Mobiliteitsdoelen Structuurvisie Infrastructuur en Ruimte maar gedeeltelijk gehaald

SVIRLang niet alle mobiliteitsdoelen uit de Structuurvisie Infrastructuur en Ruimte (SVIR) van het ministerie van Infrastructuur en Milieu worden gehaald. Weliswaar is het aanbod van infrastructuur uitgebreid, het aantal trajecten met een acceptabel reistijdverlies in de spits neemt de laatste jaren niet af. Ook de ontwikkeling van multimodale knooppunten vlot niet.

Het PBL (Planbureau voor de Leefomgeving) monitort om de twee jaar hoe het staat met de doelen uit de Structuurvisie Infrastructuur en Ruimte.

In de Monitor Infrastructuur en Ruimte 2016 constateert het PBL onder meer dat er op dit moment geen sprake is van een betere benutting van de capaciteit van het bestaande mobiliteitssysteem, één van de doelen zoals geformuleerd in het SVIR. Het aantal trajecten met de ‘gewenste reistijd’ in de spits nam sinds 2002 geleidelijk af, om vanaf 2008 weer toe te nemen. Maar sinds 2013 loopt het aantal trajecten met de gewenste reistijd in de spits weer terug.

Het beter benutten van multimodaal ontsloten locaties wordt in de SVIR genoemd als een van de manieren om de capaciteit beter over de netwerken te verdelen. Het aantal arbeidsplaatsen op vooral autosnelweglocaties en in iets mindere mate multimodaal ontsloten locaties is echter sterker toegenomen (ruim 40 respectievelijk 30 procent) dan op openbaarvervoerlocaties en minder goed ontsloten locaties (18 respectievelijk 13 procent).

Ook het aantal inwoners op autosnelweglocaties en multimodaal ontsloten locaties is sterker toegenomen (beide 18 procent) dan op openbaarvervoerlocaties (9 procent) en op minder goed ontsloten locaties (hier bleef het aantal inwoners gelijk).

Verder is het doel om tot de top 4 van EU-landen met de minste verkeersslachtoffers te gaan behoren niet gehaald. De doelstelling om in 2020 niet meer dan 10.600 ernstig gewonden in het verkeer te hebben, komt hiermee niet binnen bereik.

En het fietsgebruik, dat aanvankelijk een toename liet zien, stabiliseert zich inmiddels.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.