Rusttijden

Arriva vraagt ‘dreigende vakbonden’ Twente zich gedeisd te houden

Chauffeurs van Arriva in een onderonsje bij een electrische bus. ANP / Hollandse Hoogte / Marcel van den Bergh

De vakbonden moeten zich voorlopig gedeisd houden. Dat is de boodschap van Arriva in een persoonlijke brief die is verstuurd aan de vakbonden FNV en CNV. Volgens de vervoerder verstoren de vakbonden de lopende onderhandelingsgesprekken met de ondernemingsraad van buschauffeurs (OR Bus) over de dienstroosters en werktijden van Arriva-chauffeurs in Twente.

De chauffeurs in het oosten van Nederland zijn niet te spreken over hun nieuwe werkgever Arriva, die in december vorig jaar de concessie van Keolis heeft overgenomen in de regio. Sinds de chauffeurs rijden onder de vlag van Arriva, wordt er hardop geklaagd over veranderde wacht- en rusttijden, waardoor de werkdruk de afgelopen tijd flink zou zijn toegenomen.

‘Oproep tot actie is verstoring proces’

In de brief die Arriva naar bestuursleden van FNV Streekvervoer en CNV Vakmensen vraagt Arriva de vakbonden om de lopende onderhandelingen met OR Bus niet te blijven frustreren. FNV had zelfs opgeroepen om het busvervoer in Twente stil te leggen als Arriva niet voor afgelopen vrijdag de oude rusttijden – zoals onder de vorige vervoerder Keolis – worden hersteld.

“Iedere oproep tot welke actie dan ook is een verstoring van het proces en een extra vertraging in de weg naar een stabiel dienstenpakket, waar de chauffeurs recht op hebben en al lang op wachten”, zo valt te lezen in de brief van Arriva, die is gedeeld door de vakbonden. Het lijkt er echter op dat FNV gehoor heeft gegeven aan de brief van Arriva, want van een staking onder buschauffeurs in Twente is vooralsnog geen sprake.

Gepasseerd

Arriva schrijft in de brief dat het vervoersbedrijf zich heeft geërgerd aan een “brandbrief” van de vakbonden die is verzonden aan de provincie Overijssel. Publicaties van FNV en CNV in de media hebben ervoor gezorgd dat er volgens Arriva een eenzijdig beeld van de situatie is ontstaan. Zo stelden de vakbonden dat de vervoerder en het buspersoneel “uitonderhandeld” zouden zijn over de voorwaarden van een nieuwe dienstregeling. Arriva geeft aan juist nog steeds in onderhandeling te zijn met OR Bus.

Zelf denkt Arriva dat de vakbonden zich gepasseerd voelen omdat ze niet bij het overleg over de randvoorwaarden voor een nieuwe dienstregeling zijn betrokken. De vervoerder denkt er in samenspraak met de buschauffeurs en OR Bus ook uit te kunnen komen. FNV en CNV stellen daarentegen dat Arriva niet in staat is om goede afspraken te maken met de buschauffeurs over de werktijden en dienstroosters. Volgens FNV zijn de buschauffeurs in Twente zelfs “bijna overspannen” sinds de omwenteling van Keolis naar Arriva.

Arriva hoopt dat de vakbonden zich de komende tijd niet blijven roeren in de onderhandelingsgesprekken met OR Bus, zolang deze nog lopen. FNV en CNV moeten volgens de vervoerder meer geduld opbrengen. Volgens Arriva wordt er in goed overleg toegewerkt naar de beste oplossing voor beide partijen. Het volgende overleg tussen Arriva en OR Bus staat gepland op woensdag 21 februari.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Kenneth Steffers

Kenneth Steffers is (politiek) verslaggever, journalist en redacteur voor Mobiliteit.nl