Driekwart rijdt te hard in nieuwe 30-kilometerzone Amsterdam
Een maand na de invoer van de nieuwe maximumsnelheid rijdt ongeveer 75 procent van de Amsterdamse automobilisten te hard, zo blijkt uit een steekproef van AT5. Volgens de Fietsersbond moet de weginrichting worden aangepast. Wethouder Melanie van der Horst vindt het nog te vroeg om conclusies te trekken, maar overweegt wel om meer te gaan handhaven.
Verder lezen?
U hebt het maximumaantal gratis artikelen bereikt voor deze maand. U kunt een abonnement nemen om verder te lezen.
Meer campagnes en handhaving lijken me de sleutel. De Stockholm Declaration indachtig moeten we niet in de eerste plaats de verkeersomgeving herinrichten maar automobilisten leren die verkeersomgeving anders te lezen: bebouwde omgeving = max30, tenzij (op bredere wegen) anders aangeduid.
In Spanje, de UK, veel Franse en Belgische steden heeft men dat begrepen. Nederland blijft vasthouden aan oude boekjes (die sinds 2020 toch voorbijgestreefd zijn)? Met een bijhorende prijs voor veiligheid