Bouwproject

Zorgen over verkeerssituatie rond Den Haag Centraal: ‘heel grimmig’ voor voetgangers

Foto: Den Haag Centraal
Rondom het station is een gevaarlijke situatie ontstaan, volgens Hart voor Den Haag. Foto: Shutterstock, Sirozy

Sinds oktober vorig jaar zijn er werkzaamheden rondom Den Haag Centraal, vanwege het nieuwbouwproject KJ Den Haag. De resulterende verkeerssituatie op de Bezuidenhoutseweg heeft tot zorgen geleid bij Hart voor Den Haag en de partij heeft daarom schriftelijke vragen gesteld. Volgens de grootste Haagse gemeenteraadsfractie moeten voetgangers door een “grimmig” gebied lopen en is het fietspad te druk.

Voor Den Haag Centraal kunnen voetgangers niet meer lopen. Volgens Hart voor Den Haag is niet duidelijk waar voetgangers dan moeten lopen. “De enige plaats waar voetgangers zouden kunnen lopen is een pad dat gecreëerd is tussen Den Haag Centraal en de bouwplaats. Helaas is dit heel grimmig geworden omdat planken en bouwnetten weinig tot geen licht doorlaten. Dit zorgt ervoor dat mensen hier overdag al niet graag lopen, laat staan in de avond en nacht”, aldus Rita Verdonk (Hart voor Den Haag).

Ook vindt de partij dat het te druk is op het fietspad door de werkzaamheden. “Fietsers maken graag gebruik van de Koningin Julianalaan om via de Bezuidenhoutseweg richting de stad te fietsen. Daarnaast maakt het reguliere fietsverkeer de stad uit gebruik van hetzelfde fietspad.” Daardoor is het fietspad op de Bezuidenhoutseweg nu “overvol”, aldus de partij. “Daarnaast negeren voetgangers massaal het verbodsbord. Dit zorgt voor gevaarlijke situaties”, beschrijft de partij de situatie op haar website. Op de site is een foto te zien waar voetgangers over het fietspad wandelen.

De partij heeft vragen gesteld aan het Haags gemeentebestuur. Hart voor Den Haag wil onder meer weten hoe lang de situatie nog gaat duren, of het gemeentebestuur de verkeerssituatie van tevoren geëvalueerd heeft en wat er aan gedaan wordt.

Gemeente verwachtte overlast

Wethouder Arjen Kapteijns kon nog niet reageren op de kritiek van de partij. De raad moet eerst geïnformeerd worden, laat zijn woordvoerder weten. Wel blijkt uit raadsdocumenten dat de gemeente van tevoren op de verkeershinder geanticipeerd had. “De gemeente wil de bouw op het KJ-plein zo prettig mogelijk laten verlopen ondanks dat bouwen op een dergelijk centrale plek in de stad onvermijdelijk overlast met zich meebrengt”, schrijft wethouder Robert van Asten (Stedelijke Ontwikkeling) in een raadsbrief.

“Omdat de woontorens 90 meter hoog zijn, strekt de bouwveiligheidszone zich uit over het voet- en fietspad langs de stationszijde van de Bezuidenhoutseweg. Bij hijssituaties zouden dan in potentie gevaarlijke situaties kunnen ontstaan”, zo valt te lezen in een raadsbrief uit september 2023. “In goed overleg met de aannemer is een oplossing gevonden waardoor het mogelijk blijft om voor de fietser en de automobilist veilig de Bezuidenhoutseweg richting de Utrechtsebaan te gebruiken.” Voetgangers kunnen gebruik maken van het voetpad aan de Koekamp-zijde.

Fietsersbond akkoord

Als het gebouw de 22ste verdieping bereikt is het op sommige momenten niet meer mogelijk om het fietspad richting de Clauslaan te gebruiken, schrijft de wethouder. “Gedurende circa 15 minuten wordt het fietsverkeer dan via de rijbaan geleid. Het autoverkeer moet dan in die korte periode omrijden via de Prinssesegracht. Met de aannemer is afgesproken dat deze situaties buiten de ochtendspits plaatsvinden.” Volgens wethouder Van Asten zijn deze oplossingen met de Fietsersbond besproken en vond de bond deze aanvaardbaar.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Laura Houtenbrink