Dagelijks 14.000 automobilisten minder in Amsterdamse spits

In de Metropoolregio Amsterdam (MRA) reizen dagelijks ruim 14.000 automobilisten minder in de spits. Dat is het resultaat van een samenwerking tussen het Rijk, regionale en lokale overheden en het bedrijfsleven. Weggebruikers reizen nu vaker op een ander tijdstip of kiezen ervoor op een andere manier te reizen. Ook is ingezet op slimme innovaties om verkeer beter te laten doorrijden. De maatregelen vloeien voort uit het programma Beter Benutten. Dat is officieel afgelopen, maar krijgt een vervolg in de MRA.

Naast alternatieve reisopties om forenzen uit de spits te halen in samenwerking met werkgevers, is bijvoorbeeld ingezet op de introductie van slimme verkeerslichten en betere informatie voor evenementenbezoekers van het ArenA-gebied in Amsterdam via de Mobility Portal.

650 werkgevers

Na een proef met stand-by-bergers op de A10, is het wegbeheer inmiddels structureel aangepast en slepen bergingsvoertuigen gestrande voertuigen sneller weg. Succesvol waren ook de fietscampagnes en ov-maatregelen in verschillende steden als Almere, Haarlem en Hilversum en op de Zuidas, tussen Westpoort en Zaandam en in de IJmond. Ook zijn er rondom Amsterdam veel fietsverbindingen verbeterd.

Er is een intensieve samenwerking met werkgevers tot stand gekomen, onder meer op de Zuidas, Schiphol Trade Park, de IJmond, Haarlem en Hilversum. Daarnaast werken werkgevers nu ook samen in het overkoepelend werkgeversinitiatief BREIKERS. Bij deze werkgeversprojecten zijn al meer dan 650 werkgevers bij aangesloten. Hierdoor mijden veel werknemers in de metropoolregio de spits. Bijvoorbeeld door flexibel te werken, het gebruik van e-bikes en de inzet van een mobiliteitsbudget.

Knelpunten

De maatregelen vloeien voort uit het programma Beter Benutten. Dat is in 2015 in twaalf regio’s in Nederland uitgerold en had als doel de reistijd op de drukste knelpunten in de spits te verbeteren. In de Metropoolregio Amsterdam omvatte het een samenwerking tussen het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, de provincies Noord-Holland en Flevoland, de Vervoerregio Amsterdam, verschillende gemeenten en het regionale bedrijfsleven.

Het programma is officieel afgelopen, maar wordt in de metropoolregio doorgezet in een nieuw programma: Slimme en Duurzame Mobiliteit. Hierin werken Rijk en regio samen om de bereikbaarheid van de regio te borgen, ook na de realisatie van 250.000 nieuwe woningen in 2040. Zo kunnen slimme samenhangende keuzes gemaakt worden op het vlak van infrastructuur, mobiliteit en verstedelijking, is het idee.

Auteur: Jan Pieter Rottier

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.