Motie

‘Blijf rijgedrag zware verkeersovertreders monitoren’

Monitoren verkeersaso's
Het rijgedrag van verkeersaso's zou na een veroordeling langer gemonitord moeten worden, vinden verschillende verkeersveiligheidsorganisaties. Flickr / Jelle Seubring

Een meerderheid van de Tweede Kamer is voor de invoering van een monitoringskastje bij ernstige verkeersovertreders die veelvuldig de fout in gaan en daarvoor ook zijn veroordeeld. Donderdag dient VVD-kamerlid Daniël Koerhuis hierover een motie in, tijdens het tweeminutendebat over verkeersveiligheid. Minister Mark Harbers van Verkeer en minister Dilan Yesilgöz van Justitie lijken welwillend tegenover het plan te staan, meldde RTL Nieuws eerder.

Een verkeersovertreder die opnieuw de fout in gaat door bijvoorbeeld veel te hard te rijden, kan dankzij deze maatregel direct zijn rijbewijs kwijtraken. De Kamer roept de minister op de Wegenverkeerswet te wijzigen, zodat het opleggen van verkeersmonitoring door de rechter mogelijk wordt gemaakt.

Fonds Slachtofferhulp

Het plan voor zo’n monitoringskastje is afkomstig van het Fonds Slachtofferhulp, met steun van het Centraal Bureau Rijexamens (CBR). Het Fonds hoopt dat deze maatregel helpt om het aantal verkeersdoden met een kwart, zo’n honderdvijftig doden per jaar, terug te dringen.

Fonds Slachtofferhulp trekt de vergelijking met reclassering bij plegers van ernstige geweldsdelicten. Zij moeten, na het uitzitten van hun straf, eerst laten zien dat ze weer veilig kunnen deelnemen aan de maatschappij. “Waarom hoeven plegers van verkeersdelicten waarbij slachtoffers zijn gevallen dan niet te laten zien dat zij weer veilig kunnen deelnemen aan het verkeer? Waarom zouden we het rijgedrag van ernstige verkeersovertreders, na een straf en rijontzegging, niet eerst monitoren?”

Samen met het CBR en een aantal partners uit het werkveld heeft Fonds Slachtofferhulp zich enige tijd geleden verenigd in een expertgroep, om de mogelijkheden van gedragsbeïnvloeding door middel van monitoring te verkennen. Dit initiatief is ook opgenomen in het Landelijk Actieplan Verkeersveiligheid 2022 – 2025 van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.

Lees ook:

Auteur: Marloes Kanselaar