Treinreizigers klagen over gesloten wc’s, maar de oorzaak ligt bij de reiziger
Treinreizigers in Overijssel uiten hun ongenoegen over de gesloten toiletten in treinen van vervoerders Keolis en Arriva, met name op de trajecten van Blauwnet. Klachten betreffen voornamelijk wc-sluitingen op de lijn van Enschede naar Zwolle (Blauwnet/Keolis) en de trein van Zwolle naar Emmen (Arriva).
Het Regionaal Overleg Consumentenbelangen Openbaar Vervoer Overijssel (ROCOV) heeft via een brief aan Keolis en Arriva aandacht gevraagd voor dit probleem. Reizigers moeten de mogelijkheid hebben om onderweg gebruik te maken van toiletten, maar in streektreinen zijn de toiletvoorzieningen regelmatig afgesloten. Dat schrijft RTV Oost.
Verkeerd gebruik
De reden voor het afsluiten van de toiletten is verkeerd gebruik door reizigers. Naast normaal gebruik, belanden ook volledige toiletrollen, maandverbanden, sigarettenpakjes en luiers in de wc-pot. Dit veroorzaakt verstoppingen, waarna de toiletten buiten werking worden gesteld.
Oproepen van Keolis met stickers op deuren om zuiniger om te gaan met toiletpapier en niets anders in de pot te gooien, lijken niet effectief te zijn.
Extra grote afvoerpijp
ROCOV Overijssel adviseert de vervoersorganisaties om reizigers op meer plaatsen in de trein via bijvoorbeeld displays te informeren over het juiste gebruik van de toiletten. Ook wordt voorgesteld om de toiletten uit te rusten met een extra grote afvoerpijp, in de hoop dat dit leidt tot minder verstoppingen en schonere wc’s.
Lees ook:
- Vakbond vol vragen over mogelijke verkoop Arriva
- FNV: NS neemt menstruatieverlof serieus, nog wel stevige discussie over veiligheid
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding
Bent u al abonnee?
Er wordt vaak gezegd dat toiletten op relatief korte trajekten niet nodig zijn, maar dat klopt niet. Iemand met (chronische) darmproblemen moet naar het toilet kunnen gaan, ook al is het trajekt nóg zo kort. Het weerhoudt hen anders om voor de trein te kiezen.
“Oorzaak ligt bij de reiziger” is een heel eenzijdig verhaal natuurlijk. De oorzaak zou ook kunnen zijn dat de vervoerders te weinig mensen inzetten om de voorzieningen schoon en goedwerkend te houden. Hoe vaak mensen een defect toilet tegenkomen, hangt niet alleen af van hoe vaak het gebruikt wordt, maar ook van hoe snel het gefixt wordt.
Sowieso valt het op hoe vaak de trein toiletten in NL vies/defect zijn in vergelijking met het buitenland (observatie).