Advies Locov

Consumentenclubs zien niets in NS-plan voor ban op Segways en tandems

Als het aan NS ligt mogen straks minder speciale fietsen mee in de trein. Foto: Bert e Boer /

Consumentenorganisaties zien niets in het plan van NS om ligfietsen, tandems en Segways te weren uit de trein. De belangenbehartigers, verenigd in Locov, adviseren de spoorvervoerder daarom af te zien van nieuwe regels voor deze speciale fietsen.

In de plannen van NS is het alleen voor reizigers met een mobiliteitsbeperking nog toegestaan om fietsen met een afwijkend formaat mee te nemen in de trein. Voor alle andere reizigers geldt dan dat voortaan alleen reguliere (elektrische) fietsen, mountainbikes en vouwfietsen zijn toegestaan.

Locov (Landelijk Overleg Consumentenbelangen Openbaar Vervoer) voelt echter niets voor de beperkingen. “Moet de conducteur dan straks aan de eigenaar van een ligfiets of driewieler vragen om te laten zijn dat hij of zij een beperking heeft? Dat lijkt ons heel vervelend voor alle partijen”, vindt Rover-directeur Freek Bos.

Ingrijpende maatregel

Bos stelt dat dit soort fietsen zo weinig voorkomen in de trein, “dat we geen reden zien voor zo’n ingrijpende maatregel als een verbod.” Rover wijst erop dat tandems bovendien wel zijn toegestaan in buitenlandse treinen, waardoor de internationale reiziger tegen problemen aanloopt wanneer deze alleen in Nederlandse treinen wordt verboden.

De consumentenorganisaties pleiten er in een advies aan NS juist voor het soort toegestane fietsen officieel uit te breiden om discussies te voorkomen: “Een tandem neemt minder plek in dan twee fietsen. Een e-step kan als bagage onder de bank en neemt minder plek in dan een fiets. Als reizigers hun fiets zouden ruilen voor dit soort speciale fietsen, kan het dus zelfs ruimte besparen in de trein”.

IC Brussel

In de Intercity Brussel wil NS van 9 juni tot en met 15 september 2024 helemaal geen fietsen toestaan. Nu geldt het fietsverbod in de IC Brussel alleen nog in de maanden juli en augustus. De consumentenorganisaties kunnen begrip opbrengen voor het fietsverbod in de drukke Intercity naar Brussel, “zolang dit blijft beperkt tot de hoogzomer en niet verder wordt uitgebreid”.

Wel moet volgens Locov het fietsverbod in de internationale trein van tafel wanneer volgend jaar meer treinen naar Brussel gaan rijden, zegt Rover-directeur Freek Bos. “Bovendien heeft de Tweede Kamer duidelijk gezegd dat de trein naar Brussel straks gewoon gezien moet worden als iedere andere trein. We verwachten dus van NS dat er geen speciale beperkingen worden ingevoerd.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Onderwerpen: , , , ,

Auteur: Erik Verheggen

Hoofdredacteur Mobiliteit, ProMedia Group