‘ProRail en vervoerders moeten samenwerken bij aansluiten treinverkeer’
Treinen op elkaar laten aansluiten, ook als de één een beetje vertraagd is, draagt bij aan reizigerspunctualiteit. Columnist Rikus Spithorst ziet daarvoor een belangrijke rol weggelegd voor ProRail. Zij zien het wanneer een trein vertraagd is en kunnen beoordelen of het slim is een aansluitende trein nog even te laten wachten. Maar daarvoor moeten de deskundigen van de verschillende vervoerders en ProRail de koppen bij elkaar steken.
COLUMN – Beslissers in en om de spoorsector raken steeds meer doordrongen van het besef, dat de vraag of de treinen op tijd rijden ondergeschikt moet zijn aan de vraag of reizigers op de beloofde tijd op hun bestemming aankomen. Met andere woorden: reizigerspunctualiteit boven treinpunctualiteit. Daarbij gaat het dus ook over eventjes wachten om een aansluiting van een vertraagde trein toch nog te realiseren.
Een zeer openhartig gesprek, onlangs op het Ministerie van Infrastructuur en Milieu, leerde mij dat er ook hard gewerkt wordt aan het beter meten van die reizigerspunctualiteit. Dat vind ik een heel goede ontwikkeling. Een ietwat brommerig “Beter laat dan nooit” kon ik niet inslikken, maar dat doet niets af aan mijn tevredenheid hierover. Immers, je zult zaken ook goed moeten meten om te zien of het je lukt om je doelstelling daadwerkelijk te verwezenlijken.
Aansluitingen
Een complicerende factor is misschien, dat er ook aansluitingen moeten worden geboden tussen treinen van verschillende vervoerders. Waarom dat “misschien”? Ik weet nog zo net niet, of het bieden van aansluitingen tussen treinen van verschillende vervoerders wel écht zo veel ingewikkelder is dan het bieden van aansluitingen tussen treinen van dezelfde vervoerder.
Ik zie bij het organiseren van aansluitingen een belangrijke rol voor de verkeersleiders van ProRail. Zij kunnen het zien als een bepaalde trein een ietsje vertraagd is, en kunnen beoordelen of het slim en haalbaar is om een aansluitende trein nog even te laten wachten. En daarbij maakt het dan niet langer uit of het gaat om treinen van dezelfde vervoerder, of om treinen van verschillende ondernemingen.
Koppen bij elkaar
Ik zou graag zien dat de deskundigen van de verschillende vervoerders en van ProRail de koppen bij elkaar steken om dit alles nog beter te gaan regelen. Als bij de vervoerders de wil aanwezig is om dit nog beter te gaan doen, en ProRail is bereid om dit facilitair te ondersteunen, zal dat een flinke stap vooruit betekenen voor de reiziger.
Een flinke stap, maar nog niet de laatste. Want ook de aansluitingen tussen trein en lokaal en regionaal vervoer (vooral de buslijnen die niet hoogfrequent rijden) zijn een punt van zorg. Maar ik zou zeggen: één ding tegelijk.
Rikus Spithorst, voorzitter van Maatschappij Voor Beter OV
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding
Bent u al abonnee?
Vanuit de reiziger bekeken een aantrekkelijk plan.
Maar wel strijdig met het feit dat de vervoerders worden afgerekend op optimalisatie van hun eigen concessie. Altruïstisch gedrag om concessie-overstijgende reizigers beter te bedienen levert in dit model geen punten op. Vervoerders zullen dus niet direct blij zijn als een partij gaat ingrijpen op hun operatie.
Deze makke van het concessiemodel is overigens al lang bekend: de internationale reiziger overkomt precies hetzelfde.