Overal betaald parkeren

Utrechts parkeerplan na maanden gesteggel toch aangenomen

parkeren Utrecht
Op termijn geldt betaald parkeren overal in Utrecht, maar wel op bepaalde tijden. Foto: ANP, Egbert Hartman.

Na maandenlang overleg is het Utrechtse plan om betaald parkeren in de hele stad in te voeren toch door de gemeenteraad geloodst. Wel heeft de raad enkele amendementen en moties aangenomen. Zo heeft het college moeten beloven dat zij een passende parkeeroplossing zoekt voor politiemensen die te maken krijgen met betaald parkeren.

“Politieagenten zijn vaker aangewezen op op eigen vervoer dan andere beroepsgroepen”, staat in een van de aangenomen moties, ingediend door ChristenUnie, PvdA en D66. Dat komt doordat politiemensen vaker risico’s hebben met betrekking tot hun fysieke veiligheid, aldus de indieners. “De invoering van betaald parkeren kan voor politiemedewerkers mogelijk een negatieve invloed hebben op de capaciteit en kwaliteit van de politieorganisatie.” Daarom moet het college een parkeeroplossing zoeken voor politiemensen die in een gebied werken waar betaald parkeren geldt. Eigenlijk wilde het college alleen uitzonderingen maken voor de zorg en het onderwijs.

Het is de bedoeling dat betaald parkeren uiteindelijk in de hele gemeente Utrecht geldt, maar dat gaat wel geleidelijk. Het college denkt er twaalf jaar over te doen. Ook geldt het betaald parkeren enkel tussen 6 en 11 uur ’s morgens. Het college had aanvankelijk het streven om betaald parkeren op termijn de hele dag te laten gelden, maar daar was de raad het niet mee eens. “Uitbreiden van de venstertijden moet vooraf geen streven zijn, maar moet plaatsvinden na een draagvlakmeting of raadsbesluit”, aldus vijf partijen in een motie, waaronder VVD en CDA. Ook denken de partijen dat het voor inwoners en bedrijven minder ingrijpend is als het betaald parkeren enkel ’s morgens geldt.

Effecten meten

Met het voorstel wil het Utrechts college een “duurzaam mobiliteitssysteem” bespoedigen en de “schaarse openbare ruimte” beter verdelen. De raad wil dat het gemeentebestuur gaat meten of de nieuwe parkeerbelasting ook echt die effecten heeft. “Dat kan zijn door meer ov- en fietsgebruik of door een toename van het aantal lege parkeerplekken.” Ook wil de raad dat Utrecht de ontwikkelingen rondom SUV’s en andere grote auto’s in de gaten houdt, en overweegt om daar op termijn meer parkeerbelasting voor te gaan heffen. Dat is nu aan de hand in Parijs, en in andere grote steden ook een onderwerp voor gesprek.

‘Melkkoe’

Met het aannemen van het raadsvoorstel komt er een eind aan maandenlang gesteggel over het voorstel. Partijen als de VVD hebben het college eerder ervan beschuldigd de parkeerbelasting als een “melkkoe” te gebruiken. Ook vond de VVD dat er een draagvlakmeting uitgevoerd had moeten worden. De partij wilde eigenlijk het liefst dat er een parkeerreferendum gehouden zou worden, net zoals in Haarlem en Amersfoort en dat het plan niet door zou gaan. De partij heeft dan ook tegen het plan gestemd, net als BIJ1, CDA, DENK, EenUtrecht, Utrecht Solidair en UtrechtNu. De andere partijen, ChristenUnie, D66, GroenLinks, Partij voor de Dieren, PvdA, Horizon, Student en Starter en Volt stemden wel voor. Daarmee is het plan met 70 procent van de stemmen aangenomen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Onderwerpen:

Auteur: Laura Houtenbrink