Test ERTMS

Maandenlange buitendienststelling Hanzelijn van tafel: ‘Hinder te groot’

Hanzelijn
Een proef met het nieuw beveiligingssysteem ERTMS voor treinen tussen Almere-Zwolle is van de baan. Foto: HollandFoto / Shutterstock

Een geplande maandenlange buitendienststelling van de Hanzelijn en een deel van de Flevolijn is van tafel. Dat schrijft staatssecretaris Vivianne Heijnen (IenW) in een brief aan de Tweede Kamer. Het was de bedoeling om in 2027 het Europese treinbeveiligingssysteem ERTMS te testen op het traject tussen Almere Oostvaarders en Zwolle. Daardoor zouden er drie tot vier maanden geen treinen rijden.

Er was veel kritiek op de geplande maandenlange buitendienststelling, omdat vele duizenden dagelijkse reizigers gedupeerd zouden worden als er geen treinen rijden op de Hanzelijn. In Lelystad kwam daarom de voltallige gemeenteraad in verzet tegen de plannen.

Teveel hinder

Het protest tegen de buitendienststelling lijkt te hebben bijgedragen aan het besluit van staatssecretaris Vivianne Heijnen. In een brief aan de Kamer schrijft Heijnen dat de hinder die de proef zou opleveren, groter blijkt dan aanvankelijk gedacht. Ook erkent de staatssecretaris dat er geen rekening is gehouden met alternatieve reismogelijkheden wanneer het traject maandenlang onbruikbaar zou zijn.

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat maakte zo’n twee jaar geleden bekend dat het traject tussen Almere Oostvaarders en Zwolle de beste testbaan zou zijn om het Europese treinbeveiligingssysteem ERTMS te testen.

Sneller rijden

Naast het implementeren van het veiligheidssysteem wil spoorbeheerder ProRail de treinen sneller laten rijden, zoals op het lange stuk van de Flevolijn (Almere Oostvaarders – Lelystad Centrum) en de Hanzelijn (Lelystad Centrum – Zwolle Centrum). Om de haalbaarheid te testen, moeten hogesnelheidstesten uitgevoerd worden.

Waar er uiteindelijk wél zal worden getest wordt nog onderzocht door het ministerie en ProRail. Volgens Heijnen is het nog wel een uitdaging om opgeleid personeel te vinden. Dat geldt ook voor het vinden van een traject dat geschikt is om alsnog te testen zonder dat de reiziger er al te veel hinder van zal ondervinden. De staatssecretaris gaat er vanuit dat 2027 niet meer gehaald wordt.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Kenneth Steffers

Kenneth Steffers is (politiek) verslaggever, journalist en redacteur voor Mobiliteit.nl