GATEN DICHTEN

RET maakt miljoenenverlies, maar is hoopvol over toekomst

RET
Tram van RET. Foto: Wirestock Creators

Het afgelopen jaar gaat voor RET niet de boeken in als het beste financiële jaar in de geschiedenis van het bedrijf. In 2023 boekte de Rotterdamse stadsvervoerder een miljoenenverlies, blijkt uit de jaarcijfers van RET die onlangs werden gepubliceerd.

Volgens RET begon het afgelopen jaar met tegenwind, maar eindigde met goede afspraken over herstel en een nieuwe CAO. Desondanks heeft de vervoerder het jaar 2023 moeten afsluiten met een miljoenenverlies van 6,4 miljoen euro.

Een financiële opsteker voor RET was de toezegging van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) om 90 miljoen euro in het Rotterdamse ov-netwerk te investeren. Dat bedrag komt bovenop een eenmalige schenking van de gemeente Rotterdam van enkele miljoenen.

Miljoenensteun

De MRDH heeft wel voorwaarden gesteld aan RET voor de steun. De vervoerder moet miljoenen gaan besparen, wat ten koste kan gaan van sommige routes van wijkbussen, maar ook moet resulteren in een nieuw toezicht- en handhavingsmodel. Wel is er door de gemeenteraad toegezegd dat er weer opnieuw zal worden geïnvesteerd in ov-boa’s.

Met hogere opbrengsten uit de kaartverkoop hoopt RET de financiële gaten de komende tijd te dichten. De verwachting is dat de hogere opbrengst uiteindelijk zo’n 100 miljoen euro in het laatje zal brengen.

Uit een analyse door de Autoriteit Consument en Markt (ACM) bleek in februari van dit jaar dat RET de reizigers kostenefficiënter vervoert dan GVB en HTM. Zowel per reizigerskilometer als per dienstregelingskilometer presteert de Rotterdamse vervoerder net wat beter dan de stadscollega’s uit Amsterdam en Den Haag.

Hoek van Holland Strand

RET somt ook een aantal positieve gebeurtenissen uit 2023 op, waaronder de opening van het metrostation Hoek van Holland Strand. Nadat het station, na een jarenlange vertraging, vorig jaar eindelijk werd geopend bleek de verbinding naar het strand meteen een schot in de roos.

“Binnen een half jaar na de opening van metrostation Hoek van Holland Strand telden we ruim 200.000 in- en uitstappers op de unieke metrohalte, pal aan het strand”, zo meldt RET.

Waar RET ook met trots op terugkijkt is de invoering van het betaalsysteem OVpay. Met OVpay kunnen reizigers in- en uitchecken met hun betaalpas, creditcard of mobiele telefoon. Het gebruik van een ov-chipkaart is – tenzij je een abonnement hebt – daardoor niet meer nodig.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Kenneth Steffers

Kenneth Steffers is (politiek) verslaggever, journalist en redacteur voor Mobiliteit.nl