Auto niet dominant bij grote winkelcentra

Met bijna 32.000 winkels is internet het grootste winkelcentrum van Nederland. Toch groeien ook de grotere fysieke winkelcentra. De meeste mensen komen er per fiets of te voet.

Dat blijkt uit het Randstad Koopstromenonderzoek 2016.

De bestedingen bij webwinkels zijn in vergelijking met 2011 bijna verdubbeld. Inwoners uit de Randstad besteden 11,9% van hun uitgaven aan producten bij webwinkels. Voor de dagelijkse boodschappen gaat het om 1,6% van de totale uitgaven. Dit was in 2011 nog 0,8%. Voor de niet-dagelijkse aankopen (zoals kleding en elektronica) groeide dit van 11% in 2011 naar 21,6% in 2016. Naar verwachting zet deze groei door aangezien vooral jongeren relatief veel online kopen.

Consumenten zijn daarnaast hun dagelijkse boodschappen dichterbij huis gaan doen. Hiervan profiteren vooral de kleinere winkelcentra. Ondanks de toenemende rol van webwinkels, versterkten ook de grootste centra in de grote steden hun positie voor de niet-dagelijkse aankopen. De middelgrote winkelcentra tussen de 40.000 en 60.000 m2 winkelvloeroppervlak (wvo) in wijken en stadsdelen hebben het  moeilijk.

De centra van middelgrote steden staan, net zoals in veel andere delen van Nederland, onder druk. Juist deze centra zijn de afgelopen jaren sterk gegroeid, maar hebben bij teruglopende bestedingen minder onderscheidend vermogen ten opzichte van andere grote centra en internet.

Het gebruikte vervoermiddel van consumenten die boodschappen doen verschilt nauwelijks bij centra tot 40.000m2 vloeroppervlak. De auto wordt het meeste gebruikt (tussen 40 en 50%), gevolgd door de fiets (circa een derde) en te voet (ca 20%). Het ov wordt nagenoeg niet gebruikt.

Bij grote centra ligt dit anders. De auto is daar niet meer dominant. Er komen meer mensen te voet of op de fiets. In de grootste centra (>100.000m2) is ook het ov een factor van betekenis.
Bij de kleinere winkelgebieden komen veel mensen te voet.

Gebruikte vervoermiddel bij boodschappen doen [bron: Randstad Koopstromenonderzoek 2016]
Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.