Limburg onderzoekt gevolgen van overname Arriva
De provincie Limburg gaat bekijken of ze de overeenkomst met Arriva wil aanhouden of beëindigen nu de vervoerder van eigenaar is gewisseld. Deutsche Bahn heeft de vervoerder verkocht aan de Amerikaanse investeerder I Squared Capital.
In de voorwaarden van de overeenkomst tussen Arriva en de provincie is opgenomen dat Limburg de samenwerking mag afbreken als de vervoerder van eigenaar wisselt.
Statenleden van de PvdA in onder meer Limburg stelden deze week vragen over de overname, die donderdag werd bevestigd. De partij maakt zich “grote zorgen” dat een publieke voorziening (het openbaar vervoer) wordt gekocht door “een bedrijf dat vooral winst wil maken”.
Arriva rijdt door heel Limburg met treinen en bussen. Mocht de provincie de overeenkomst met Arriva willen beëindigen, dan zal ze wel met goede argumenten moeten komen, zo legt een woordvoerder namens gedeputeerde Jasper Kuntzelaers (ook PvdA) uit.
Lees ook:
- I Squared Capital koopt Arriva van Deutsche Bahn
- Zorgen in verschillende provincies over verkoop Arriva
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding
Bent u al abonnee?
ik denk dat Arriva db Limburg over wordt genomen door Arriva Noord met de Winkjes filts en GTW treinen en de bussen van Arriva db Limburg wordt overgenomen door de Arriva Noord met de Arriva licht blauwe witte kleur en dat provincie zuid
Limburg heel blij zou zijn en wij mogen ook beplalen wat er komt in Provincie zuid Limburg
@Jos Meijers
De Provincie bepaalt het lijnennet, de dienstregeling en de tarieven, niet de vervoerder. Sommige mensen schijnen te denken dat de vervoerder die zelf mag bepalen.
Het Limburgs openbaar vervoer is in sinds 2006 aanvankelijk in Franse handen en vanaf 2016 in Duitse handen. Arriva is echter een Nederlands bedrijf met gemotiveerd Limburgs personeel en nu een andere buitenlandse aannemer. Wat zou daardoor anders worden? Als dit een argument tot overname zou zijn, is het verstandig eerst van alle leveranciers aan de Provincie Limburg de aandeelhouders te checken.
Arriva heeft dat vervoer-contract óók, en zal zich daar óók aan moeten houden. Mochten er in de ogen van de nieuwe eigenaar onrendabele lijnen bij zitten, dan zullen ze die op de koop toe moeten nemen. Ja, en dat is hún probleem.
Het lijkt me dat de Provincie gewoon een vervoerscontract met Arriva heeft en dat de vraag wie de eigenaar c.q. aandeelhouder van Arriva is daar niets mee te maken heeft. Juridisch een kansloze zaak.