Aantal reizigers metrolijn E/RandstadRail sterk gestegen

Het aantal reizigers dat sinds de opening van de nieuwe metrotunnel met metrolijn E/RandstadRail reist, is met 70% gestegen. Sinds 17 augustus rijdt de metrolijn door de Statenwegtunnel en via station Blijdorp naar Rotterdam Centraal. De groei van het aantal reizigers is boven verwachting. Men rekende op 14.000 reizigers per dag. Het aantal reizigers bedroeg begin september 2010 in totaal 17.200 per dag.
In 2002, toen de NS nog met treinen over de Hofpleinlijn reed, was dat aantal 7.200. Na de overname van de lijn door RandstadRail was het aantal reizigers al gestegen naar ruim 10.000 per dag. Als er eind volgend jaar doorgereden wordt tot Slinge en de frequentie van 4 x per uur naar 6 x per uur wordt opgevoerd, is de verwachting dat het aantal reizigers verder zal toenemen tot ruim 28.000 reizigers in 2014.
In de spits tussen 8 uur en half negen zitten de voertuigen overvol. Op dit moment is daar niets aan te doen. De metrostellen hebben al een maximale lengte en omdat in de tunnel maar op één spoor gereden kan worden, kan de frequentie van het aantal ritten per uur niet worden verhoogd. Deze situatie duurt nog tot en met de zomer van 2011.
Bij de stijging van het aantal reizigers spelen verschillende factoren een rol. Naast verruiming van de mogelijkheden om direct op Rotterdam Centraal over te stappen op andere vormen van ov, speelt ook een rol dat de QBuzz-lijnen vanaf 23 augustus niet meer doorrijden naar Rotterdam Centraal. De extra overstap van de bus op RandstadRail levert deze reizigers extra tijdwinst op, omdat zij nu niet meer met de bus door het drukke Rotterdamse verkeer hoeven te reizen. Langs de metrolijn zijn ook verschillende voorzieningen geplaatst, zoals P+R-terreinen en fietsenstallingen die het voor automobilisten en fietsers makkelijk maken om over te stappen op metrolijn E/RandstadRail. De volle P+R-terreinen langs het traject bevestigen nog het succes van die voorzieningen, aldusde Stadsregio.
Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.