SWOV en RAI: nieuwe auto ieder jaar gemiddeld 4% veiliger

Nieuwe auto’s worden ieder jaar gemiddeld 4 procent veiliger. Dat blijkt uit de publicatie Veilig onderweg met de auto van SWOV en de RAI Vereniging. De toename komt onder meer, zo denken beide organisaties, door de komst en verplichtingstelling van elektronische stabiliteitscontrole en dagrijverlichting. Ze verwachten dat het aantal verkeersslachtoffers nog meer daalt met de verdere introductie van rijtaakondersteunende systemen. Belangrijk is wel, benadrukken ze, dat automobilisten meer bekend raken met de systemen.

Vielen er in 1972 nog meer dan 3.000 doden, in 2017 daalde dit aantal naar ruim 600, signaleren SWOV en de RAI Vereniging. De auto-industrie leverde volgens hen een belangrijke bijdrage door auto’s steeds veiliger te maken. In de afgelopen tien jaar zijn nieuwe auto’s 3 tot 4 procent per jaar veiliger geworden, berekende SWOV. De RAI Vereniging wijst op cijfers van Euro NCAP. In 2013 onderging 70 procent van alle nieuw verkochte auto’s een botsproef en 80 procent zou hier de maximale score van vijf sterren gehaald hebben.

Zichtbaarheid en herkenbaarheid

Beide partijen wijzen specifiek naar de introductie van motorvoertuigenverlichting overdag (MVO) en elektronische stabiliteitscontrole (ESC). MVO is sinds 2011 verplicht voor iedere nieuwe personen- en bestelauto. En met ingang van 7 augustus 2012 moeten ook nieuwe typen vrachtauto’s en bussen hierover beschikken. Het systeem zorgt ervoor dat lampen overdag automatisch gaan branden als de auto start. Dit bevordert de zichtbaarheid en herkenbaarheid van weggebruikers en vermindert daarmee de kans op ongevallen, is de vaststelling.

De organisaties schatten dat in 2020 55 procent van het rijdende wagenpark van dit systeem is voorzien. In 2030 moet dit maar liefst 80 procent zijn. Het is de verwachting dat in 2020 hierdoor 10 verkeersdoden minder vallen in Nederland.

ESC is sinds 2014 verplicht in alle nieuwe auto’s. Het systeem zorgt ervoor dat de auto stabiel blijft in alle rijomstandigheden en en situaties. In 2020 rijdt moet circa 60 procent van de auto’s met dit systeem rondrijden, verwachten SWOV en de RAI Vereniging. Hierdoor daalt het aantal verkeersdoden volgens hen ook hiermee met zo’n 10 personen.

Gecombineerd gebruik

SWOV en de RAI Vereniging zien veel in het gecombineerd gebruik van adaptive cruise control, autonomous emergency braking en forward collission warming. Dat moet het aantal kop-staartbostingen met letsel terugdringen met zo’n 40 procent, stellen ze.

Probleem is wel, onderstrepen ze, dat rijtaakondersteunende systemen (ADAS, advanced driver assistance systems) in de praktijk onvoldoende gebruikt worden. Slechts 5 tot 10 procent van de zakelijke rijders die deze systemen in hun auto hebben, is hiervan op de hoogte, rekenen ze voor. Bovendien moeten automobilisten volgens hen leren omgaan met situaties waarbij ze zelf niet rijden, maar wel toezicht moeten houden of de auto het zelf goed doet.

Auteur: Jan Pieter Rottier

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.