‘Vervoersbedrijven moeten gedupeerde reizigers compenseren’

bus Veolia Breda

OV-bedrijven moeten een goede compensatieregeling instellen voor alle forenzen en scholieren die financieel gedupeerd zijn door de afschaffing van het landelijke sterabonnement voor het stads- en streekvervoer per 1 januari. Dat bepleit het OV loket in de rapportage over het laatste kwartaal van 2012.

Nu er een einde gekomen is aan het landelijk systeem, constateert de ombudsman voor het openbaar vervoer een sterke versnippering. Elke regio kiest een eigen aanpak. Sommige regio’s hebben een alternatief ontwikkeld in de vorm van een regionaal sterabonnement, dat in meerdere regio’s en bij verschillende vervoersbedrijven geldig is. In regio’s waar zulke alternatieven niet bestaan, kregen vaste reizigers te maken met prijsstijgingen die opliepen tot 75 procent.

Afschaffen landelijk sterabonnement

Het sterabonnement is bedoeld voor reizigers die vaak binnen een bepaald gebied reizen of een vast traject afleggen en gaat uit van een centrumzone en een aantal zones daaromheen. Tot 1 januari gold in heel Nederland per zone hetzelfde tarief. Met ingang van 2013 mogen regio’s zelf bepalen of ze een regionaal sterabonnement blijven hanteren en mogen ze zelf het tarief bepalen.

De meest klachten die bij het OV loket binnenkomen zijn afkomstig uit Noord-Brabant, Gelderland en Zuid-Holland. Het gaat om regio’s waar vervoerders en hun opdrachtgevers overgestapt zijn van een zone- of stersysteem op reizen per kilometer.

Hoeksche Waard en Goeree-Overflakkee

Vooral vanuit de Hoeksche Waard en Goeree-Overflakkee regende het klachten. Hoewel er in deze twee regio’s en de Drechtsteden inmiddels een compensatieregeling voor scholieren is gekomen, vindt het OV loket die maatregel niet ver genoeg gaan. De compensatieregeling zou ook moeten gelden voor meerdere groepen gedupeerde reizigers, zoals forenzen. Ook andere regio’s zouden er volgens het OV loket goed aan doen om compensatie te bieden.

In de kwartaalrapportage waarschuwt het OV loket er verder voor dat afschaffing van het papieren treinkaartje gaat leiden tot een sterke groei van het aantal klachten van reizigers met een voordeelurenabonnement. Die zijn met een OV-chipkaart duurder uit. Nu kunnen ze hun reis immers nog opsplitsen door twee kaartjes te kopen: een regulier kaartje voor het deel van de reis dat ze voor 9.00 uur afleggen en een kortingskaartje voor de reis na 9.00 uur.

Bijna 7.000 klachten over 2012

In 2012 heeft het OV loket in totaal 6.937 unieke klachten ontvangen. In de afgelopen jaren lag dat aantal alleen in 2010 hoger (7.647) vanwege de grote problemen met de OV-chipkaart voor studenten. Per maand bekeken over de jaren 2008 tot en met 2012 zorgt december 2012 voor een absoluut klachtenrecord. In die maand kwamen er ruim duizend klachten binnen bij het OV loket. Het flinke aantal is naast de afschaffing van de landelijke sterabonnementen te wijten aan wijzigingen in de dienstregeling per 9 december, de afschaffing van de Beneluxtrein en de problemen met de Fyra.

Auteur: Bart Pals

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.