Wmo-pilot

Ondanks miljoenensubsidie slechts handvol gebruikers: hoe MaaS-app Goan sneuvelde

Beeld: Wmo-vervoer
Foto ter illustratie. Foto: ANP, David Rozing.

De Twentse vervoersapp ‘Goan!’, die in 2022 offline ging, was geen succes. Slechts 25 Wmo-pashouders hebben de app vaker dan één keer gebruikt. De app was ontwikkeld als onderdeel van zeven MaaS-pilots van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) en kreeg anderhalf miljoen euro subsidie. Volgens Paul Pietersen, die de app ontwikkelde, wilde het ministerie te veel bereiken in een te korte tijd.

Het voornaamste doel van de app was om Wmo-pashouders te stimuleren vaker van het ov gebruik te maken. Maar ook reguliere reizigers konden gebruik maken van de app. Via het platform konden reizigers ritten boeken voor de trein, buurtbus, Regiotaxi, AutoMaatje, en verschillende vormen van deelmobiliteit. De initiatiefnemers; de provincie Overijssel, het Ministerie van IenW en acht gemeenten, hoopten dat 10.000 inwoners de app op hun telefoon zouden zetten. Uiteindelijk zijn dat er 4.854 geworden. In totaal zijn er slechts 738 reizen geboekt, waarvan 600 door Wmo-pashouders.

Pandemie

Een half jaar na de start van de pilot werd al duidelijk dat de app niet erg populair was, blijkt uit raadsdocumenten van de provincie Overijssel. Volgens het provinciebestuur lag dat aan de pandemie, omdat er toen sowieso minder met het ov werd gereisd. De pilot werd daarop verlengd.

Een jaar later bleek echter dat er wel meer redenen waren voor het weinige animo. “Ook in de fases waarin het reguliere ov weer breder inzetbaar was bleek de app niet de gewenste functies een deelsystemen aan zich te kunnen verbinden”, schreven de Gedeputeerde Staten daarover. Verschillende deelaanbieders wilden zich niet aansluiten bij de app. “Ook technisch en organisatorisch bleek de opzet van onze app helaas nog een brug te ver.” De pilot en de app werden daarom in 2022 stopgezet.

Teveel in te korte tijd

Volgens Paul Pietersen van Qarin, dat de app ontwikkeld heeft, wilde het ministerie teveel in een te korte tijd. “Tienduizend nieuwe klanten in een jaar is echt ingewikkeld. Als je zoiets doet, neem er dan ook de tijd voor”, aldus Pietersen. Ook was het project niet doelgericht genoeg. “De vraag was: maak een app voor het doelgroepenvervoer. Maar eigenlijk wilde de opdrachtgever dat de app voor iedereen moest zijn. Dan gaat het door elkaar lopen”, zegt hij.

“Verder was de app niet integraal aangesloten bij het callcenter waar de wmo-reizigers hun ritten meestal boekten. “Dat callcenter kon dan dus niet zien als een reiziger een rit geboekt had”, gaat hij verder. Dat was onhandig als reizigers nabelden over hun reis. “Dus de les is: kijk specifiek naar je doelgroep en betrek alle stakeholders.” Toch heeft Pietersen geen spijt dat hij heeft meegedaan aan het project. “We hebben er veel van geleerd.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Onderwerpen: ,

Auteur: Laura Houtenbrink