Rijkswaterstaat start marktverkenning voor reisapps

Bron: Flitsmeister

Tijdens de grote infrastructurele projecten Schiphol-Amsterdam-Almere en Zuidasdok wil Rijkswaterstaat weggebruikers zo goed mogelijk informeren met gepersonaliseerde reisinformatie. De wegbeheerder zoekt nu in een marktverkenning naar nieuwe, aanvullende digitale communicatietechnieken voor beide projecten.

Met de marktverkenning zoekt Rijkswaterstaat naar innovatieve, online communicatiemethoden met een groot relevant bereik voor de lange termijn. De methoden moeten een aanvulling zijn op de reeds gebruikte online communicatiemiddelen van beide projecten.

Als voorbeeld noemt Rijkswaterstaat geofencing, een techniek waarmee automobilisten reisinformatie op hun telefoon of navigatieapparaat krijgen wanneer ze langs een bepaald punt rijden.

Goed informeren

De marktverkenning is een eerste stap richting een aanbesteding voor beide projecten. Het uiteindelijke doel van de aanbesteding is reizigers zo goed informeren over hinder en ze stimuleren om op andere tijden te reizen, andere routes te nemen en/of andere vervoersmiddelen te gebruiken.

Hoewel de werkzaamheden “minutieus op elkaar worden afgestemd”, krijgen bestemmingsverkeer en doorgaande reizigers volgens Rijkswaterstaat de komende jaren te maken met allerlei wegwerkzaamheden in de regio Amsterdam. Naast autogebruikers raken de werkzaamheden ook fietsers, voetgangers en ov-reizigers.

Meer rijstroken

Om files op de snelwegen tussen Schiphol, Amsterdam en Almere te verminderen, verbreedt Rijkswaterstaat de A1, A6, A9 en A10. De snelwegen krijgen er in beide richtingen één of meer rijstroken bij. De verwachting is dat dit wegenprogramma in 2026 gereed is.

In diezelfde periode krijgt de weggebruiker ook te maken met grootschalige werkzaamheden aan de zuidkant van Amsterdam. Op de A10 Zuid verbreedt het aantal rijstroken, verdwijnt de snelweg onder de grond en komt er op het dak van de tunnel een volledig vernieuwd station.

Wie meer wil weten, kan 14 mei naar een speciale marktverkenningsbijeenkomst op het WTC in Amsterdam.

Auteur: Jan Pieter Rottier

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.