Kort geding

Pauzeconflict busvervoer Twente laait weer op nu Arriva deadline niet haalt

Twee chauffeurs van Arriva onderling in gesprek tussen electrische bussen. ANP / Hollandse Hoogte / Marcel van den Bergh

Vakbond FNV dreigt met een kort geding tegen streekvervoerder Arriva. Volgens FNV houdt Arriva zich niet aan de afspraken over aanpassingen van de werkroosters van buschauffeurs in de regio Twente. De vervoerder zegt echter meer tijd nodig te hebben om de nieuwe roosters te maken.

Vakbonden FNV en CNV en Arriva maakten vorige maand afspraken waarmee op het laatste moment een staking van de buschauffeurs kon worden voorkomen. Zij wilden op 12 maart hun werk neerleggen, om te laten blijken dat ze de werkdruk te hoog vinden.

Het streven was om de gemaakte afspraken eind april te hebben doorgevoerd, maar het kost volgens Arriva meer tijd om alle afspraken te verwerken in een nieuw dienstenpakket. FNV vindt dat het vervoersbedrijf daarmee de afspraken schendt. De vakbond wil dat Arriva deze week toezegt dat uiterlijk 29 april de afspraken zijn verwerkt in de roosters. Zo niet, dan stapt FNV naar de rechter.

Aanrommelen

“In feite rommelt u al vier maanden maar wat aan met de werktijden en werkdruk van uw werknemers”, staat in een brief van FNV aan Arriva. Dat bedrijf nam eind vorig jaar het streekvervoer in Twente over van Keolis. De start verliep stroef. Zo hadden de nieuwe elektrische bussen de nodige kuren, wat leidde tot uitval en vertragingen. Chauffeurs klaagden over de rij- en rusttijden en de werkdruk.

Volgens een woordvoerder van Arriva is het aanpassen van de roosters complex, ook omdat de dienstregeling van de bussen niet mag veranderen. “Het liefst hadden we het dienstenpakket nu al klaar gehad. Maar hoe meer afspraken, hoe ingewikkelder het is. We gaan voor een pakket waar alles in zit, niet voor een tussenvorm met de helft van de afspraken. We hebben daarom afgelopen week een brief aan de medezeggenschap gestuurd met de boodschap: het duurt langer, want we willen het graag goed doen.”

Vakanties

Arriva heeft eerst de roosters aangepast voor de meivakantie en is nu bezig om alles te regelen voor de zomervakantie, waarin “slechts een beperkt aantal” chauffeurs beschikbaar is. Voor de periode tussen beide vakanties in kunnen de nieuwe afspraken vermoedelijk nog niet worden doorgevoerd. FNV vreest dat de chauffeurs daarom pas in september, na de vakantieperiode, iets gaan merken van afgenomen werkdruk bij een normale dienstregeling.

Onderwerpen: ,

Auteur: Redactie Mobiliteit.nl / ANP