MaaS-pilot Utrechtse woonwijken zorgt voor 70% minder CO2-uitstoot
De MaaS-pilot in de Utrechtse woonwijken Leidsche Rijn, Vleuten-De Meern heeft gezorgd voor een daling van de CO2-uitstoot, per afgelegde kilometer. Ook wordt na de pilot vaker de elektrische fiets gepakt in regio Utrecht, dan in andere regio’s. Tegelijkertijd is een sterkere integratie van openbaar vervoer in de app nodig, blijkt uit een evaluatierapport dat is opgesteld door marktonderzoeksbureau Rebel Group.
De pilot werd tussen 2019 en 2022 uitgevoerd door Gaiyo, in opdracht van Goedopweg. Het doel van de pilot van de regio Utrecht was te ervaren wanneer mensen kiezen voor deelvervoer, waarom ze dat doen en of dat effect heeft op het reisgedrag. Het project was een van de zeven landelijke pilots die in Nederland werden uitgevoerd.
‘Blij dat ik deel’
Het gebruik van de Gaiyo-app in combinatie met door de gemeente geĂŻnitieerde campagnes zoals âBlij dat ik deelâ, leidde tot een sterkere groei van het gebruik van micro-deelmobiliteit in vergelijking met de regio Amsterdam, Groningen (zonder MaaS-pilot), de rest van Utrecht, en andere MaaS-pilot regioâs. Dit positieve resultaat werd behaald ondanks het feit dat het aantal gebruikers door Covid-19 later op gang kwam dan gepland.
Doordat het gebruik van duurzaam vervoer zoals openbaar vervoer en deelfietsen toenam, daalde de CO2-uitstoot per afgelegde kilometer. Tijdens de pilot daalde de uitstoot van ongeveer 200 gCO2 per kilometer aan het begin van de pilot naar 60 gCO2 per kilometer aan het einde van de pilot. Dit ligt onder het gemiddelde niveau van CO2-uitstoot in Leidsche Rijn, Vleuten – De Meern.
Verder blijkt uit een enquĂȘte onder 260 inwoners van de genoemde woonwijken, dat 66% van de respondenten vaker voor deelmobiliteit kozen als gevolg van het gebruik van de Gaiyo-app. Bovendien gaven meerdere gebruikers aan hun eigen auto te hebben verkocht door het gebruik van de app. Een andere opvallende factor is dat na de pilot in de regio Utrecht de elektrische fiets vaker wordt gepakt dan in andere regioâs en privĂ©-autoritten dus worden vervangen door duurzamer vormen van vervoer.
Stimuleringsacties
Tijdens de pilot zijn diverse stimuleringsacties uitgevoerd die hebben bijgedragen aan de groei in het aantal gebruikers van de Gaiyo app in het pilotgebied. Zo kregen tweehonderd studenten gedurende zes maanden 40 euro reistegoed boven op hun studentenreisproduct, met als gevolg meer gebruik van deelmobiliteit binnen deze populatie. Ook is de pilot uitgebreid naar het gebied Westelijke Stadsboulevard (WSB), waar een zelfde bedrag reistegoed aan ruim zestienhonderd huishoudens werd verstrekt. Dit resulteerde in 1.167 extra gebruikers binnen vier maanden, waaronder 251 waardevolle gebruikers die minstens zes functionaliteiten van de app gebruikten op zes verschillende dagen.
Sterkere integratie
Uit het evaluatierapport van Rebel kwamen ook een aantal uitdagingen en verbetermogelijkheden. Zo is een sterkere integratie van openbaar vervoer in de app nodig, met aantrekkelijke tarieven en pakketten voor de app-gebruikers om voldoende concurrerend te kunnen zijn.
Ook werd een gebrek aan bewustwording onder potentiële gebruikers waargenomen, wat wijst op de noodzaak van een sterke marketing- en communicatiestrategie om naamsbekendheid te vergroten en de voordelen van de app te promoten.
Mobiliteitstransitie
Lucien Groenhuijzen, CEO Gaiyo: âGaiyo heeft in deze pilot indrukwekkende resultaten teweeggebracht. We hebben gezien dat onze app gebruikers motiveert om over te stappen van individueel autobezit naar deelmobiliteit en een serieuze CO2-uitstootreductie hebben gerealiseerd. Dit onderstreept de cruciale rol die Gaiyo kan en zal spelen in de mobiliteitstransitie. Wij hebben de ambitie om binnen 5 jaar een CO2-uitstootreductie van maar liefst 70.000 ton te realiseren. De resultaten van deze pilot bewijzen dat we met Gaiyo op de goede weg zijn om deze doelstelling te bereiken.â
Lees ook:
- Bedrijventerreinen; de vergeten bestemming voor deelmobiliteit
- Deelvervoer-app Gaiyo neemt zakelijke aanbieder Mobility Mixx over
- Utrechtse studenten mogen gratis elektrische deelfietsen proberen
- Al ruim 3000 ritten met deelvoertuigen door pilot met studenten
U las zojuist Ă©Ă©n van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding
Bent u al abonnee?