mobiliteitskaart

Zakelijke reiziger pakt vaker de trein door inchecken met betaalpas

Reiziger checkt in met de telefoon op een NS-station. Foto: Thales.

De zakelijke reiziger pakt vaker de trein doordat het mogelijk is om in te checken met een betaalpas, ziet mobiliteitskaartaanbieder XXImo. “We zien een hele sterke stijging van het OV-gebruik met OVPay en we verwachten dat die gaat doorzetten”, zegt Jur Huber. 

Sinds 31 januari is het mogelijk om met een betaalpas in te checken bij de NS. De mobiliteitskaart van XXImo is de eerste zakelijke kaart die momenteel al werkt met OVpay. De mobiliteitskaart werkt namelijk met hetzelfde EMV-systeem als een betaalpas. “Voor aanbieders van mobiliteitskaarten betekent deze transitie van OV-betalen heel veel”, zegt Huber. Alle huidige mobiliteitskaarten moeten namelijk ook over naar OVpay, en dat is een flinke klus. “Het is nu al mogelijk om met onze kaart – of smartphone of wearable – in te checken in het openbaar vervoer, zonder dat de zakelijke gebruiker daarvoor een aparte OV-chipkaart voor nodig heeft.”

De drempel om de trein te pakken is op deze manier een stuk lager voor de zakelijke reiziger. Volgens Huber kan dat een grote impact hebben. “Bijna elke grote werkgever in Nederland heeft een mobiliteitskaart. Reizigers kunnen met zo’n kaart tanken, deelvervoer huren, of parkeren. Nu kunnen ze daar ook mee inchecken in het openbaar vervoer. Dat is een grote stap vooruit.”

NS-Business Card

Twee weken na de uitrol van OVpay ziet Huber al een stijging van het OVpay-transacties van de zakelijke reiziger. “We zien een stijging, maar dat komt ook gewoon door de introductie van OVpay. Maar we verwachten zeker dat de stijging door zal zetten.”

NS heeft een eigen mobiliteitskaart, de NS-Business Card, voor zakelijke reizigers. Die kaart zal later vervangen worden door een OV-betalen pas. Hiermee kan de reiziger inchecken bij het openbaar vervoer in Nederland, deelauto’s huren van Greenwheels, deelscooters van Check en OV-fietsen van de NS. Het voordeel van de mobiliteitskaart van de NS zijn de treinabonnementen. Reizigers kunnen een stuk voordeliger uit zijn als zij vaak de trein pakken.

De aanwezigheid van de NS-Business Card, doet geen afbreuk aan de stijging aan OV-gebruikers met de mobiliteitskaart van XXImo. Volgens Huber lokt OVpay juist een andere groep zakelijke reizigers het openbaar vervoer in. “Het gaat vooral om de incidentele gebruiker, daarvoor gaat de drempel om de trein te pakken heel erg omlaag. We stuwen op deze manier de meer zakelijke reizigers het openbaar vervoer in.”

Lees ook:

U las zojuist Ă©Ă©n van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Sander Van Vliet

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.