . Veel chauffeurs zitten hier onder dus hebben wel een gigantische omzetderving maar vallen tussen wal en schip.

Iedereen veel sterkte toegewenst in deze moeilijke tijden

Groet,
Taxivervoer.eu

Arash Ayubzadeh|08.04.20|09:50

– Aanvragen mogelijk per 15 April (dan zijn SBI codes bijgewerkt)

– ZZP’ers kunnen DigiD gebruiken om in loggen.
https://www.rvo.nl/actueel/nieuws/tegemoetkoming-2e-uitbreiding-voor-extra-sbi-codes

– Tel nr Economische Zaken +31 88 042 42 42 ( voor vragen als je bijvoorbeeld anders moet inloggen dan met DigiD denk aan bedrijven met personeel etc.

Uw Taxi Heerlen|08.04.20|09:30

Voor de brancheorganisaties en alle anderen die hiervoor hard hebben gevochten, zeg ik bedankt, anders waren de zzp’ers weer aan de kant geschoven. Goed nieuws.

Groeten van
Uw Taxi Heerlen

Uw Taxi Heerlen|08.04.20|09:25

Voor de brancheorganisaties en alle anderen die hiervoor hard hebben gevochten,zeg ik bedankt, anders waren de zzp’ers weer aan de kant geschoven. Goed nieuws.

Groeten van
Uw Taxi Heerlen

Erik Boom|08.04.20|09:03

@ Robert Gupta, een auto leasen is niet een van de voorwaarden voor TOGS dus lijkt mij ook niet zo noodzakelijk.

Erik Boom|08.04.20|09:02

@Robert Gupta, een auto leasen is niet een van de voorwaarden voor deze regeling en dus ook niet aan de orde

airport-taxi vervoer|08.04.20|09:01

‘kunnen nu voor de gift in aanmerking te komen’

Had liever gehoord van BV Nederland : ‘jullie komen in aanmerking’, niet ‘jullie kunnen in aanmerking komen’

Erik Boom|08.04.20|09:01

@ Richard dat klopt niet helemaal, de 20% waarover jij praat is voor bedrijven met personeel en kunnen tegemoetkoming aanvragen via het UWV voor de LOONKOSTEN, dat is niet deze gift. Dit is de TOGS een heel andere regeling

richard Jaasma|08.04.20|08:09

Dit is goed nieuws, ik hoop wel nog dat, er aan de andere zzpers ook nog gedacht wordt,die er nu als nog naast vissen !!!De Taxibranche in Nederland moet overeind blijven!!!
Taxi Richard Sneek

Bert Huisman|08.04.20|06:49

Waarom zo moeilijk doen omdat privé en zakelijk adres op één lokatie, het gaat er toch om dat je zoals ik en denk bijna iedere taxi/touringcar bedrijf bijna je complete omzet ziet mislopen deze maanden. Vandaar dat woord compensatie

Clash Royale|08.04.20|01:51

Volgens mij zijn er nog maar weinig bedrijven of zzp’ers die daadwerkelijk de papieren hebben gehaald. En toen pas hun vergunning.
Want dan was duidelijk geweest dat een afschrijving ook een kosten post is.

De Jong Richard|08.04.20|01:30

fadil wat jij zegt klopt niet. . Deze NOW-regeling is opengesteld voor alle bedrijven die van maart tot en met mei minimaal 20 procent minder omzet draaien dan normaal. Mochten de beperkingen langer voortduren, dan worden de regelingen mogelijk verlengd.

Fadil Mouridi|08.04.20|01:16

Beste collegas, een opmerking van mijn zijde voor alle goede begrippen, wanneer je een taxi onderneming hebt aan huis (prive adres), en voertuigen hebt, rondrijden heb je geen recht op 4000 eueo regeling, dat is dan mooi balen wat een ellende

Robert Gupta|07.04.20|23:43

Wel goed nieuws dus zolang je je auto least is de kans groot dat je het krijgt want anders zijn je kosten niet zo hoog dat je 4000€ nodig zou hebben voor 3 maanden lijkt me.

Rodney Barten|07.04.20|23:18

Goed nieuws in deze tijden van nood!

Eric T|07.04.20|22:57

Zou fijn zijn als het lukt…voorlopig is het afwachten. Wat airport taxi dude nu weer loopt te zeiken over uber is mij ff onduidelijk

airport-taxi vervoer|07.04.20|22:43

Bedankt Uber. Daar is de uitgang!