Bridj: Uber voor het openbaar vervoer

bridj_verkeersnetWat krijg je als je het Uber-concept combineert met het openbaar vervoer en de toepassing van Big Data? Bridj. Een nieuw ov-concept dat afrekent met de vaste busroutes.

De service draait op proef in Boston. Net als Uber – waar Bridj overigens los van staat – gebruikt het systeem een app als vertrekpunt. Na aanmelding wordt men opgepikt door een luxe bus, geschikt voor zo’n 12 personen, met leren stoelen, goed werkende wifi en koffie. Opzet is dat men maximaal een paar minuten loopt vanaf het vertrekpunt en ook weer maximaal een paar minuten naar de uiteindelijke bestemming.

Een ritje kost zo’n 3 tot 5 dollar. Dat is meer dan een ticket voor de ondergrondse, minder dan de prijs van een taxi.

Om de optimale route voor de pop-up busjes te bepalen, wordt data uit een groot aantal bronnen gecombineerd. Naast  de postcodes van gebruikers, worden ook gegevens gezocht via Google Earth, Facebook, Foursquare en de gemeentelijke databestanden, om te zien waar mensen wonen en werken. Eventueel worden daar gegevens van belangrijke evenementen zoals concerten en sportwedstrijden aan toegevoegd.

De eerste testen wijzen uit dat een aantal routes meerdere keren per dag gereden kunnen worden, andere hoogstens twee keer op een dag. Maar meestal rollen er willekeurige routes uit de bus, gebaseerd op de voorkeuren van gebruikers, het verkeersaanbod en andere factoren.

De wachttijden blijven onder de tien minuten. Dat kan minder worden als er meer  gebruikers meedoen. De totale reistijd is nu ongeveer de helft vergeleken met een rit in de metro. Bovendien stap je dichter bij je huis of je werk in en uit.

Begin volgend zal duidelijk worden of het systeem op grote schaal wordt ingezet.

 

Onderwerpen: ,

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.