Vlaanderen wil af van overdaad aan verkeersborden

In Vlaanderen zorgt de grote hoeveelheid verkeersborden voor verwarring. FOTO Nieuwsblad Transport

In Vlaanderen zeggen mensen tegen elkaar dat je met minstens vier personen in een auto moet zitten om alle verkeersborden te kunnen lezen. De Vlaamse overheid wil korte metten maken met die toestand. Daarom heeft ze aan al haar 308 gemeenten een brief gestuurd met de vraag om de overtollige verkeersborden langs hun gemeentelijke wegen te verwijderen.

In totaal zou het om duizenden verkeersborden gaan. Alvast zeventien types verkeersborden in bepaalde omstandigheden zijn niet meer toegelaten, overbodig of niet (meer) wenselijk. De lijst is samengesteld door het Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.

Zo is het bord ‘inhaalverbod’ overbodig op een weg met een doorlopende witte lijn tussen de rijvakken. Of de borden die een maximumsnelheid van zeventig kilometer per uur opleggen. Dat is de algemene limiet. Dergelijke borden zijn alleen zinvol op plaatsen met een andere maximumsnelheid.

Visueel comfort

Op wegen die de Vlaamse overheid zelf beheert zijn medewerkers van het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) al bezig met het verwijderen van overtollige borden. Die werkzaamheden moeten deze maand voltooid zijn. Volgens Vlaams minister van mobiliteit Ben Weyts (N-VA) kunnen zo wel dertigduizend van de minstens 1,5 miljoen verkeersborden langs Vlaamse wegen verdwijnen.

Dat verhoogt niet alleen het visueel comfort, ook de hinder vermindert. Veel verkeerspalen vormen irritante obstakels voor onder meer kinderwagens en rolstoelgebruikers. Bovendien zeggen verkeersdeskundigen dat de veelheid van verkeersborden op bepaalde plekken maakt dat de echt belangrijke borden minder opvallen.

Auteur: Koen Mortelmans

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.