FNV: huidige regels staan verbetering banenplan OV in de weg
FNV Bondgenoten is tevreden met het gezamenlijke sectorplan Openbaar Vervoer, waarin is afgesproken dat grote partijen in het openbaar vervoer samen met de vakbonden een aantal grote knelpunten op de arbeidsmarkt aanpakken. Zo worden jongeren aangetrokken en oudere werknemers gestimuleerd om langer door te werken. Maar het plan was nog mooier geweest als vrijwillige uittreders van 64 jaar en ouder hun baan één op één zouden afstaan aan jongeren. Maar de huidige regels maken deze oplossing niet mogelijk, stelt FNV.
Het plan draait onder meer om 245 nieuwe leertrajecten plus extra leerbanen voor jongeren, duurzame inzetbaarheid van duizenden oudere werknemers en meer scholing. FNV Bondgenoten is nauw betrokken bij de ontwikkeling ervan: “We zijn blij met de positieve aanpak die de sector aantrekkelijker maakt voor jongeren. Voor het eerst werken grote, concurrerende partijen samen om problemen op de arbeidsmarkt aan te pakken”, stelt bestuurder Vervoer Roel Berghuis. Maar het plan had volgens hem nóg mooier gekund.
Instroom jongeren
De achterban van de vakbond was met het plan gekomen om vrijwillige uittreders van 64 jaar en ouder één op één hun baan te laten afstaan aan jongeren. Ook de werkgevers in de sector vonden dit plan bespreekbaar. Maar de huidige fiscale regels maken de een-op-een oplossing zo duur, dat nu voor deeltijdpensioenplan is gekozen.
Met name de RVU-boete (Regeling voor Vervroegde Uittreding ) staat zulke een-op-een-ruilregelingen volgens FNV in de weg. “Zonder die boete hadden we in het sectorplan nog mooiere afspraken voor instroom van jongeren kunnen maken. Vervroegde uittreding had voor jongeren honderden banen meer kunnen opleveren.” aldus Berghuis.
Sectorplan
FNV Bondgenoten pleit bij het kabinet om deze RVU-boete tijdelijk buiten werking te stellen, zodat bonden en werkgevers écht werk kunnen gaan maken van werk voor jongeren. Minister Asscher van Sociale Zaken en Werkgelegenheid draagt een flink deel bij aan het sectorplan Openbaar Vervoer en gaf op 17 november in Rotterdam het officiële startsein.
Lees ook:
Subsidie voor 245 werkplaatsen jong talent in OV-sector
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding
Bent u al abonnee?
Beste Cees,
Er zijn OV bedrijven die de komende jaren door vergrijzing grote aantallen medewerkers zullen zien verdwijnen. En ik denk ook niet dat die 1 op 1 zullen worden vervangen, maar er zal wel degelijk een behoefte bestaan aan instroom van nieuwe (jonge) medewerkers. Aan de andere kant ben ik het met je eens dat door de politiek bedachte aanbestedingsverplichtingen er voor zorgt dat een bedrijf behoorlijk terughoudend zal zijn om te veel medewerkers vast op de loonlijst te nemen.
Beste lezers,
Mooi plan, leuk verzonnen maar de OV bedrijven gaan denk ik geen jongeren aannemen.
Veel bedrijven hebben nu te kampen met de afbraak van hun vervoersgebieden en provincies gaan daarnaast hun bestekken op termijn aanpassen omdat men van het huidige OV af wil.
De inzet wordt vrijwilligers en buurtbusconstructies en elektrische fietsen.
Dit is geen positief beeld voor de jongeren om aan de slag te gaan bij het OV.
Laat de provincies eerst maar eens hun dwaze plannen wizjigen.