Versleten bruggen

Elisabeth Post (TLN): overheid moet haast maken met aanpak fileprobleem

Elisabeth Post: "Nogal eens loop ik aan tegen wensdenken, studeerkameroplossingen en stokpaardjes" Foto: TLN

De overheid moet vooral vaart maken om te voorkomen dat Nederland vastloopt, zo betoogt Elisabeth Post, de voorzitter van Transport en Logistiek Nederland (TLN), vrijdag op vakbeurs Intertraffic. Er moet volgens haar fors geïnvesteerd worden in de infrastructuur om toekomstige bevolkingsgroei aan te kunnen. “Anticiperend beleid is helaas niet ons sterkste punt.” 

“Onze functie als handelsknooppunt is nog altijd indrukwekkend. En als we buitenlanders op bezoek hebben, laten we met trots onze Deltawerken zien, en terecht”, zo zegt ze. “Maar helaas was er wel de Watersnoodsramp in 1953 voor nodig voor we aan de slag gingen.” De boodschap van Posts speech is duidelijk: er moet snel gehandeld worden als we willen voorkomen dat Nederland verder vastloopt.

Volgens Post moet de Nederlandse overheid “realistisch” beleid maken. “Dat lijkt een open deur, maar ik moet vaststellen dat realisme in de politiek niet altijd aanwezig is. Nogal eens loop ik aan tegen wensdenken, studeerkameroplossingen en stokpaardjes.” En daarvoor zijn de problemen “te complex”, zo denkt ze. “Laat die stokpaardjes in Artis”, aldus de transportvoorvrouw.

Stilstaan kost 2,3 miljard

Dat realistisch beleid behelst bijvoorbeeld de “noodzaak om te investeren in infrastructuur, beheer en onderhoud”. Even later in de paneldiscussie wordt duidelijker wat Post daarmee bedoelt. “Er is veel te weinig budget voor het onderhoud van de infrastructuur. Dat is een beetje ongemakkelijk, want we wisten zeventig jaar geleden al dat die bruggen nu versleten zouden zijn.” En die versleten bruggen zorgen weer voor veel ongemak voor de transportsector, omdat er dan een gewichtsbeperking op komt, met files en omrijden tot gevolg. “Het stilstaan van de volledige logistiek van Nederland kost de samenleving 2,3 miljard. Omrijden is ook heel duur.” Die hinder had voorkomen kunnen worden, denkt ze.

Eric Diepstraten, hoofdingenieur-directeur van Midden-Nederland bij Rijkswaterstaat, vindt dat wat kort door de bocht. “Ik snap de wens om alle werkzaamheden goed op elkaar af te stemmen. Maar alle wegbeheerders hebben nu te maken met een opgave die vele malen groter is dan alleen die ene brug waar een aslastbeperking op komt”, zo reageert hij.

Beeld: panel tijdens Intertraffic
Het volledige panel. Post en Diepstraten zitten naast elkaar. Foto: Laura Houtenbrink.

De twee panelleden worden het duidelijk niet eens. Maar waar Post en Diepstraten elkaar wel in kunnen vinden is dat het nuttig is om data uit te wisselen, om zo hinder te beperken. Dat is ook het pleidooi van medepanellid Chris de Vries (rechts), directeur van het Nationaal Dataportaal Wegverkeer. “NDW heeft een dataplatform waar alle wegwerkzaamheden van Nederland in zitten. En die techniek is mooi, maar het valt of staat bij de input van overheden. En die is nog lang niet altijd volledig. Laat dat genoteerd zijn: ik vind dat alle overheden van Nederland mee moeten doen.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Onderwerpen: ,

Auteur: Laura Houtenbrink